تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

استاد مصطفی اسماعیل یکی از معدود قاریانی است که شیوه تلاوتش چه در زمان حیات و چه پس از آن و تا زمان حاضر همواره مورد تقلید مستعد ترین افراد در مصر، ایران، کشورهای جنوب شرق آسیا و ... قرار گرفته است به طوری که تعدادی از آنها به بهترین و سرشناس‌ترین قاریان کشور مصر در زمان‌های بعدی تبدیل گردیدند.افرادی مانند اساتید: محمد عبدالعزیز حصان، عنتر سعید مسلم، سعید عبدالصمد الزناتی، راغب مصطفی غلوش، محمد احمد شبیب، عبدالمنعم طوخی، شعبان عبدالزیز صیاد و ... از جمله موفق ترین و اثرگذارترین آنها بودند.

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار

دوره تقریبا سی و سه ساله تلاوت های برجامانده از استاد (از سال 1945 تا سال 1978میلادی) دارای فراز و نشیب زیادی است. لذا توجه به تجربه های زیادی که در رابطه با تلاوت های استاد بدست آورده ایم تصمیم گرفته شد تا تلاوت هایی را برای تقلید از استاد به علاقه مندان ایشان معرفی نماییم. اولویت نیز با تلاوت های قدرتمند و با انرژی مناسب بوده است زیرا که انرژی استاد در حین اجرا به مستمع منتقل می‌شود (حتی شنونده فعلی که فاصله زمانی زیادی با زمان استاد دارد) و برعکس! و این چرخه مثبت ادامه دارد.  

 یکی از مشکلات تقلید نو آموزان از تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل این است که آثار ایشان طولانی و دارای تکرار نغمی فراوان است و این موضوع پروسه تقلید از استادی که تلاوت‌های شیرینی و حلاوت خاصی را برای بسیاری از فاراد علاقمند دارد را سخت و دشوار مینماید. به عنوان ارائه راهکار می توان دو گزینه را پیشنهاد داد:

1- اینکه نیاز است قاریان تازه کار و گاهی با تجربه، از تلاوت های کوتاه ایشان تقلید و استفاده هنری نمایند.

2- اینکه از قاری‌ای متبحر که سبک استاد را به طور دقیق و در عین حال کوتاه اجرا کرده یا می‌کند، تقلید نمایند. 

ما در این مطلب، تعدادی از بهترین و آموزشی‌ترین تلاوت‌های استاد مصطفی اسماعیل را که برای تقلید بیشتر افراد مستعد، مناسب و متناسب بوده و حتی الامکان کوتاه‌تر از بقیه باشند را به شما معرفی می‌نماییم.
 
این اثر بین قاریان تلاوتی بسیار معروف است و نسخه های متعدد 32، 36 و 39 دقیقه ای دارد. این تلاوت بسیار مشهور است و نوع اجرای مقام نهاوند در این تلاوت در تاریخ تلاوت شاخص و مثال زدنی شده است! بعد از نهاوند مهمترین مقام، راست (رست) است و سپس مقام بیات و صبا در این تلاوت قابل استفاده و متنوع است. البته ترتیب مقامی قاری در این تلاوت به ترتیب بیات - صبا - نهاوند - راست - سه گاه - چهارگاه است که مقامات سه گاه و چهارگاه آن خلاصه بوده و چندان مورد توجه مقلدین قرار نگرفته و اصولا از مقام حجاز استفاده نشده است.

 

2-فرقان حاقه

این تلاوت یکی از بهترین و آموزشی ترین تلاوت‌های کوتاه استاد است که متاسفانه چند سالی است توسط رادیو قرآن پخش نمی‌گردد و نگارنده نسخه رادیو قرآن آن را در سال 1381 ضبط نموده است. از خصوصیات مهم آن اجرای خلاصه و کوتاه بیات و البته بشکل قابل اعتنا و قابل الگوگیری و سپس اجرای خلاقه مقام صبا و نهاوند و سپس اجرای نسبتا طولانی تر در مقام راست است. با توجه به اینکه توجه به نحوه اجرای اوج مقامات و تکمیل کننده الحان مقام است امروزه بین مقلیدن بسیار مورد عنایت و توجه قرار دارد، تلاوت فرقان حاقه نسبت به تلاوت معروفتر  بقره طارق انشراح این مزیت را دارد که اوج تمام مقامات آن یعنی بیات، صبا، نهاوند و راست اجرا گردیده و البته نقص این تلاوت عدم استفاده از مقاماتی مانند سه گاه و چهارگاه و حجاز است. بهمین جهت در برخی از موارد شاید تلاوت فرقان حاقه بتواند جایگزین خوبی برای تلاوت بقره طارق انشراح در تقلید باشد.
 
3-حجرات ق انشراح توحید
سالهاست که تلاوت بسیار کاملی به لحاظ مقامات است و بین قاریان، نسبت به دو مورد قبلی، طولانی تر و بلحاظ عنای موسیقایی و مقامی، تلقی شده و همچنین کیفیت ضبط خوبی دارد و صدای استاد نیز قدرتمند و پرشدت است (همانند تلاوت بقره طارق انشراح). به علت استفاده از هر هفت مقام مورد توجه در سبک استاد مصطفی اسماعیل (یعنی بیات - صبا - حجاز - سه گاه - چهارگاه - نهاوند - راست) در این تلاوت، از گذشته دور تاکنون به عنوان نوار آموزش مقامات استاد مطرح بوده است گرچه تلاوت معروف نجم قمر رحمن حاقه نازعات شمس (1954 لبنان) نیز همپای این تلاوت از هر هفت مقام
 
تلاوت خوبی به لحاظ کیفیت ضبط و صدای استاد می باشد همچنین از اوج مقامات بیات صبا نهاوند و راست در تلاوت استفاده شده است.
 
5- تلاوت لقمان نازعات علق
یکی از فنی ترین تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل برای تقلید فرازها و یادگیری فنون صوتی و لحنی تلاوت است. اجرای مقام سه گاه در این اثر از تمام مقامات دیگر شاخص تر به نظر میرسد و هیچ تلاوتی از استاد نیست که مقام سه گاه آن بلحاظ نکته های ظریف و فنی اجرا شده، بطور کاملا محسوسی از این اثر غنی تر بوده باشد. همچنین مقام حجاز آن خلاصه و بسیار آموزشی است ضمن اینکه مقاماتی چون صبا، بیات، نهاوند و راست در آن نیز بخوبی قابل الگوگیری هستند.
 
6- تلاوت قصص علق قدر
از جمله تلاوتهای بسیار شاخص استاد مصطفی اسماعیل محصوب میگردد. ترتیب مقامی آن بشکل کلاسیک عبارتند از: بیات - صبا - نهاوند - راست و اجرای مکرر و متعدد اوج مقامات از ویژگی های قابل ملاحظه این اثر است.
 
 

معرفی سه اپلیکیشن حرفه‌ای برای آموزش مقامات و تقلید تلاوت از استاد مصطفی اسماعیل و استاد محمد صدیق منشاوی

 

برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschoolone

برنامه مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo

برنامه مدرسه ترتیل (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.tartilschoolone


 مرکز پخش کتاب‌های آموزش آموزش مقامات و نغمات و تحلیل تلاوت استاد مصطفی اسماعیل و استاد محمد صدیق منشاوی

کانال قاریان حرفه ای در تلگرام و ایتا و اینستاگرام

است. اگر مایل بودید نگاهی بیندازید و عضو شوید!

 

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

تلگرام و اینستاگرام نیاز به فیل‌شکن دارد

 

نظرات  (۳)

سلام.در ابتدا از خدمات ارزنده شما برادران عزیز قرآنی تشکر می نمایم.ان شاء الله همچنان پر انرژی و سلامت و مورد عنایت خاص بقیة الله الاعظم صلوات الله علیه و آبائه باشید.البته هنر استاد مصطفی اسماعیل تنها منحصر در این چند تلاوت ک شما معرفی کردید نیست!!!!! خدا را شاهد می گیرم ک ادعای علم و دانش در زمینه تلاوت را ندارم و شاگرد شما عزیزان هستم.این تلاوات ک شما معرفی نمودید،تلاوت های بسیار قدرتمند و فاخری هستند و حفظ کردن آین تلاوتها ب عقیده من بر متعلمین واجب تأکیدی هست.اما هر کدام از آثار برجا مانده از ایشان دارای نکات فراوان لحنی و فنی فراوان و گستردگی های نغمی فراوان هست.ب عنوان مثال تلاوت سوره ابراهیم (1959 در مسجد الحسین صلی الله علیه و صحبه) و تلاوات دیگر ک در اینجا مجال ذکر آنان نیست.البته اکثر متعلمین، چ مبتدی و چ حرفه ای ممکن است چندان حوصله حفظ تلاوات طولانی حضرت استاد را نداشته باشند پس تقلید این تلاوات ک شما معرفی کردید را باید بر خود واجب نمایند.من با وجود مشغله های درس و دانشگاه و کار،تقریبا در هفته 10 تلاوت 70 یا 100 دقیقه از استاد را استماع می کنم.بدون اینکه بخوام بزرگنمایی کنم اقرار می کنم ک صدها بار و بلکه بیشتر آنچنان تحت تأثیر اجرای قدرتمند حضرت استاد قرار گرفتم ک گویی خودم در آن محفل حضور داشتم.
پاسخ:
علیک السلام آقا احسان.
صد البته که استاد تلاوت های برتر زیادی دارند ولی نیت ما معرفی برخی تلاوت های مرجع (کوتاه و در عین حال غنی، فنی و پر انرژی) برای تقلید علاقه مندان شیوه تلاوت استاد مصطفی اسماعیل است. بالاخره تعدادی بایستی گلچین و معرفی شوند.
اتفاقا قاریان با تجربه پس از تسلط به تلاوت های مرجع بایستی به سراغ دیگر تلاوت های برتر استاد بروند و نکاتی را که در آنها وجود دارد و در تلاوت های معرفی شده نیست در تلاوت خود وارد نمایند.
۱۶ اسفند ۰۰ ، ۲۲:۴۴ رضا زایرقراملکی

باسلام

از مطالب مفیدتون متشکرم

فقط متن پایین صفحه افتاده. بالا خالیه

۱۶ اسفند ۰۰ ، ۲۲:۴۵ رضا زایرقراملکی

البته الان درست شد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی