تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۵ مطلب در مرداد ۱۳۹۴ ثبت شده است

برخی از مهم ترین نکات تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به طور خلاصه:

(چکیده سبک استاد در بیست نکته)

بخش دوم

شیخ مصطفی اسماعیل

برو تلاوتــــــــــــــ های ماندگار

 

شماره های 1تا10 در بخش اول مطلب

11-در بحث ترتیب مقامی، معمولا استاد مصطفی اسماعیل بعد از مقام بیات وارد مقام صبا می شود ولی گاهی نیز استفاده از مقام حجاز یا نهاوند مشاهده شده است. البته بهره گیری از مقام صبا مانند استاد رفعت یا استاد منشاوی یا استاد عبدالباسط به شکلی نیست که به طور مداوم بین بیات و صبا رفت و برگشت انجام گیرد. بلکه با پایان مقام بیات وارد صبا شده و با پایان صبا، مقام های دیگر مانند حجاز یا نهاوند شروع می شوند و بازگشتی وجود ندارد. مگر در تلاوت های طولانی، پس از پایان یک دوره از مقامات اصلی دوباره از مقامات قبلی استفاده شود.

12-مقام صبا جزو مقام هایی است که به لحاظ نغمه ای محدود تر از دیگر مقامات است و دست قاری در اجرا در این مقام، بسته می باشد بنابراین خیلی از قاریان علاقه چندانی به استفاده از آن ندارند. ولی با این حال جزو مقامات بسیار اصیل و زیبای عرب است. جالب است که کارشناسان موسیقی سنتی ایران، به آن "عربی" می گویند. (اسم مقام صبا = عربی)

۶ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۵۹
قاریان اصفهان

آنهایی که وبلاگ داری کرده اند با قسمت آمار گیری وب ها آشنا هستند. در یکی از بخش های سیستم آمارگیری می توان عباراتی که بازدیدکنندگان با درج آن در گوگل، وب مورد نظر را می یابند را می توان مشاهده نمود.

برخی از عبارات متفاوت و جالبی که برخی از دوستان در گوگل درج نموده و بوسیله آن وارد بلاگ های قرآنی ما شده اند را برای آشنایی شما قرار داده ایم.

جالب است درج برخی از این عبارات مانند بیست، بخش دوم و 1930 در گوگل، می تواند هزاران صفحه را برای جستجوگر باز کند.

 

۰ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۱۲
قاریان اصفهان

یکی از مشکلات تقلید نو آموزان از تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل این است که آثار ایشان طولانی و دارای تکرار نغمی فراوان است.

به عنوان ارائه راهکار می توان دو گزینه را پیشنهاد داد:

گزینه اول اینکه نیاز است قاریان تازه کار و گاهی با تجربه از تلاوت های کوتاه و برگزیده ایشان تقلید و استفاده نمایند. (که در مطلب قبلی توضیح داده شد)

و یا گزینه دوم این است که از قاریی متبحر که سبک استاد را به طور دقیق و در عین حال کوتاه اجرا می کند، تقلید نمایند.

برو تلاوت های ماندگار

ما در این مطلب به راهکار دوم می پردازیم:

از بهترین و دقیق ترین تلاوت های تقلیدی که از شیوه استاد مصطفی اسماعیل صورت گرفته است، توسط یک قاری مصری در سال 1352 شمسی و در کشور ایران انجام گرفته است.

این تلاوت که اثری بسیار کوتاه می باشد، یکی از مجموعه تلاوت های ایشان در سفر نامبرده به ایران در زمان شاه سابق است. 

۲ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۱۰
قاریان اصفهان

استاد مصطفی اسماعیل یکی از معدود قاریانی است که شیوه تلاوتش چه در زمان حیات و چه پس از آن تا زمان حاضر همواره مورد تقلید مستعد ترین افراد در مصر، ایران، کشورهای جنوب شرق آسیا و ... قرار گرفته است به طوری که تعدادی از آنها به بهترین قاریان مصر در زمان های بعد تبدیل گردیدند.

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار

افرادی مانند اساتید: محمد عبدالعزیز حصان، عنتر سعید مسلم، سعید عبدالصمد الزناتی، راغب مصطفی غلوش، محمد احمد شبیب، عبدالمنعم طوخی، شعبان عبدالزیز صیاد و ... از جمله موفق ترین و اثرگذارترین آنها بودند.

دوره تقریبا سی و سه ساله تلاوت های برجامانده از استاد (از سال 1945 تا سال 1978میلادی) دارای فراز و نشیب زیادی است. لذا توجه به تجربه های زیادی که در رابطه با تلاوت های استاد بدست آورده ایم تصمیم گرفته شد تا تلاوت هایی را برای تقلید از استاد به علاقه مندان ایشان معرفی نماییم. اولویت نیز با تلاوت های قدرتمند و با انرژی مناسب بوده است زیرا که انرژی استاد در حین اجرا به مستمع (حتی شنونده فعلی که فاصله زمانی زیادی با زمان استاد دارد) منتقل می شود و برعکس و این چرخه مثبت ادامه دارد.  

۱ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۱۱
قاریان اصفهان

هشدار!!

این مطلب کمی فنی و کمی تخصصی می باشد و ممکن است شما را خواب آلود نماید!!

شیخ مصطفی اسماعیل

برو تلاوتــــــــــــــ های ماندگار

 
برخی از مهم ترین نکات تلاوت استاد مصطفی اسماعیل به طور خلاصه (چکیده سبک استاد):

1-شروع تلاوت از کف صدا

اتفاقا استاد در جوانی (دهه 1940 و 1950 میلادی) از بم کافی برخوردار بوده است و بم صدای ایشان با بم صدای استاد محمد صدیق منشاوی بسیار نزدیک بوده - حداکثر تفاوت آنها یک پرده می باشد.

اتفاقا بسیاری از تلاوت های استاد، پایین تر از تلاوت استاد منشاوی آغاز می گردد. بدین منظور به تلاوت سوره های قصص علق قدر یا بقره طارق انشراح (نسخه های با دور اصلی) مراجعه گردد.

این موضوع بدین جهت مطرح شد زیرا که برخی معتقدند صدای استاد از بم کافی برخوردار نبوده است.

تذکر: در ضمن این نکته قابل توجه است که صدای انسان ها معمولا در سنین شصت سالگی و بالاتر از قسمت بم آن کاسته شده و زیرتر می گردد بهمین جهت استاد در دهه هفتاد میلادی دیگر اصراری (به مانند آنچه در تلاوت های دهه 1950 از ایشان می شنویم) به شروع تلاوت از درجات کف صدا ندارد.

۲ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۸ مرداد ۹۴ ، ۰۹:۰۱
قاریان اصفهان