تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

سمیعه کیست؟

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۱۱:۲۲ ب.ظ

شنوندهمردم کشور مصر در زمان حیات قاریان نسل های طلائی تلاوت (ابتدای قرن بیستم تا انتهای دهه 1980) به قوه سامعه خود بسیار احترام می گذاشتند و در انتخاب صدایی که استماع می کردند بسیار دقت می نمودند به گونه ای که استماع تخصصی و هوشیارانه تلاوت ها موجب شد تا آن دوره با اصطلاح <زمن سمیعه> شناخته شود.

<سمیعه> اصطلاحی است که شامل مستمعین متخصص، طرفداران خاص قاریان و مجموعه داران تلاوت های یک یا چند قاری می شود.

آنها افرادی بودند که همواره پیگیر برنامه های تلاوت قاری مورد علاقه خود در مکان های مختلف بوده و در صورت امکان ضمن شرکت در این برنامه ها، به تشویق شیخ خود می پرداختند.(1)

داستان های زیادی از اتفاقاتی که منشاء آن دوستداران تلاوت های قاریان بوده است رقم خورده که به برخی اشاره می گردد:

برو تلاوت های ماندگار

1-معروف است شیخ محمد قهاوی از قاریان نسل قبل از رادیو و همزمان با شیخ احمد نداء، در یکی از جلسات تلاوتش که در محله سلخانه قاهره برگزار میشد، به تلاوت می پرداخت که یکی از حاضران در مورد شیخ سخنی بیان نمود که این سخن از سوی طرفداران شیخ، توهین به شیخ قهاوی تعبیر گردید. این موضوع باعث ایجاد درگیری شدیدی در آن محفل گردید که طی آن چهار نفر کشته و بیش از ده نفر زخمی و به درمانگاه منتقل گردیدند.

در گزارش پلیس تایید شده است که یکی از حاضرین سخنی در مورد شیخ گفته، که این سخن از سوی طرفداران متعصب شیخ توهین به ایشان محسوب شده و این منشاء درگیری در این جلسه بوده است.(1)

2-شیخ منصور بدار که در دهه های 1920و 1930 میلادی در محله سلخانه قاهره به تلاوت می پرداخت، مشهور به سرقت جمعیت بود یعنی به قاریان دیگر فرصت تلاوت نمیداد مردم نیز دوست داشتند فقط به تلاوت شیخ بدار گوش دهند. تا اینکه در پایان یکی از جلساتش، مردم از او درخواست نمودند مجددا به تلاوت بپردازد.

شیخ حسن المناخلی قاریی بود که توسط شیخ بدار فرصت تلاوت نمی یافت. ولی در آن جلسه شیخ حسن المناخلی از فرصت استفاده نموده و منصور بدار را از جایگاه قاری خارج نموده و خود بر کرسی تلاوت نشست این عمل او، جمعیت را عصبانی نمود به طوری که مردم قصد مضروب نمودن او را نمودند که در این هنگام شیخ مناخلی، تلاوت خود را آغاز کرد بنابراین جمعیت از تصمیم خود منصرف شدند.

شرینی تلاوت شیخ مناخلی باعث گردید که در پایان تلاوتش، جمعیت از او درخواست نمایند مجددا به تلاوت بپردازد. شیخ بدار که این موضوع را مشاهده نمود با ناراحتی محفل را ترک نمود.(1)

3-شیخ مصطفی اسماعیل به مجلس ترحیمی دعوت شده بود. تلاوت او در این مجلس بسیار باشکوه و تاثیرگذار بود به طوری که مردم بسیار هیجان زده شده و سر از پا نمی شناختند.

در پایان محفل شیخ مصطفی سوار بر وسیله نقلیه شده و آماده حرکت بود که در این هنگام جمعیت که از جلسه خارج شده بودند، شیخ مصطفی را که داخل اتومبیل نشسته بود، روی دست بلند نمودند.(2)

4-یکی از سمیعه های شیخ محمد عبدالعزیز حصان می گوید : من شیخ را در جلسات تلاوتش همراهی نموده و تلاوت های ایشان را ضبط می نمودم. گاهی پیش می آمد که شیخ به من می گفت فلانی من امروز حال مساعدی ندارم لذا تلاوت من را ضبط نکن. ولی من با توجه به اینکه شیخ نابینا بود شیطنت کرده و یواشکی ضبط را نزدیک شیخ قرار داده و دکمه ضبط را می فشردم. با این وجود پس از بازگشت و مراجعت به منزل با کمال تعجب مشاهده می کردم که روی نوار چیزی ثبت نشده است.(3)

 

منابع:

1-کتاب الزمن الجمیل نوشته محقق گرامی استاد سید امین میرزایی

2-خاطرات استاد مصطفی اسماعیل

3-نقل قول از استاد غلامرضا شاهمیوه

 

و در آخر کار

 

[ به به کانال و مدرسه تلاوت حرفه‌ای ما را هم یک نگاهی بیندازید (در اینستاگرام - تلگرام - ایتا) ]

 

روی عنوان های زیر کلیک کنید!

 

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  [درجه 1  + حرفه ای ]

 

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

 

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۵
قاریان اصفهان

نظرات  (۹)

سلام.بابت این پست تشکر فراوان.ب نظر من سمیعه ها هم بر قاریان ایرانى و غیر ایرانى حق بسیار دارند و سزاوار هست ک شادى روحشان صلوات بفرستیم؛اللهم صل على الرسول و على آله الکرام.اگر اینان تلاوات قراء را ضبط نمیکردند امروز ما شاهد ظهور قاریان بسیار خوب ایرانى نبودیم.خداوند،روح حاج حسین فرج، حاج ابراهیم قاسم و سایر سمیعه ها را ک تلاوات اکبرالقراء و سایر مشایخ قراء را ضبط میکردند و امروز ما با استفاده از نوارهاى آنان با تلاوت صحیح آشنا میشویم، مورد مغفرت خود قرار دهد ان شاء الله
پاسخ:
سلام علیکم و رحمة الله.
اللهم صل علی محمد و آل محمد.
سلام دوباره. شما در پاورقی نوشتید"خاطرات استاد مصطفی اسماعیل"آیا کتاب و یا وب سایت خاصی درباره خاطرات حضرت استاد سراغ دارید؟در یکی از وب سایت های قرآنی{پایگاه قرآنی و آموزشی شفا}نوشته شده بود ک استاد فرمودند وقتی ک برای تلاوت در فرانسه حضور داشتم بعد از اتمام تلاوت در مسجد کبیر پاریس،چند نفر از موسیقیدانان فرانسوی از من در خواست تلاوت در یک محفل جداگانه کردند و من قبول کردم.در حین تلاوت من آنها مطالبی را بر کاغذ نوشته و با هم مشورت می کردند.بعد از اتمام تلاوت ب من گفتند تلاوت تو تمام قوانین موسیقیایی شرقی و قرآنی ک ما سالهاست بهش تسلط داریم رو دگرگون کرد.این مطلب ب نظر من مطابق با حقیقت می باشد. نظر شما ؟
پاسخ:
سلام.
کتاب مخصوصی ویژه استاد وجود ندارد ولی در کتاب های مختلف مطالبی در مورد استاد وجود دارد مانند عباقره التلاوه فی قرن العشرین، الحان السماء، اصوات من نور صدحت بالقرآن، مقالات اینترنتی سایت های مصری، برنامه های رادیویی و تلویزیونی مصر و رادیو قرآن ایران و ...
این مطلب را قبلا نشنیده بودیم ولی با این جملات، اغراق آمیز به نظر می رسد. چون استاد بر اساس روش های پیشینیان اجرا می نماید و البته موارد زیادی را نیز در تلاوتش شخصی سازی نموده است. 

استاد محمد کاکاوند(مدیر پایگاه قرآنی شفا)درباره مطلب قبلی ک نوشتم در همان جا نوشته بودند ک در واقع منظور موسیقیدانان فرانسوی اشاره ب قدرت فو ق العاده استاد در بداهه خوانی بود ک در تلاوت سایر اساتید عصر طلایی آنچنان یافت نمی شود.{این مطالب ک درج خواهم کرد نظر خودم درباره شیخ بر اساس سواد قرآنی خودم می باشد}بسیاری از قاریان هم عصر و قاریان بعد از دوران طلایی از این نابغه بزرگ تاثیرات کم یا زیادی گرفته اند.ب عنوان مثال استاد حصان با اینکه شاید ب قولی سعی کرده سبک جدید در تلاوت ایجاد کنه اما باز هم شاکله تلاوت ایشان از تلاوت حضرت استاد اقتباس شده است و این مطلب را حتی عوام الناس هم اگر دقت کنند می فهمند.اما در تلاوت نابغه تلاوت،شاهد چنین چیزی نیستیم یعنی نمی توانیم بگوییم ک شاکله تلاوت ایشان مطابق با تلاوت استاد رفعت یا استاد علی محمود یا استاد شعشاعی و یا استاد صیفی است.آری ممکن است مثلا در فلان تلاوت،جناب استاد،نوروز رست با اشاره ب نیشابورک را در اکتاو دوم اجرا کرده باشد و تصادفا استاد رفعت هم شبیه ب آن همین طور اما نمی توان نام آنرا تقلید استاد از استاد رفعت نامید.یعنی شاکله تلاوت استاد کاملا مستقل از تلاوت شیخ رفعت می باشد.در زندگی نامه های معتبر استاد درج شده ک استاد در سال1930 در یک محفل ب اجرای تلاوت ب مدت 4 ساعت پرداختند و حاضرین در آن محفل با شور زایدالوصف ب تشویق ایشان پرداختند.یکی از مستمعین؛استاد درویش الحریری بود ک شیخ علی محمود نزد او شاگردی کرده بود(با اینکه شیخ علی محمود در ابتدا استاد او بود.)شیخ الحریری از استاد مصطفی پرسید نزد کدام استاد این همه الحان و مقامات را یاد گرفتی و چتین گنجینه گرانبها جمع کردی؟استاد مصطفی در پاسخ فرمود از دوران مکتب هر آنچه ک از سایر قاریان و یا آواز خوانان شنیده ام در ذهن ثبت کردم و با استفاده از شنیده هایم تلاوت میکنم.آری علت نبوغ فراوان لحنی این استاد کبیر این هست ایشان  در واقع صدها استاد رسمی و غیر رسمی داشته و هیچگاه خودش رو محدود ب یک استاد نکرد.استاد عبدالفتاح قاضی گفته:بهترین قاریان مصر ب ترتیب سن عبارتند از شیخ رفعت؛شیخ بدار و شیخ مصطفی.اگر در یک روز س مجلس  قرائت باشه و هر کدام از این مشایخ در آن تلاوت نمایند و شما بپرسید کدام مجالس را انتخاب می کنم؛میگویم:اول ب مجلس شیخ رفعت میرم و با شنیدن تلاوت نیم ساعت از ایشان درسهای لحنی و فنی خوبی یاد گرفته و سپس ب سرعت ب محفل شیخ مصطفی رفته و از شنیدن تلاوت شیخ بدار صرف نظر می کنم چرا ک آنقدر مطالب آموزشی در تلاوت شیخ مصطفی هست ک من رو از رفتن ب مجلس شیخ بدار معاف می کنه."ب نظر من منظور استاد قاضی این هست تلاوت شیخ رفعت در واقع  مستمع رو برای فهم تلاوت شیخ مصطفی آماده می کنه و شیخ مصطفی هر آنچه شیخ رفعت و شیخ بدار برای عرضه دارند ب علاوه ابتکارات لحنی  خود استاد در عالی ترین سطح در تلاوت خود ب اجرا می گذارد.خواشمندم بنده رو از نظرات کارشناسانه خودتان آگاه فرمایید.


پاسخ:
با تشکر فراوان
اجرای دقیق استاد در اجرای مقامات و الحان مختلف و همچنین تنوع نغمی فراوان بویژه در دوره اول تلاوتشان (تا ابتدای دهه 1960 میلادی) این گمان را ایجاد می کند که استاد کاملا با اصول علم تلحین آشنا بوده است و شاید به علت تقیه از بیان آشنایی با موسیقی خودداری می نموده به هر حال هر چه که باشد یکی از موثرترین قاریان مصری بر حوزه تلاوت قرآن مجید شیخ مصطفی اسماعیل بوده است.
یکی از بزرگترین تاسف ها این است که تلاوت های دوران جوانی ایشان و اساتید متقدم به تعداد کمی موجود است تا از شنیدن افزون تر الحان اصیل در تلاوت محروم باشیم و الان مجبور باشیم تلاوت قاریانی را بشنویم که بهتر بود به حوزه آواز خوانی عربی نقل مکان می کردند تا هنر تلاوت قرآن کریم. 
نکته: وجه اشتراک تلاوت شیخ مصطفی اسماعیل و تلاوت شیخ رفعت این است که هر دو بسیار فنی و همراه با نبوغ فراوان بوده است و وجه تمایز آنها این است که به علت ساختار تلاوت این دو، تلاوت شیخ محمد رفعت با وجود حزن فراوان و شرعی بودن بالا، قابل فهم برای شنونده های زمان های اخیر نیست ولی تلاوت شیخ مصطفی با اینکه فنی است ولی توسط مستمعین نا آگاه نیز قابل استفاده می باشد.
به نظر باید منتظر باشیم تا مجموعه داران تلاوت روزی درب گنجینه های خود را باز نموده و آثار بیشتری از اساتید متقدم مانند شیخ مصطفی را به دوستداران عرضه نمایند.
لطفا در مورد این جمله که نوشتین "تلاوت رفعت شرعی بودن بالایی داره" بیشتر توضیح بدین. یعنی از کجا و در مقایسه با تلاوت چه کسانی به این نتیجه رسیدین؟؟
مطلب بعدی هم این که اصل تقیه ظاهراً فقط در فقه شیعه واردشده، و اگه شیخ مصطفی کلاس موسیقی میرفت ولی اظهار نمیکرده نمیشه اسمش رو تقیه گذاشت!!!
پاسخ:
نه اتفاقا مصریها هم اعتقاداتی خیلی شبیه به ما حداقل در زمینه تلاوت دارند. آنها هم از اینکه موسیقی با قرآن آمیخته شود واهمه داشته اند نمونه آن انکار تعدادی از قاریان معروف در مورد اطلاع از موسیقی و مقامات است. حتی در مصاحبه ای از مصطفی اسماعیل پرسیدند شنیده ایم شما آلت موسیقی عود در منزل دارید و استاد که از این موضوع ناراحت شده بود در جواب گفت این یک مسئله شخصی است.
اگر حدیث قرآن با حزن نازل شده پس آن را با حزن بخوانید و اینکه تلاوت چه کسی بیشتر مورد توجه معصوم بوده است در جواب گفتند آن که اگر تلاوت او را بشنوی دریابی از خدا بیشتر می ترسد، را در نظر بگیرید. تلاوت شیخ رفعت در این دو زمینه واقعا کم نظیر است. یکی از شنوندگان تلاوت های شیخ رفعت تعریف می کند به مجلس تلاوت ایشان رفتم در حالی که آیات حزن آلودی را در مقام صبا تلاوت می نمود از چشمانش اشک جاری گردید. 
در ضمن ایشان در حدود 90 درصد از تلاوت هایش در مقامات دارای حزن فراوان مانند بیات صبا حجاز و کرد است و کمتر از راست، سه گاه، عجم و نهاوند استفاده نموده است.
 در ضمن برخی از نکات اجتهاد شخصی نیست بلکه یه اصل پذیرفته شده در عرف جامعه قرآنی است مانند شرعی بودن تلاوت شیخ رفعت .
مقایسه تلاوت شیخ رفعت با تلاوت متاخرین .
سلام. در کتاب حیاة الشیخ مصطفی اسماعیل تحت ظل القرآن نوشته کمال نجمی روزنامه نگار معاصر با شیخ مصطفی ک حدودا از اواخر دهه 40 تا وفات استاد با ایشان ملازم بود درج شده بود ک استاد در مصاحبه ای با رادیو فرمودند من پیانو رو برای نوه هایم خریدم تا وقتی ب اینجا (منزل استاد) می آیند،خودشان را سرگرم کنند.من هرگز سازی ننواخته ام و در تمام عمر ب حرفه تلاوت اشتغال داشتم و این هنر مقدس از پیچیدگی فراوانی برخوردار است.لازم ب ذکر است ک بگم این کتاب توسط آقای سعید ملا حسینی ترجمه شده و انتشارات سروش هم چندین بار تجدید چاپ کرده است.کمال نجمی در ادامه می نویسه از زندگانی استاد در دهه 20 و 30 اطلاعات زیادی ندارم اما از دهه 40 تا اواخر دهه 70 ن فقط من،بلکه هیچ کس دیگه ای هرگز ندیدیم شیخ مصطفی در کنسرت های موسیقی شرکت کند ولی در عین حال اهالی موسیقی را ب محافل تلاوت خویش می کشاند.
پاسخ:
سلام علیکم.
خیلی تشکر از توضیحات بجاتون.

البته خود استاد در پاسخ ب این پرسش ک شما مقامات و الحان را چگونه فرا گرفتید؟ فرمودند:  من از مردم این عزیزانم ک بر من حق دارند یاد گرفتم.وقتی برای آنان می خوانم،اسامی الحان را ب من آموزش میدهند؛مثلا می گویند این بیات است و یا این نهاوند و یا الان از سگاه ب بیات منتقل شد و....

باور این مطلب و اینکه استاد نزد موسیقیدانان برای یادگیری الحان نمیرفته چندان صعب و دشوار نیست.همانطور ک در کامنت های  بالا نوشتم ایشان در جواب شیخ درویش الحریری فرمود بر اساس آنچه ک از سایر قاریان و یا آواز خوانان مذهبی شنیده ام،تلاوت میکنم.

البته بحث بر سر این که آیا واقعا ارتباطی بین موسیقی و حرفه تلاوت وجود دارد یا خیر،یک بحث مفصل و جنجال برانگیز است ک وقت و حوصله زیادی می طلبد و صد البته داشتن اطلاعات کافی ک متاسفانه بنده اطلاعات چندانی ندارم و صاحب نظر در این عرصه نیستم.اما نمی توان وجود موسیقی در تار و پود زندگی بشر و شئونات زندگی او را ندید گرفت و منکر وجود موسیقی شد.در تمام پدیده های جهان هستی ما صدها جلوه مختلف از موسیقی را شاهد هستیم.شما خودتان را در باغ مملو از گل های زیبا و با طروات تصور کنیذ،چینش و هارمونی رنگ گلها در کنار هم نمایانگر موسیقی خاصی است ک می توان نام آنرا موسیقی رنگ ها نامید.در حرفه مقدس تلاوت هم وجود اصل موسیقی مسئله ای انکار ناپذیر است حتی اگر شما فقط و فقط ب تجوید بپردازید؛رعایت قواعد تجوید در تلاوت شما باعث ایجاد نوعی هارمونی خاص و خلق موسیقی می گردد.اما در ابعاد گسترده تر موسیقی تلاوت قرآن فراتر و گسترده تر از موسیقی آوازی می باشد.شاهد این مطلب اینکه بسیاری از موسیقیدانان مبرز مصری ابتدا قاری قرآن بودند و کم کم ب حوزه موسیقی کشیده شدند.استاد مصطفی در مصاحبه تلویزیونی گفته: شیخ سید موسی و شیخ حریری ک غفران الهی  بر ارواحشان باد،مرا نصیحت فراوان کردند تا از مسیر مستقیم گمراه نشوم."گویا این دو استاد بزرگ ترس داشتند ک مبادا  شیخ مصطفی اسماعیل ک در ابتدای راه تلاوت هست(اواخر دهه 20) ب سمت حوزه آواز و ترانه خوانی کشیده شود"استاد در ادامه سخنان خود گفته است:شیخ سید موسی پس از اتمام تلاوت گفت تا ب الان تلاوتی مانند تلاوت این جوان نشنیدم،تلاوت این حوان شروع یک تحول عظیم در عرصه تلاوت است.بسیاری از کارشناسان علت حضور پر رنگ استاد در محافل و مجالس و دعوت فراوان از ایشان برای تلاوت را همین نکته می دانند ک ظهور استاد مصطفی اسماعیل  در واقع شروع انقلاب عظیمی در عرصه تلاوت بود چرا ک ایشان با نبوغ بالای خود توانست جایگاه قراء بزرگ قبل از خود مانند شیخ رفعت و یا شیخ شعشاعی را و یا شیخ بدار را تصرف کرده و لقب ملک القراء را از آن خود نماید.
سلام، در این که تلاوت شیخ رفعت خیلی محزون هست شکی نیست، ولی بعضی از تحریرهایی که استفاده می کنه بنظرم خیلی شبهه ناک هست! میشه گفت مصداق بارز صدا رو درگلو چرخوندن و چهچهه زدن، که مورد مشابهش در قراء دیگه کمتر هست. البته تقلیدهایی که بعضی از قرا محترم داخلی از این سبک تلاوت شیخ رفعت انجام میدن وضعش خیلی بدتر هست!!
یک قاری دیگه هم که مثل شیخ رفعت سبک تلاوتش خیلی محزون هست ولی بعضاً از تحریرای مشکوک(!) استفاده می کنه جناب هاشم هیبه هست، ممنون میشم اگه نظرتون رو در مورد سبک تلاوت ایشون هم بفرمایید.
پاسخ:
سلام .
1-به نظر میرسد شما بایستی برخی از فرازهایی که مد نظرتون است را آپلود کنید تا بدانیم کدام تحریرها مد نظر شما می باشد. 
2-شاید تحریرهایی که در اوج اجرا می کند مد نظر شما باشد که انها به علت فرکانس بسیار بالایی (نزدیک فرکانس صدای بانوان) باشد که استاد در آن لحظه اجرا می کند ولی در کل اگر فرازهایی از موارد مد نظر خود را قرار بدهید می توان کار پژوهشی روی انها انجام داد.
3-بله هشم هیبه نیز از برخی تحریرهایی به طور مداوم استفاده می کند که به تلاوتش فضای ویژه ای میدهد ولی به نظر تلاوت ایشان خاص است و نه غیر مجاز. در ضمن ابتکاراتی در سبک خود دارد به طوری که برخی از ابداعاتش در تلاوت محمد عمران مشاهده می گردد بدین منظور می توان به تلاوت سوره حجرات ایشان مراجعه نمایید.
4-البته همه قاریان معمولا از این دسته تحریرهایی که ممکن است به قول شما مشکوک باشند در برخی از آثار خود دارند ولی مهم افراط نکردن در آن است.
5-بعد هم ما نباید از قاریان، قدیس بسازیم. کاری که برخی با استاد منشاوی انجام می دهند ولی وقتی سایت های عربی می گویند استاد عاشق صدای ام کلثوم بوده است آنها به یک تناقض می رسند در نتیجه در ابتدا انکار کرده ولی در ادامه به نکوهش افرادی می پردازند که این موضوع را در وب خود منتشر می نمایند.
بهتر است اگر می خواهیم از پشت بام نیفتیم مواظب باشیم که پشت بام دو طرفه است!!!
الان یادم نیست دقیقاً در کدوم تلاوت استاد بود، ولی ان شاء الله سر فرصت بررسی می کنم و براتون میفرستم.
پاسخ:
به قول خودتون نحن فی انتظار!
اون فایلی هم که آدرس دهی کردید و تقلید از استاد رفعت توسط قاری هموطن بود، مشاهده شد.
بله اون تحریرهایی که رفعت استفاده میکنه و قاری ایرانی تقلید نمود هیچ اشکالی نداره همچنین تحریرهای هاشم هیبه که اتفاقا شبیه آن را نیز قاری هموطن استفاده نمود. 
اتفاقا تصور می کردیم نوعی دیگر از تحریرهای ایشان مد نظر شما باشد ولی کلا تلاوت رفعت هیچ مشکلی نداره.
اما برخی تحریرهایی که خود قاری ایرانی استفاده میکنه بحث برانگیز و صد در صد شبهه ناک است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی