تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

۳ مطلب در تیر ۱۳۹۴ ثبت شده است

تجوید مصری و تجوید مسابقه ایدانش آموزان مقطع ابتدایی را در نظر بگیرید نحوه نمره دهی به امتحانات آنها در حال حاضر به شکل توصیفی است یعنی نمره عالی خوب و ...

مقوله تجوید را باید به دو دسته تجوید قاریان مصری و تجوید مسابقه ای در ایران تقسیم نمود.

خود تجوید دارای دو مبحث مهم فصاحت و دوم رعایت احکام و صفات حروف، غنه و مدود است.

نگاه مصری ها به تجوید، یک دید کیفی است به این معنا که رعایت تجوید توسط قاریان برای پذیرش در رادیو تلویزیون یا سندیکای قاریان یک حداقل قابل قبول نیاز دارد که فردی که آن را رعایت نماید به همراه بقیه موارد از قبیل صوت و لحن و ... پذیرفته می شود. در واقع داورانی که در هیئت سنجش قاریان حضور دارند به شخص قاری نمره ای نمی دهند و این کاملا برعکس رویه حاکم بر جریان تلاوت در مسابقات است.

حتی برخی قاریان مصری (مانند استاد خلیل حصری، استاد منشاوی، استاد عبدالباسط) نیز که توسط آقایان برای یادگیری تجوید معرفی می گردند در پاره ای از موارد همان آیین نامه های آقایان را نیز اشباع نمی نمایند چون برای یک قاری مصری تجوید وسیله است نه هدف.

مثلا در تلاوت استاد منشاوی و خیلی از قاریان مصری دیگر، تلفظ حرف ع که بین شدت و رخوت است معمولا به رخوت اظهار شده و حرف «ع» وارد حرف بعد از خود می گردد به عنوان نمونه در کلمه «تعملون» یا گاهی به ایشان ایراد وارد شده که کسره ها را بعضا شبیه فارسی ادا می نموده است و موارد دیگر که از حوصله بحث خارج است.

رویه تجوید مصری در مسابقات مالزی نیز مشاهده می شود و برخلاف مسابقات ایران نمره تجوید تاثیرگذار بر انتخاب قاری برتر نیست به طوری که سالها نفر دوم مسابقات اوقاف کشور ما به مالزی می رفت و یک تلاوت تلاوت مسابقه ای که فقط مورد پسند داوران تجویدی ایرانی بود انجام می داد در صورتی که در مالزی انتظار یک تلاوت همه جانبه مصری از قاری دارند نه یک تلاوت تجویدی ایرانی!!

بنابراین آنها در بازگشت به کشور، عدم موفقیت خود را به مسائل سیاسی مربوط می نمودند.

۲ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۴ ، ۰۰:۱۵
قاریان اصفهان

نغمه شناسی تلاوت تازه منتشر شده از سوره های نساء 64-85 رحمن بلد شمس شرح تین حمد بقره اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا در سال 1966 در اسکندریه به مدت 101 دقیقه:

استاد مصطفی اسماعیل در حال تلاوت

برو تلاوت های ماندگار

مقام های اصلی :

1-بیات 2- صبا 3- حجاز 4-سه گاه 5-راست

 

مقام های فرعی :

1-شوری 2- نوروز راست 3-عراق 4-بستنکار 5-نیشابورک

 

نکات :

1-اجرای مقام بیات بسیار طولانی (حدود 40 دقیقه) و دارای نکات فنی و آموزشی مناسبی برای قاریان است.

2-اجرا مقام بیات قویتر از اجرا در دیگر مقامات این تلاوت است ولی شنیدن بقیه نیز خالی از لطف نیست.

۶ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ تیر ۹۴ ، ۲۰:۱۱
قاریان اصفهان

شنوندهمردم کشور مصر در زمان حیات قاریان نسل های طلائی تلاوت (ابتدای قرن بیستم تا انتهای دهه 1980) به قوه سامعه خود بسیار احترام می گذاشتند و در انتخاب صدایی که استماع می کردند بسیار دقت می نمودند به گونه ای که استماع تخصصی و هوشیارانه تلاوت ها موجب شد تا آن دوره با اصطلاح <زمن سمیعه> شناخته شود.

<سمیعه> اصطلاحی است که شامل مستمعین متخصص، طرفداران خاص قاریان و مجموعه داران تلاوت های یک یا چند قاری می شود.

آنها افرادی بودند که همواره پیگیر برنامه های تلاوت قاری مورد علاقه خود در مکان های مختلف بوده و در صورت امکان ضمن شرکت در این برنامه ها، به تشویق شیخ خود می پرداختند.(1)

داستان های زیادی از اتفاقاتی که منشاء آن دوستداران تلاوت های قاریان بوده است رقم خورده که به برخی اشاره می گردد:

برو تلاوت های ماندگار

۹ نظرات دوستان موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۵ تیر ۹۴ ، ۲۳:۲۲
قاریان اصفهان