تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

فراز بسیار با شکوه از آیات 8و9 سوره رعد در اوج مقام بیات (نغمه محیر حسینی) اثر استاد مصطفی اسماعیل که این فایل صوتی از شبکه های اجتماعی ضبط شده است.

 

« و کل شــــــــــــــــــــــــــــــیء عنده بمقدار عالم الغیب و الشهادة الکـــــــــــــــــــــــــــبیر المتعالی »

 

برو تلاوت های ماندگار

 

 

ترکیب اوج مقام شوری و اوج مقام حسینی 

اثر استاد مصطفی اسماعیل

 

 

 

و در آخر کار

 

[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه‌ای ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]

 

روی عنوان های زیر کلیک کنید!

 

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  [درجه 1  + حرفه ای ]

 

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

 

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۶/۰۵
قاریان اصفهان

نظرات  (۱۲)

نسخه کامل این تلاوت رو اگر دارید لطفا ب ایمیل من بفرستید یا در وبلاگ قرار دهید.لطفا اگر امکانش هست نسخه دون صدی(بی اکو)بزارید.صدای حضرت استاد،احتیاجی ب اکو برای جذاب شدن ندارد!!!!!! ایشان صدایی بسیار زیبا دارند و نیازی ب اکو نیست.
پاسخ:
متاسفانه هنوز برای ما مسجل نشده کدوم تلاوت از سری سوره رعد های استاد است شاید آقا مصطفی بتواند به ما در این زمینه کمک نماید. 
توضیحات تکمیلی: بله تلاوت الرعد 1-30  الاسکندریة  1958 است.
راستی این فراز باشکوه رو از کدوم شبکه اجتماعی ضبط کردید؟جل الخالق!!!!!!!!!!!!!!!!! مگه در شبکه های اجتماعی هم تلاوت قرآن قرار داده می شود!!!!!!!!!
من ک عضو شبک های اجتماعی نیستم اما پست های شبکه های اجتماعی رو دنبال می کنم واقعا تعجب کردم از اینکه در شبکه اجتماعی ک مطالب  18 سال به بالا (رویم به دیوار) فراوان یافت میشه،حالا تلاوت قرآن،اونهم با صدای قاری بزرگ و تراز اول مصر،مرحوم مصطفی اسماعیل(رضی الله عنه)ب اشتراک گذاشته بشه!!!!!!!.
احتمالا اون شبکه اجتماعی نبود و شبکه قرآنی بود.برادران و خواهران فعال در شبکه های اجتماعی هیچ علاقه ای ب این مطالب ندارند و لایک نمی کنند.اما اگر آنچه ک تمایل دارند گذاشته شود،آمار لایک ها سر ب فلک می زند.
پاسخ:
از اینستاگرام ضبط شده است. 
این فراز را یکی از اقوام پیدا نموده است.
سلام.شوری ترکیب بیات با حجاز هست،البته در این فراز ترکیب اوج بیات (جواب یا همان جواب الجواب سابق) با جواب حجاز.بیات حسینی در دو فرم اجرا می شود،ترکیب بیات و رست ب صورت متصل و ترکیب بیات بابیات ب صورت منفصل.لطفا دقیق تر  بفرمایید ک  کدام فرم بیات حسینی در این فراز اجرا گشته است؟ و اینکه آیا ترکیب مقامات را در همه درجات لحنی( یعنی جنس یا ثلاث یا غماز،رکوز و جواب)قابل اجرا هست؟ آیا می توان جنس بیات در قرار یا ب قول اهل فن رکوز بیات را با رکوز حجاز ترکیب نمود.در تلاوت معروف لقمان حاقه ،حضرت استاد آن طور ک من متوجه شدم تلاوتشان را با جنس بیات شروع کرده و مقدمات تلاوت را در مقام فرعی شوری آن هم در رکوز(قرار ) اجرا می نمایند و سپس در آیه 8 با ترکیب رست و بیات ب غماز بیات(جواب)متصل می شوند اما شوری اجرا نمی کنند.در دقیقه 15( و إن جاهداک......معروفا)اوج بیات و حجاز(شوری)می خوانند.درست متوجه شدم؟
پاسخ:
سلام.
بله شوری ترکیب بیات-حجاز است
این فراز در واقع انتقال از شوری به مقام حسینی است.
مقام حسینی در این فراز به فرم بیات-بیات منفصل می باشد.
سوالتان را باید اینگونه مطرح می کردید که آیا ترکیب مقامات را در هر دو اکتاو اول و دوم (بم و اوج) می توان انجام داد؟ که جواب مثبت است.
بین دو جنس موسیقایی مانند بیات و حجاز، می تواند بترکیب صورت گیرد و می تواند انتقال رخ دهد.
در تحلیل تلاوت لقمان حاقه اینگونه بیان شود بهتر است:
1-شروع در جنس بیات
2-استفاده از شوری در اکتاو اول صدا
3-اوج گیری (شروع اکتاو دوم) در آیه 8 با ترکیب راست-بیات (نوروز راست)
 4-اوج بیات در دقیقه 15 در بیات شوری (ترکیب بیات-حجاز)
در واقع در شیوه هایی که در دو اکتاو اجرا می گردد رکوز، غماز و جواب در هر دو اکتاو می تواند وجود داشته باشد.
رکوز نغمه ای با محوریت درجه شروع مقام (درجه اول مقام)، غماز نغمه ای با محوریت معمولا درجه پنجم و جواب همان اوج مقام است. یعنی با این کاربرد این سه اصطلاح مفهومی مربوط به بخش لحنی تلاوت دارند.

سلام.لطفا یک تلاوت از ملک القراء (رضی الله عنه) ب بنده معرفی نمایید ک مقامات؛ کاملا ساده و شُسته رُفته اجرا شده باشد و دارای کمترین پیچیدگی نغمات باشد(میزان پیچیدگی الحان کمتر از 10 درصد باشد) تا راحت تر بتوانم حفظ کنم.سوپر شاهکار حجرات ق انشراح اخلاص،لقمان حاقه، فرقان حاقه،نساء (قصر رأس التین) و.... همگی جزء اجراهای فوق العاده حضرت استاد هستند و حضرت استاد ب تناسب کشش مستمعین محافل تلاوت خویش از ردیف های مختلف الحان و نغمات استفاده می نمایند.ب عنوان مثال؛ ایشان تا آنجا ک من اطلاع دارم از بیات دوگاه،شوری و یا عجمی و یا.... تلاوت خود را آغازیده اند با ردیف های بسیار متنوع.امیدوارم تلاوت مورد نظر من را هم خوانده باشند.
پاسخ:
سلام. 
تلاوت فرقان حاقه خیلی خلاصه و زیبا است. 
خیلی هم پیچیده نیست.
هرچند ک تلاوت فاخر فرقان حاقه ب خودی خود تلاوت بسیار فنی و قدرتمندی هست اما توصیه برادران قرآنی برام حجّت هست.لطفا نسخه بدون اکو و بدون سانسور این تلاوت رو برام ایمیل نمایید.راستی نفس من در حال حاضر ب زحمت ب 20 ثانیه می رسد،برای حفظ فراز 45 ثانیه(ابتدای سوره حاقه) یقینا مجبور خواهم شد نفس دزدی کنم.شما راهکاری برای افزایش قدرت نفس سراغ دارید ک زود نتیجه دهد؟
پاسخ:
نسخه بدون اکو و سانسور!!!
جالب بود. البته نسخه بدون اکو ظاهرا موجود نداره.
پس منتظر باشید تا پیداش کنیم و بارگذاری شود.
طول نفس در دراز مدت به دست میاد و راهکاری کوتاه مدت ندارد.
با ورزش و همچنین تسلط روی ادا و کنترل صدا.
سلام.26 دسامبر،مصادف با سالروز وفات ملک القراءشیخ مصطفی اسماعیل(غفران الله تعالی علی روحه) می باشد.کمال نجمی :وقتی شیخ پس از تلاوت در مراسم افتتاح دانشگاه البحر(در دمیاط) ب منزل برگشت( در حالی ک حال مساعدی نداشت و در هنگام اجرای تلاوت سوره کهف دچار اشتباه شد و قسمتی از سوره بقره را اشتباها ب جای سوره کهف خواند{استاد مروت شخصا در لابی هتل از رادیو این تلاوت را شنیده است})خدمتکاران خانه را ب صرف چای دعوت کرد و از آنان تشکر فراوان کرد.خدمتکاران استاد نقل کرده اند ک استاد گویا انگار ک لحظات آخر عمر خویش را حس کرده باشند،فرمود:خودم را بر عرش خدا حس می کنم و همه جهان برای من کف می زنند.سپس برخواست و برای استراحت ب اتاق خواب رفت.دخترش اَنجی را صدا زد،یکی از خدمتکاران ب اسم سُراری ب بالین استاد رفت و گفت سرورم دختر شما اینجا نیست،من در خدمت شما هستم.شیخ فرمود:دخترم دستت را بر سرم بگذار ببین این چی هست ک در سرم حرکت می کنه!!!!!!!!در همین اثناء جناب شیخ بیهوش شد.دوشیزه سُراری تصور کرد ک استاد ب خواب رفته لذا ایشان را تنها گذاشت اما استاد در واقع دچار خونریزی مغزی شده بود و ارگان های بدنش یواش یواش در حال مرگ.استاد دو روز کامل در اغما بود(خاک بر سر سُراری)تا ایشان را ب بیمارستان اسکندریه رساندند اما پزشکان نتوانستند برای ایشان اقدام مفیدی انجام دهند و نهایتا دو روز بعد،روح پاک ایشان ب جوار مغفرت حضرت حق پیوست.تقاضا دارم از الان برنامه ریزی نمایید و برای 26 دسامبر یک پست ویژه بنویسید.
پاسخ:
سلام.
خیلی ممنون از توضیحات بسیار مفید شما.
ان شاء الله.
درود بر شما برادران عزیز قرآنی.یک مسئله هست ک شدیدا باعث نگرانی من شده و البته امیدوارم نگرانی من بی مورد باشه.گویا ب غیر از من،هیچ یک از برادران یا خواهران(نظریات خانم های محترمه) در وبلاگ شما،نظر نمی زاره.مبادا کم بودن تعداد مخاطبان و کم بودن تعداد نظر دهندگان موجب شود ک شما بی خیال وبلاگ بشید و درش تخته بشه؟؟؟؟؟
راستی شما از آقا مصطفی خبر ندارید؟
پاسخ:
سلام اقا احسان عزیز.
نظرندادن مخاطبان دیگه عادی شده است، زیاد هم مهم نیست.
کلا مردم چند سالی است که نسبت به مسائل بی تفاوت شده اند. ولی اگر می دانستند موفقیت سراغ افراد با پشتکار زیاد که نسبت به مسائل حوزه علاقه مندی خود حساس و پیگیر هستند، می رود، حتما با جدیت بیشتری فن تلاوت و مسائل پیرامون آن را پیگیری می نمودند ولی مع الاسف الان شرایط متفاوت شده.
بعد از مشکلات بلاگفا و همچنین اتمام ماه مبارک رمضان کلا وبلاگهای قرآنی تقریبا همه سست و بی رخوت شده اند و ما نیز از این مورد استثناء نیستیم شاید یکی از این دلائل اهمیت ندادن مخاطبان باشد و شاید مشکلات زندگی که چند سالی است خیلی بیشتر شده اند به خصوص برای جوانان.
ولی ایشالا ما به فعالیت خودمون ادامه می دهیم هر چند به صورت کج دار و مریز!!
در وب سابق تلاوت های ماندگار یکی دو سه تا نظر بانوان محترم داشتیم البته ما همینطور که قول داده بودیم از کلمات ...!!! استفاده ننمودیم چون از پایین آمدن فک!! می ترسیدیم.!!
جالب است خدمت شما عرض شود که تلاوت های ماندگار در سومین جشنواره وبلاگ نویسی قرآنی 1394 به رتبه چهارم دست یافت و همچنین قرار است طی مراسمی در روز چهارشنبه و پنجشنبه همین هفته در شهر تبریز از وبلاگ های برتر تقدیر گردد. البته ما متاسفانه به علت بعد مسافت امکان حضور نداریم.
از آقا مصطفی خبری نیست و الان در غیبت صغری به سر می برند ولی احتمالا به زودی دوباره ظهور و بروز خواهند نمود. چون نشانه هایی از ظهور ایشان به نظر میرسد. خب مشکلات زندگی و استقبال کم مخاطبان فضای مجازی از وبلاگها و سرد شدن ایشان می تواند زمینه ساز کاهش فعالیت ایشان شده باشد. با توجه به اینکه وب اکبرالقراء یکی از بهترین وب های فضای مجازی در فضای قرآنی ایران است و مخاطبان زیادی دارد. 

سلام.از بیانات شما برادران عزیزم سپاس گذارم.خدا را بر داشتن دوستان خوبی چون شما،هر دم شکر می نمایم.قصد خطبه خواندن یا بهتر بگویم،خطبه نوشتن ندارم و تمام کلمات را در حالی می نویسم ک ان شاء الله بتوانم خودم عامل ب آنها باشم.در این ک مشکلات و سختی های زمانه صد هزار رنگ، زیاد شده شکی نیست،مشکلاتی از قبیل جور نبودن دخل و خرج،ترشیدگی برادران و خواهرانی ک قصد ازدواج دارند(ب خصوص دهه شصت)،بیکاری و ...ک بدجور گریبانگیر جامعه ؛علی الخصوص اقشار متوسط و ضعیف شده است؛ اما،شاید لازم هست ک اندکی طرز نگاهمان را نسبت ب فلسفه زندگی تغییر دهیم.این آیه را باید نصب العین قرار دهیم " لقد خلقنا الإنسان فی کبد" از هنگام سرشته شدن گل آدم و حوا،سختی های زمانه همزاد ما بوده و خواهد بود.البته خداوند نمی فرماید ک برای حل مشکلاتتان اقدامی نکنید بلکه جدیت در حل مشکلات را هم دستور داده است" و ان لیس للإنسان الا ما سعی" و از طرفی سختی های زمانه را اسباب آزمایش مردم و بویژه آنانی ک می فرمایند{از تو یک اشاره،از ما ب سر دویدن) قرار داده است " احسب الناس أن یترکوا أن یقولوا امنا و هم لا یفتنون".شخصی تصمیم داشت در کودکی دنیا را عوض کند و مدینه فاضله بسازد،هنگام احتضار و جان کندن ب این باور یقین پیدا کرده بود ک مدینه فاضله محقق نخواهد شد جز ب اصلاح کردن خود." قد افلح من تزکی".اگر هر کدام از ما،سعی در اصلاح و تزکیه خود نماییم و خودمان را مجبور ب خوب بودن بنماییم و از خواهشهای نفسانی و مردم آزاری دست برداریم،یقینا بخش بزرگی از مشکلاتمان بر طرف خواهد شد.معصوم(علیه السلام) فرمودند: خودتان را مجبور ب خوب شدن و خوب ماندن نمایید زیرا نفس شما با رذایل سرشته شده است.خوب شدن و خوب ماندن کار هر کسی نیست و مجاهدت های سنگین و طاقت فرسا را می طلبد؛ب خصوص در زمانه ای ک مردم هزار رنگ شده اند و شهوات  نفسانی  و حب دنیا را  می پرستند.امیدوارم بتوانم خودم عامل ب این عرایض باشم و سهمی هر چند ب ظاهر کوچک اما در واقع بزرگ ؛ در برپایی مدینه فاضله ایفا نمایم.خداوندا گذشته ما را بر ما ببخشای و آینده را برایمان سرشار از برکات قرار بده و اسباب مغفرتت را برایمان مهیا بفرما.
پاسخ:
سلام.
ممنون از جملات مفیدتون.
ان شاء الله همیشه و در همه حال سرزنده و پر تلاش باشید.
اما یه نکته جالب:
ترشیدگی را برای خواهران محترمه به کار می برند!!! پسرها مستثنی هستند!!
سلام.آیا وقت بروز رسانی وبلاگ نرسیده است؟ انتظار تا ب کی؟راستی ب نظر شما ب پیر پسران دهه شصت(بلا نسبت شما) ک نتوانستند ازدواج کنند یا بهتر بگم نخواستند ک بخواهند(انقدر موارد دیدم ک با توکل ب خدا و نترسیدن از مشکلات،رفتن تشکیل خانواده دادند و خوشبخت شدن ک برای خودش مثنوی صد دفتر میشه)ازدواج کنند،خب،جزء واژه ترشیده،واژه مناسب تری می توان ب کار برد؟ ب هر حال ازدواج در یک بازه زمانی خاص هست ک ارزش دارد تقریبا بین 25 تا نهایتا 35.از این بازه ک رد بشوید،ترشیده شده اید.
پاسخ:
سلام.
گرفتاری ها نمیگذاره بروز رسانی کنیم.! مسابقات قرآن اوقاف هم نزدیک است که مزید بر علت شده است.!!
ان شاء الله ...

ادع الی سبیل ربک بالحکمه و الموعظه الحسنه و جادلهم بالتی هی احسن.
در نظرتون تناقض گفتید برو بچ دهه 60 هیچکدام الان 35 سال ندارند بعدش هم میخاستم یه نصیحت رک و صریح به شما بکنم. افرادی که در سن کم ازدواج می کنند بیشتر دنبال اطفای غریزه تند خودشون هستند بنابراین بعد از چند ماه ابتدایی با همسرشون به مشکل بر می خورند چون گذشت کمتری دارند ولی پسرهایی که پخته ترند معمولا آرامتر هستند و تصمیماتشان عاقلانه تر می باشد و از جهت صرف شهوت ازدواج نکرده اند. 
همچنین خیلی از افرادی که زود ازدواج کرده اند در سالهای بعد پشیمان می شوند چونکه تا تقریبا بیست سالگی زیر دست پدر و مادر بوده و استقلال رفتاری زیادی نداشته اند بعد از آن هم اگر سریع ازدواج کنند در سالهای بعد احساس عدم استقلال لازم به جهت مسئولیتهای زیاد زندگی (بویژه با مشکلات امروزه) می نمایند. یا بعضی به علت فضای باز کنونی دلشون هوس تنوع طلبی می کند.
در شهر تهران که شما زندگی می نمایید خیلی ها بالای سی سال و برخی بالای چهل ازدواج می کنند.
 البته ازدواج زود هنگام در صورتی که جوان به لحاظ تجربه، پخته شده باشد می تواند عاقبت خوبی داشته باشد.
شاید نصیحت ازدواجی شما موثر واقع شده و اقا مصطفی خودمون که خیلی وقته پیداش نیست، هم داره میره قاطی مرغها!!! شاید!!

سلام. من ذیل نظر بالایی،نظر گذاشته بودم. چرا حذف کردید؟
پاسخ:
سلام.
الان چک میشه.
سلام
آقا من یه سوالی داشتم
میگم تو داوری لحن مسابقات ایران هدف چند مقام خوندنه یه میشه یک مقام رو مثلا تا پایان تلاوت کرد بدون اینکه فراز ملال آور داشت.
میخوام بدونم داوران چه تفاوتی بین کسی که یک تلاوت ذو با سه مقام خونده با کسی که همون رو۴مقام خونده قائل میشن
ضمنا درسته ما تاحالا نظر نمیدادیم
ولی خداوکبلی از مطالب بسیار مفیدتون خیلی استفاده کردیم
اجرتون با آقا امام رضا
پاسخ:
سلام علیکم.
ممنون از پیگیری مطالب تلاوت های ماندگار.
چند سالی است در آیین نامه داوری مسابقات سازمان اوقاف ایران اجرای تلاوت در چند مقام الزامی نیست و چنانچه قاری در یک مقام ولی بدون تکرار نغمات و با تاثیرگذاری مناسب اجرا نماید کافی است. 
در استاندارد روز داوری نمره بیشتر به قاریی تعلق میگیرد که بهتر و تاثیرگذارتر و کم اشتباه تر تلاوت نماید و استفاده از یک یا چند مقام مهم نیست.
 تبصره:
ممکن است برخی داورانی که در شهرستانها مسابقات را داوری میکنند هنوز براساس آن دید و آیین نامه داوری قدیمی نمره دهند که کاملا نادرست و قابل اشکال است. بنابراین می توانید سلیقه داور را قبل از مسابقه از خود او بپرسید ولی در هر صورت مطابق آیین نامه جدید، اشکال گرفتن از متسابقی که فقط از یک مقام استفاده نماید غیرقانونی است.
انصافا استاد نشون میدند که روی زمین نیستند
پاسخ:
همینطوره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی