تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

 

درس آموزش همه نغمه های مقام بیات 

این مطلب ویژه قاریان متوسط به بالا (تقریبا حرفه ای) است. اگر شما قاری ای در مراحل ابتدایی آموزش هستید این مطلب ممکن است شما را سردرگم نماید.

لطفا اگر قسمت اول مطلب را مطالعه ننموده اید به آن مراجعه نمایید .

 

برو تلاوت های ماندگار

 

فایلی آموزشی از اجرای ترتیبی نغمات مقام بیات، به مدت هشت دقیقه به علاقه مندان تلاوت های  فاخراستاد بزرگ شیخ مصطفی اسماعیل تقدیم می گردد. 

توضیح ضروری فایل : 

1-فرازهای فایل آموزشی نغمات مقام بیات، از تلاوت بی نظیر سوره های حجرات ق انشراح توحید.

2-یکی از مواردی که باعث یادگیری دیرهنگام نغمات می گردد تکرار نغمات است. بنابراین چون استاد از تکرار نغمات یا اجرای دو مرحله ای یا بیشتر نغمات استفاده نموده، لذا برای گیج نشدن مخاطبین تکرارها حذف گردیده است.

3-همچنین ترتیب برخی فرازها برای افزایش جنبه آموزشی تغییر یافته بنابراین آیات بعضا پشت سرهم نیست.

برای دریافت فایل کلیک نمایید

 

ترتیب فرازهای فایل آموزشی کلاس درس استاد مصطفی اسماعیل - درس بیات

چهار واحدی ترم دوم سال تحصیلی 1394-1393

 

فایل آموزشی شامل 17 فراز(نفس) می باشد که به ترتیب عبارتند از :

1-استعاذه

2-بسمله

توضیح ضروری : همینطور که قبلا توضیح داده شد اولین نغمه مقام بیات نغمه بیات دوکاه است ولی استاد معمولا از بیات دوکاه در اکتاو اول یا قرار صدا استفاده نمی نماید.فقط گاهی بسمله را در بیات دوکاه اجرا می نماید

 

3-ثلاثی بیات

منظور، استفاده از سه درجه اول مقام بیات با اهمیت بیشتر درجه 3 بیات است.

 

4-جنس بیات

منظور، استفاده از چهار درجه اول مقام بیات با اهمیت بیشتر درجه 4 بیات است.

 

5-بیات نوا - شاهد نغمه، درجه 4 بیات

نکته 1: در این نغمه، درجات 3و4و5 بیات مهم بوده ولی محور نغمه، درجه 4 بیات است 

نکته 2: بعد از بیات نوا، هم بیات عجمی استفاده می گردد و هم بیات حسینی.

نکته 3: تفاوت این نغمه با جنس بیات این است که در این نغمه درجه 5 بیات نیز حضور دارد

 

6-بیات حسینی  

درجه شروع نغمه و درجه شاهد نغمه، درجه 5 بیات است

 

7-بیات عجمی 

درجه شروع و درجه شاهد نغمه، درجه 6 بیات است.

نکته مهم : بیات عجمی هم بعد از بیات نوا، استفاده می گردد و هم پس از بیات حسینی.

تذکر: در فایل اصلی تلاوت، استاد بیات عجمی را یک بار پس از بیات نوا و بار دوم پس از بیات حسینی استفاده می نماید که ما مرتبه دوم را در فایل آموزشی قرار داده ایم.

 

8-بیات شوری - ترکیب بیات-حجاز

استاد معمولا شوری را در فراز های بیشتری نسبت به بقیه نغمات اجرا نموده همچنین هر بار این نغمه را در دو یا سه مرحله و با قفلات انتظاری استفاده می کند

 

9-راست در فضای بیات (در قالب مقام حسینی یا ترکیب بیات - راست)

 

10-مقام فرعی نوروز راست (ترکیب راست - بیات) 

 

ورود به اکتاو دوم صدا با هفت گام

11-بیات محیر

همان بیات دوکاه در یک اکتاو بالاتر است.

 

12-جواب ثلاثی بیات

جواب به معنی اجرای نغمه در اکتاو دوم است

 

13- جواب جنس بیات

جواب به معنی اجرای نغمه در اکتاو دوم است

 

14-جواب بیات نوا

تذکرمهم : در این تلاوت استاد از بیات حسینی در اکتاو دوم استفاده ننموده و از بیات عجمی پس از بیات نوا استفاده گردیده است.

 

15-جواب بیات عجمی

معمولا بیات عجمی در اوج، کمتر در تلاوت دیگر قراء استفاده شده ولی در تلاوت استاد منشاوی نیز دیده می شود

 

16-جواب گردانیه بیات (درجه هفتم بیات)

این نغمه در اوج بیات، یکی از ابتکارات شیخ مصطفی در تلاوت است که در برخی اجرا های دیگر ایشان نیز به چشم می خورد ودر تلاوت دیگران بدین شکل (به شکل ترتیبی) نیست. معمولا قراء دیگر از نغمه گردانیه مقام حسینی در اوج استفاده نموده اند.

 

17-اوج مقام بیات در بیات شوری (با انتقال به بیات محیر در والقرآن المجید)

اوج مقام بیات در شیوه استاد مصطفی اسماعیل، اوج مقام شوری است. و این وجه تمایز شیوه استاد با سبک دیگران است. در ضمن استاد ملودی های مختلفی را برای اجرای آن در تلاوت های مختلفش دارد.

 

توضیح :

1- به احتمال خیلی زیاد الان یاد درس های فیزیک و ریاضی در دبیرستان و دانشگاه افتاده اید. بله انتظار نداشته باشید همین الان با این نغمات کاملا آشنا شوید و توضیحات آنها را درک کنید. 

2- شما الان فقط اسم نغمه و نحوه اجرای استاد را فرا بگیرید و اصلا ناامید نباشید،  نیاز به حفظ  کردن  توضیحات داده شده در مورد نغمات نیست.  توضیحات برای آشنایی با تفاوت ماهوی و موسیقایی نغمات با یکدیگر  است. 

3- اگر فکر می کنید از عهده آن بر نمی آیید حذف درس کنید و بگذارید واسه ترم آینده، با استاد منشاوی یا استاد عبدالباسط یا استاد شحات بگیرید!!!

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۲)

سلام.من ب نمایندگی از طرفداران ملک المقریین استاد مصطفی اسماعیل از زحمات شما عزیزان قدردانی می نمایم.بنا ب گفته ی قاریان مطرح کشوری و بین المللی ایرانی(خبر گذاری ایکنا) و اقرار اساتید،کارشناسان مصری و ایرانی؛مقام بیات ریشه بنیادی تمام مقامات و فروعات می باشد.لذا هرقدر قاری در اجرای بیات و فروعات آن متبحرتر باشد، در اجرای سایر مقامات و فروعات نیز موفق تر است.بر طبق اقرار اهل فن(سمیعه ها و اساتید ایرانی)نابغه تلاوت،جناب استاد مصطفی اسماعیل،استاد بلامنازع در اجرای بیات و فروعات بیات هستند.نوآوری در اجرای بیات و فروعات بیات و سایر مقامات در آثار منتشر شده  از ایشان فراوان یافت می شود.
پاسخ:
سلام آقا احسان گل.
ان شاء الله موفق باشید.
سلام. اینطوری که ما سر درنمیاریم. به نظرم بهتره روی خود فایل صوتی توضیح بدید. الان ما فقط با یک سری اصطلاح آشنا شدیم اما نمیدانیم این مثلا بیات عجمی که می فرمایید در چه آیه و کدوم نفس استاد اجرا شده
پاسخ:
 سلام.
در توضیحات فایل که در وبلاگ درج شده نغمات شماره دارند و هر شماره مشخص کننده فراز فایل آموزشی است مثلا بیات عجمی فراز 7 است. 
اگر مشکلی بود می تونید پیام بدید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی