تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

سوال آقا احسان از طرفداران همیشه همراه استاد مصطفی اسماعیل:

در بین ستارگان طراز اول تلاوت مصر،استاد کبیر شیخ مصطفی اسماعیل،بیشترین میزان تشویقات و ابراز احساسات را در تلاوت ایشان می شنویم.با اینکه قراء ممتازی مثل شیخ عبدالباسط، شیخ منشاوی، شیخ عمران، شیخ شعشاعی، شیخ عکاشه، شیخ بدار، شیخ رفعت، شیخ شعیشع، شیخ حصان، شیخ بهتیمی  و ... هر کدام از این بزرگان دارای صداها و اجراهای فاخری هستند و مردم هم در محافل اینان حضور یافته و به پاس قدردانی از زحماتشان، آنان را تشویق می کردند، اما اکبرالقراء در رتبه اول میزان تشویقات و ابراز احساسات مستمعین، می باشد.

تشویق شدن مصطفی اسماعیل

تلاوت های ماندگار


آیا این سخن مطابق با واقعیّت می باشد؟
دلیل آن چیست؟

 

پاسخ به سوال فوق با بررسی چند علت:

با اجازه بزرگترها بله.
زیرا:
1-شیخ مصطفای جوان جزو معدود قاریانی بود که در زمان قاریان نسل اول، از شیوه اجرای کلاسیک الحان استفاده مینمود.
در این روش، هر مقام وقتی که شروع میگردد تا زمانی که اوج آن مقام اجرا نشده، رها نمی گردد. در شیوه ای که بین قاریان نسل های قبل تر وجود داشت مقامات سریعتر و معمولا بدون اینکه اوج مقام به شنونده عرضه شود اجرا میگردید.
تجربه نشان داده است که شیوه اجرای کلاسیک مقامات با اجرای قسمت های اوج مقامات خیلی بیشتر مورد استقبال عموم علاقه مندان قرار میگیرد.
اگر بخواهیم سابقه تلاوت های برجامانده از قاریان نسل اول که در آن مقامات دسته بندی شده اند (در زمان های قبل از شهرت شیخ مصطفی اسماعیل) بررسی نماییم میتوانیم از تلاوت های برجای مانده به تلاوت سوره های غاشیه فجر بلد از شیخ حسن مناخلی (احتمالا اجرا در دهه 1930 میلادی) یا تلاوت سوره کهف 17-31 شیخ عبدالفتاح شعشاعی (1943 میلادی قصر عابدین) و یا تلاوت سوره رعد 1-16 استاد محمد رفعت (احتمالا ابتدای دهه 1940 میلادی) اشاره نمود که ویژگی هر سه تلاوت کوتاه بودن (حدود سی دقیقه) آن است.
بنابراین به علت کوتاه بودن و همچنین کم تعداد بودن این نوع تلاوت ها به لحاظ اجرا در آن زمان، هر قاری جدیدی که میتوانست در هر تلاوتش بدین شیوه تلاوت نماید مورد استقبال قرار می گرفت.
بنابراین با ظهور ابوالعینین شعیشع و مصطفی اسماعیل دوره جدیدی در فن تلاوت مصر در دهه 1940 میلادی در مصر آغاز گردید.
البته اجرای مصطفی نسبت به ابوالعینین این مزیت را داشت که مدت بیشتری مستمعین را در جلسه نگه میداشت.
البته مردم آن زمانهای مصر نیز، غالبا سرگرمی اصلی آنها حضور در جلسات و شنیدن تلاوت مشایخ قراء بوده است.
 
2-مصطفی اسماعیل بسیار با حوصله تلاوت مینمود و در این مسیر ردیف های مختلف مقامات بویژه مقام بیات را با دقت و صبر زیاد به مستمعش ارائه میداد در نتیجه ذهن شنونده را کم کم آماده شنیدن قسمت های اوج مقام مینمود این یعنی یک نوع روانشناسی در فن تلاوت قرآن (اگر شنونده توسط قاری بتدریج گرم تلاوت شود خیلی دیرتر سرد میشود و لذت بیشتر و ماندگارتری خواهد برد و این در خاطر مستمع، جزو خاطرات زیبایش خواهد ماند و برعکس اگر قاری زود به قسمت های اوج مقامات بپردازد و تلاوتش راخاتمه دهد در آن محفل مورد تشویق قرار میگیرد اما شنونده همانطور که زود گرم شده زود هم سرد خواهد شد و احتمالا بزودی فراموش خواهد نمود)
 
3-شیخ مصطفی از دسته ای از تکنیک ها و رنگ های صوتی و الحانی در تلاوتش بهره میبرد که آنها جزو صداها و نغمات آشنا و جذاب (کوچه بازاری) برای مردم مصر بود، این دسته از فنون قبلا به نوعی توسط قاریان اصیل مانند شیخ محمد عکاشه هم استفاده میگردید اما شیخ مصطفی با سلیقه خودش تغییراتی در آنها ایجاد نموده بود مثلا برخی از اجراهایی در مقام فرعی شوری را از اکتاو اول به اوج بیات منتقل نمود و به آنها نظم و دسته بندی خاصی داد (شیوه کلاسیک و منظم مقامات همراه با استفاده متناوب از اوج مقامات) به طوری که برای شنونده قابل پیش بینی و جذاب باشد.
 
4-سربالا بودن هنگام تلاوت و ارتباط معقول با مستمع حاضر در محفل
شاید استیل قاری موقع تلاوت نیز بسیار موثر باشد.
مصطفی اسماعیل همیشه موقع تلاوت با استیل تلاوت مناسب، مانند سر بالا و حرکت مختصر سر تلاوت مینمود ولی معمولا در چشم شنوندگان نگاه نمی کرد بلکه تمرکزش روی اجرای خودش بود که این تاثیر بهتری بر روی شنونده دارد. برخی از اساتیدی که هم زمان با ایشان تلاوت مینمودند بر روی زمین نگاه مینمودند و این باعث تهییج و تاثیرگذاری کمتری روی شنونده خواهد شد.
البته برخی ممکن است تصور نمایند که حرکت سر برخی قاریان موقع تلاوت، یک نوع بازی است اما این یک اشتباه بزرگ است زیرا قاری برای اینکه از فشار و انقباض عضلات حنجره و اندام های صوتی و فشار نفس جلوگیری نماید از حرکت سر و بالا تنه استفاده مینماید.
همچنین ایشان با اخلاق مناسب با مستمعین تلاوتش در ارتباط بود و به درخواست های ایشان اهمیت میداد. که نمونه های بسیاری از آن نقل شده که از آن چشم پوشی می کنیم.
 
 و دلایل بسیار دیگر ...
 
بررسی دیگر قراء همزمان یا قبل از مصطفی اسماعیل.
شاید مقایسه تلاوت شیخ مصطفی با قاریان نسل قبلش ما را به این نتیجه میرساند که تلاوت اساتیدی مانند شیخ رفعت، شیخ عبدالفتاح شعشاعی، شیخ محمد سلامه، شیخ محمد عکاشه و ... نیز در زمانهای اوج تلاوت شان برای مردم جذاب بوده و مخاطبین زیادی را جذب مینموده است ولی عدم ثبت تلاوت های کافی از دوران اوج ایشان، فوت برخی از آنان مانند شیخ محمد رفعت (1950 میلادی) و همچنین ظهور قاریان موفقی مانند شیخ مصطفی اسماعیل که شیوه تلاوتشان دارای نظم بیشتری بوده باعث گردیده که تلاوت این دسته از قاریان قدیمی در دوره های بعد در حاشیه ذهن مخاطبین جدید و بعضا قدیمی قرار گیرد.
در دوره های همزمان با شیخ مصطفی اسماعیل ظهور قاریانی مانند شیخ عبدالباسط، شیخ محمد صدیق منشاوی، شیخ کامل یوسف بهتیمی، شیخ محمود علی البناء و ... که اکثرا به شیوه منظم لحنی  (مانند مصطفی اسماعیل) تلاوت می نمودند باعث نگردید از توجه و تشویق مردم داخل مصر به شیخ مصطفی کاسته شود زیرا همیشه مستمعین به قاریان با سابقه تر و با سن و تجربه بیشتر، توجه افزون تری دارند.   
 

و در آخر کار

 

[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه‌ای ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]

 

روی عنوان های زیر کلیک کنید!

 

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  [درجه 1  + حرفه ای ]

 

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

 

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

 

 
موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۲
قاریان اصفهان

نظرات  (۳)

اللهم صل علی افضل الانبیا و المرسلین حبیبنا محمد صل الله علیه و سلم و علی اهل بیته الطیّبین الطّاهرین.

ایام ولادت رسول اکرم محمد مصطفی( صلی الله علیه) بر شما و همه پویندگان راهش گرامی باد.

من همیشه گفته ام و خواهم گفت و بزرگان نیز تأیید می کنند ک قاری اول مصر، جنجالی ترین قاری مصر هست و هیچ یک از قراء طراز اول مصر در این قضیه کوچکترین شراکت با ایشان ندارند.

نسخه کامل سوپر تلاوت غیر مسبوق سوره قصص( مسجد امین سعید) را آقا مصطفی آپلود نموده اند و فرمودند طبق اخبار واصله  نسخه کامل تر دیگری هم هست ک مجوز انتشار ندادند.

وا عجبا از این رفتار!!!!!!!
پاسخ:
شیخ مصطفی اسماعیل را تلاوت های اواخر دهه 40 و دهه 50 میلادی تبدیل به ملک القراء و القارء مصر الاول نمود. ولی زیاد دنبال اونا نگردید که نیست. برخی هم که دارن قایمشون کردن واسه روز مبادا!!! 

سلام به همه


خب چرا قایم کردن برای روز مبادا؟
روز مبادا چی جوری تعریف میشه؟
پاسخ:
سلام علیکم.
واقعیت اینه که روز مبادا رو هر کسی بنا به اقتضائات خودش تعریف میکنه.
ما که تلاوت رو نکرده از مصطفی نداریم از خودشون باید بپرسید.
۲۷ دی ۹۹ ، ۱۹:۵۹ امیر بخشنده

سلام خدمت دوستان نفر اول تلاوت رفعته و دوم شعیشع من نمیدونم چرا تلاوت های زیر ۲۸ سال شعیشع نیست شما سوره قصص و شمس شعیشع رو گوش بدید ببینین تلاوت یعنی چی در ۳۱ سالگی خونده یعنی ۱۹۵۳ از مصطفی اسماعیل ۱۰۰۰ تا تلاوت هست ولی از شعیشع به زور ۷۰ تا میشه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی