تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۲۶ مطلب در فروردين ۱۳۹۴ ثبت شده است

خبر بسیار خوب به علاقه مندان تلاوت قرآن و دوستداران تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل.

ان شاء الله به مناسبت میلاد حضرت علی (ع) و روز پدر، بهترین و کامل ترین تلاوت موجود به لحاظ نغمات از استاد مصطفی اسماعیل با تحلیلی کامل که نشان دهنده نکات فوق العاده این اثر می باشد به شما تقدیم خواهد شد.

این تلاوت یکی از معدود اجرا هایی است که خلاصه ای موجز از شیوه خاص استاد مصطفی اسماعیل است.

به نظر شما کدام تلاوت است؟؟؟

به ادامه مطلب مراجعه گردد.

۲ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ فروردين ۹۴ ، ۱۴:۲۳
قاریان اصفهان

 

درس آموزش همه نغمه های مقام بیات (درس چهار واحدی)

این مطلب ویژه قاریان متوسط به بالا (تقریبا حرفه ای) است. اگر شما قاری ای در مراحل ابتدایی آموزش هستید این مطلب ممکن است شما را سردرگم نماید.

لطفا اگر قسمت اول مطلب را مطالعه ننموده اید به آن مراجعه نمایید .

 

برو تلاوت های ماندگار

 

فایلی آموزشی از اجرای ترتیبی نغمات مقام بیات، به مدت هشت دقیقه به علاقه مندان تلاوت های  فاخراستاد بزرگ شیخ مصطفی اسماعیل تقدیم می گردد. 

۲ نظرات دوستان موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۷ فروردين ۹۴ ، ۰۳:۴۴
قاریان اصفهان

این مطلب ویژه قاریان متوسط به بالا است. اگر شما قاری ای در مراحل ابتدایی آموزش هستید این مطلب ممکن است شما را سردرگم نماید. در این مطلب می خواهیم همه نغمات مقام بیات را به ترتیب اجرا در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل بیان نماییم طوری که دارای جنبه های آموزشی برای قاریان محترم باشد.

 

نوشته : مهندس احسان اعتباریان

نغمات مقام بیات به ترتیب موسیقایی آن:

1- بیات دوکاه 

درجات نغمه: سه درجه ابتدایی بیات

توقف قاری در قفله بر: درجه اول بیات

شاهد نغمه: درجه اول بیات 

 

2- ثلاثی بیات 

درجات نغمه: سه درجه ابتدایی بیات

توقف قاری در قفله بر: درجه اول بیات

شاهد نغمه: درجه سوم بیات 

 

3- جنس بیات 

درجات نغمه: چهار درجه ابتدایی بیات

توقف قاری در قفله بر: درجه اول بیات

شاهد نغمه: درجه چهارم بیات 

 

4- بیات نوا 

درجات نغمه: درجات 3و4و5 بیات

توقف قاری در قفله بر: درجه چهارم بیات

شاهد نغمه: درجه چهارم بیات 

 

تلاوت های ماندگار

۰ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۵۹
قاریان اصفهان

اجرای مقام نهاوند در تلاوت مصطفی اسماعیل بلاشک بیادماندنی ترین اجراها در میان تمام قاریان مصری است. به طوری که قاریان تازه کاری که در تلاوت از اساتید دیگر تقلید می کنند نیز، وقتی وارد این مقام می شوند به طور ناخودآگاه از تحریر معروف مصطفی استفاده می کنند.

اصولا مصطفی اسماعیل دارای بیشترین تنوع نغمات و ملودی در اجرای نهاوند در بین همه قراء بزرگ مصر است.

شیخ مصطفی از ترکیبات مختلف در این مقام استفاده می نماید که در مورد مشروح آن، ان شاءالله در آینده باید در مطلبی جداگانه به آن پرداخته شود. ترکیباتی مانند :

1-ترکیب نهاوند-بیات

2-ترکیب نهاوند-حجاز

3-استفاده از عجم در نهاوند

4-ترکیب نهاوند-کرد

مصطفی اسماعیل

تلاوت های ماندگار

یکی از ترکیب های که نمونه آن در تلاوت دیگران وجود ندارد ترکیب نهاوند-راست در اوج مقام نهاوند است که نمونه آن در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به گوش خورده است.

به این ترکیب در موسیقی مقامی عرب نهاوند سلطانی گفته شده است.

 

۴ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۱۸
قاریان اصفهان

مقام نهاوند در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل، بدون تردید بهترین و بیاد ماندنی ترین اجراها در میان تمام قراء مصری است .

همه ما، اجرای با شکوه مقام نهاوند را در تلاوت سورهای بقره طارق انشراح بیاد داریم.

 از شروع آیه 250 سوره مبارکه بقره <ولما برزوا لجالوت و جنوده قالوا> که استاد در اجرای این فراز با ورود به مقام نهاوند، در شیپور جنگ بین طالوت و جالوت می دمد.

تلاوت های ماندگار

نهاوند در تلاوت شیخ مصطفی اسماعیل بیشتر برای به تصویر کشیدن داستان ها استفاده شده است. این مقام دارای حزن خاصی همراه با نهیب، شور ، حماسه و القاء هیجان است و انسان را به تحرک، تشویق می نماید. شیخ مصطفی قادر است با استفاده از ترکیب های مختلف در این مقام، این حزن را به یک شادی همراه با شور و هیجان تبدیل نماید.

اصولا استاد مصطفی اسماعیل دارای بیشترین تنوع نغمات و ملودی در اجرای نهاوند در بین همه قراء بزرگ مصر است.

 

۰ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۱۱
قاریان اصفهان

بله دیگه عید نوروز دوباره مثل هر سال فرا رسید و دید و بازدید و صله ارحام هم شروع شد. بنابراین نیاز بیده که وبلاگ های همسایه رو برای دید و بازدید عید به شما معرفی کنیم. لطفا بیخودی روی درشون ننویسید ما آمدیم شما نبودید.

1-وبلاگ اکبر القراء

که اکثر بازدیدهای ما از این پادگان میایند، فرمانده پادگان سرهنگ مصطفی است که عاشق شیخ مصطفی و سید نقشبندی است حالا اینکه مرحوم نقشبندی چه ارتباطی با شیخ مصطفی داشته؟ من نمی دونم! تازه سید نقشبندی محض رضای خدا یه ذره هم از مصطفی تقلید نکرده که دلمون خوش بشه! ایشون فقط تحت تاثیر شیخ محمد رفعت تلاوت می کرد تازه وسط تلاوت هم، دکلمه می کرد که رادیو قرآن زحمت کشیده و چند سالی است که دکلمه ها را  سانسور نموده دستشون درد نکنه.

حالا مدیر وبلاگ اکبر القراء هی به طه الفشنی گیر میده و موتورش را میذاره پایین. حداقل شیخ طه الفشنی رفیق فابریک شیخ مصطفی بوده و برخی تلاوت هاش هم موثر از شیوه شیخ مصطفی است.

در ضمن خاطره رفاقت مصطفی با یه بنده خدایی که در وبلاگ نغمه های ماندگار نویسنده است در سه قسمت  درج شده است!!! 

 

۰ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۰۹
قاریان اصفهان

در بخش اول مطلب گفتیم که القابی که در گذشته در کشور مصر به قاریان داده می شد توسط سمیعه ها که خود به اصطلاح خبره و کارشناس فن تلاوت بودند داده می شد و با القابی که امروزه ما در ایران و یا حتی در خود مصر به قاریان قدیمی و جدید مصر می دهیم، متفاوت است.

شیخ مصطفی اسماعیل در مصر القاب زیادی که نشان دهنده توانایی و جایگاهش در میان قراء معاصرش بوده است کسب نمود مانند: اکبر القراء، ملک القراء، قارء مصر الاول، شیخ المقرئین کبیر المقرئین و ... 

او در عصر تلاوتش به لحاظ تقدم زمانی از بقیه قراء هم نسلش، به لحاظ سنی بزرگتر بود و زودتر نیز مطرح گردید (سال 1943 میلادی) مرحوم شیخ ابوالعینین شعیشع، نمونه نادری بود که به علت صدای فاخرش در سال 1939 میلادی و در سن 17 سالگی و قبل از شیخ مصطفی توانست مجوز ورود به رادیو را کسب نماید.

لذا شیخ مصطفی در سالهای بعد به اکبر القراء و شیخ المقرئین معروف گردید زیرا که او علاوه بر تواناییش در تلاوت و سن بیشتر نسبت به قراء معاصرش، همواره از قاریان جوان تر حمایت می نمود داستان حمایت های او از قاریانی مانند شیخ راغب غلوش، شیخ سعید الزناتی، شیخ حمدی الزامل، دکتر احمد نعینع و ... گواه این مطلب است.

 

۰ نظرات دوستان موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۰۷
قاریان اصفهان

سمیعه کیست؟

سمیعه ها، در لغت به معنی شنونده های حرفه ای تلاوت قراء بزرگ و  در واقع افرادی بودند که آشنایی خوبی با حرفه تلاوت داشتند. آنها قادر بودند توانایی هر قاری را نسبت قراء دیگر تمایز دهند.

یک سمیعه آشنایی مناسبی به مقامات اصلی و فرعی داشت و به راحتی و بدون ایمان آوردن به توانایی هر قاری، همراه او نمی شد.

 شیخ مصطفی اسماعیل می گوید: در ابتدا به صورت رسمی با مقامات آشنا نبودم و در تلاوتم از الحان و نغماتی که در طی سالها شنیده و در ذهن خودم ضبط نموده بودم استفاده می کردم فلذا اسامی مقامات را در حین تلاوت و از صحبت های سمیعه ها با یکدیگر می شناختم.

همچنین او می گوید من در زمان تلاوت در مسجد امام حسین (ع) دقت بیشتری می نمودم زیرا که اکثر حاضرین در مسجد امام حسین (ع) سمیعه بودند.

همچنین این سمیعه ها تلاوت های قاریان را شخصا ثبت و ضبط می نمودند و آرشیو شخصی آنها منبع گرانبهایی از آثار قاریان برتر مصر بود.

 

۰ نظرات دوستان موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۰۶
قاریان اصفهان

سالها پیش که اینترنت به این شکل در ایران نفوذ نکرده بود، دستیابی به آثار ماندگار قاریان بزرگ مصر از طریق مراکز قرآنی کشور بود که آنها نیز دیر به دیر بروز می شدند. پس تنها راه شنیدن تلاوت های جدید اساتید مصری پیگیری از طریق رادیو قرآن جمهوری اسلامی ایران بود. اما در حال حاضر با پیشرفت و نفوذ تکنولوژی و با گسترش سریع شبکه اینترنت و شبکه های اجتماعی تلفن همراه، آثار جدید قراء بزرگ مصری سریعا تکثیر یافته و به دست مخاطبین می رسند.

                                                                         تلاوت های ماندگار

همه می دانیم که شیخ مصطفی اسماعیل معروف به اجراهای بلند بود و علاقه ای به تلاوت کوتاه و استودیویی نداشت. تا سالها طویلترین تلاوت مصطفی اسماعیل که در ایران موجود و در دسترس بود تلاوت معروف نجم قمر رحمن حاقه نازعات 1954 لبنان به مدت 72 دقیقه بود که در واقع طولانی ترین تلاوت در دسترس در ایران بین تمام قاریان مصری بود و ما که عادت به تلاوتهای نیم ساعته اساتید مختلف داشتیم به این اجرا به یک شکل خیلی متفاوت نسبت به بقیه آثار نگاه می کردیم زیرا که این تلاوت روی یک نوار کاست 60 دقیقه ای جا نمیشد!!!

 

۱ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۷ فروردين ۹۴ ، ۱۰:۰۴
قاریان اصفهان

خانم های محترم نیز پیشنهادات، سوالات و نظرات خودشون را ارسال کنند.

اشکالی داره؟!  انس با قرآن که فقط مال آقایان نیست!!  

فقط یه نکته ای!!

اینکه هنگام ورود به قسمت نظرات،لطفا یه یا الله ی! چیزی با صدای بلند بگویند که اگر ما با تاپ و شلوارک!! بودیم زود حجابمون را، علما پسند کنیم.!!!

 موقع فرستادن نظرات محترمشون هم نام کوچک خود را حتما بنویسند که ما مطلع باشیم با خواهران محترمه طرفیم. 

این نکته موجب میشه که ما جنسیت نظر دهنده را بدانیم و توی پاسخ نظرات، از کلمات گلم، عزیزم، دلبندم و ... پرهیز کنیم.

چون ما می ترسیم همسران یا پدران محترم آنها یواشکی بیایند دم وبلاگ بایستند که زنگ آخر که خورد، و ما آمدیم بیرون ...

فـــــــــــــــــــــــــــــک ما رو بیارن پایین.

 

 تلاوت های ماندگار

۰ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۶ فروردين ۹۴ ، ۱۳:۱۲
قاریان اصفهان