تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

نغمه شناسی تلاوت تازه منتشر شده از سوره های نساء 64-85 رحمن بلد شمس شرح تین حمد بقره اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا در سال 1966 در اسکندریه به مدت 101 دقیقه:

استاد مصطفی اسماعیل در حال تلاوت

برو تلاوت های ماندگار

مقام های اصلی :

1-بیات 2- صبا 3- حجاز 4-سه گاه 5-راست

 

مقام های فرعی :

1-شوری 2- نوروز راست 3-عراق 4-بستنکار 5-نیشابورک

 

نکات :

1-اجرای مقام بیات بسیار طولانی (حدود 40 دقیقه) و دارای نکات فنی و آموزشی مناسبی برای قاریان است.

2-اجرا مقام بیات قویتر از اجرا در دیگر مقامات این تلاوت است ولی شنیدن بقیه نیز خالی از لطف نیست.

 

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید. (وبلاگ اکبرالقراء)

http://www.mediafire.com/?164t8telxvhvwsh

 

بررسی تلاوت به شیوه بیان نکات اساسی تلاوت:

شروع مقام بیات سوره نساء آیات64 تا 82  از دقیقه 1تا 40

نکات مهم این بخش:

1-شروع در بیات حسینی با انتقال به بیات نوا

2-بیات نوا با تحریر قدرتی به سبک خاص خود استاد در فراز 5 <جاءوک ... رحیما>

3-بیات عجمی به شیوه خاص خود استاد با انتقال به شوری و اجرای مجدد خاص سبک استاد در شوری فراز 7 <و لو انهم ... الله>

4-بیات شوری بسیار فنی و دلنشین در فراز 8 <جاءوک ... رحیما>

5-بیات شوری با موتیف سازی ابتکاری در آخر فراز 10 <لا یومنون ... لا یجدوا>

6-بیات شوری بسیار فنی و زیبا در فراز 11 <ثم لا یجدوا ... تسلیما>

7-نوروز راست در دقیقه 10 فراز <و اذا ... مستقیما> 

8-انتقال به اکتاو دوم در بیات در دقیقه 10 فراز <و من یطع الله ... علیهم>

9-اجرای فنی و زیبا به سبک خاص خود استاد در جنس بیات در دقیقه 16 فراز <یا ایها الذین امنوا ... جمیعا>

10-بیاتین به شکل فنی در <و ان منکم لمن لیبطئن> دقیقه 17

11-اجرا در جنس بیات به شکل فنی دقیقه 17 <فان اصابتکم ... شهیدا>

12-اجرا در ثلاثی بیات به شکل فنی در دقیقه 18 فراز <و لئن ... یکن>

13-بیات نوا به زیبایی در دقیقه 19 فراز <لیقولن ... عظیما>

14-بیات نوا فنی و زیبا با انتقال به بیات شوری در عبارت <فافوز فوز عظیما> دقیقه 20 فراز <لیقولن ... عظیما>

15-بیات نوا به زیبایی همراه با تحریر خاص استاد در دقیقه 26و27 <والذین کفروا ... ضعیفا>

16- بیات نوا بسیار فنی و شنیدنی دقیقه 28 فراز <الذین امنوا ... سبیل الله>

17-بیات حسینی دقیقه 28و29 فراز <والذین کفروا ... ضعیفا>

18-بیات شوری در اکتاو دوم دقیقه 32 فراز <وقالوا ... قتال>

19-بیات نوا با انتقال به بیات عجمی دقیقه32و33 فراز <لولا ... قلیل>

20-بیات شوری در اکتاو دوم دقیقه 34 فراز <وقالوا ... قتال>

21-بیات نوا لطیف و زیبا دقیقه 36 فراز <والاخره ... مشیده>

22-بیات حسینی بسیار زیبا و  شنیدنی با انتقال به بیات شوری در <ولو کنتم فی بروج مشیده> دقیقه 39 فراز <والاخره ... مشیده>

 

شروع مقام صبا سوره نساء 82 تا 85 آیات تا از دقیقه 40 تا 52

1- شروع صبا از عبارت <و ان تصبهم حسنه یقولوا هذه من عند الله> دقیقه 40

2- نغمه صبا حسینی بسیار زیبا در فراز <قل کل ... یفقهون حدیثا> دقیقه 41و42

3- پس از فراز قبل در نغمه صبا عجمی، در فراز بعدی استاد در درجه دوم صبا فراز را شروع می کند و به درجات پایین تر نیز اشاره دارد که کلا فضای تلاوت استاد رفعت را تداعی می نماید.

4- عجم در فضای صبا (انتقال بین صبا و عجم) به زیبایی با فرود در صبا دقیقه 44 فراز <و من تولی ... طاعه> 

5-صبا با فرود در سه گاه (مقام فرعی بستنکار) دقیقه 45 فراز <و من تولی ... طاعه> 

6-نغمه صبا عجمی به زیبایی دقیقه 47و46 فراز<و الله ... وکیلا>

7-پس از فراز قبل در نغمه صبا عجمی، در فراز بعدی استاد در درجه دوم صبا فراز را شروع می کند و به ثلاثی نهاوند نیز اشاره دارد که کلا فضای تلاوت استاد رفعت را تداعی می نماید.

8-اجرای فنی در بیات دوکاه با قفله ای که یادآور تلاوت های مرحوم شیخ عبدالفتاح شعشاعی است دقیقه 49 و 50 فراز <ولولا ... قلیلا>

9-اجرای نغمه مدولاسیون و فرود در مقام بیات برای انتقال مقام به حجاز دقیقه 51و52

 

شروع مقام حجاز سوره نساء آیات 86 تا 87  از دقیقه 52 تا 57

1-شروع حجاز در نغمه حجازکار فراز <و اذا حییتم ... او ردوها> دقیقه 52و53

2-اوج مقام حجاز که به ثمر نرسید دقیقه55 فراز <الله ... فیه>

3-نغمه حجاز حسینی دقیقه 57 <الله ... القیامه>

 

شروع مقام سه گاه سوره رحمن 1 تا 8 از دقیقه 58 تا 63

1-شروع مقام سه گاه از ابتدای سوره رحمن

2-اوج مقام راست در فضای سه گاه دقیقه 60 فراز <والنجم ... المیزان>

3-فرود در مقام عراق دقیقه 61 فراز <علم ... البیان>

4-اوج مقام راست در فضای سه گاه دقیقه 62 فراز <الشمس ... المیزان>

5-اوج مقام راست در فضای سه گاه دقیقه 63 فراز <والسماء ... المیزان>

 

شروع مقام راست سوره رحمن آیات 8 تا 28 از دقیقه 63 تا 74 سوره بلد دقیقه 74تا82

1-شروع مقام راست در آیه 8 دقیقه 63

2-راست با فرود در بیات فراز <والنخل ذات الاکمام> دقیقه 64

3-اوج مقام راست با حرکت لحنی فنی و جالب در فراز <والحب ... تکذبان> دقیقه 65

4-اوج مقام راست <مرج البحرین ... تکذبان> دقیقه 67

5-اشاره به درجه بیات در فضای راست فراز <یخرج ... مرجان> دقیقه 68

6-اوج مقام فرعی نیشابورک در فراز <وله الجوار ... تکذبان> دقیقه 68و69

7-اوج راست فراز <کل من علیها فان> دقیقه 69

8-اوج راست به زیبایی فراز<و له ... فان> دقیقه 70

9-اوج راست با تحریر بسیار فنی - فراز <کل من علیها فان> دقیقه 71

10-اوج راست با تحریر فنی در قفله - فراز <کل من علیها فان ... والاکرام> دقیقه 72

11-اوج راست فراز <کل من علیها فان> دقیقه 72

12-اوج راست - فراز <کل من علیها فان ... والاکرام> دقیقه 73

13-اجرا زیبا در عقد راست در ابتدای سوره بلد <لا اقسم ... و ما ولد> دقیقه 74و75

14-اجرای زیبا در عقد راست در بسمله و ابتدای سوره بلد - فراز <لا اقسم ... و ما ولد> دقیقه 76و75

15-راست از درجه سوم (سه گاه) <الم نجعل له عینین> دقیقه 77

16راست از درجه دوم (بیات) <ولسانا و شفتین> دقیقه 77

17-اوج راست به زیبایی فراز <الم نجعل ... العقبه> دقیقه 78

18-فرود راست در آیات 13تا 16 دقیقه 79

19-اوج راست <الم نجعل ... العقبه> دقیقه 79

20-نغمه راست چهارگاه <وما ادرک مالعقبه> دقیقه 80

 

 شروع مقام چهارگاه سوره بلد آیات 17 تا آخر دقیقه 82تا83

1-اوج چهارگاه آیه 18 دقیقه 82

 

شروع مقام راست سوره شمس آیات 1 تا 8 

1-نغمه راست چهارگاه دقیقه 84 فراز <والسماء ... و تقوئها>

2- راست نوا با اشاره به نغمه نیشابورک دقیقه 86 فراز <والسماء ... و تقوئها>

 

شروع مقام صبا سوره شمس آیات 9 تا آخر و سور شرح 1تا آخر، تین 1تا6، دقیقه 86 تا 94

1-شروع صبا از آیه 9 با ورود به صبا سطح صوتی تلاوت دو درجه کاهش یافت

2-صبا با فرود در سه گاه (مقام بستنکار) دقیقه 87 فراز <فکذبوه ... عقبها>

3-نغمه صبا حسینی در ابتدای سوره شرح

4-اوج مقام صبا آیه 3و4 شرح دقیقه 89

5-نغمه صبا حسینی (غماز مقام صبا) با انتقال به عجم و سپس اوج مقام صبا در ابتدای سوره تین دقیقه 90و91

6-اوج صبا در <و هذا البلد الامین> دقیقه 92

 

شروع مقام بیات سوره تین آیه7و8 و حمد دقیقه 94 تا 99 

فراز شناسی از ابتدای سوره حمد به ترتیب زیر

1-جنس بیات 

2-بیات نوا

3-بیات شوری

4-حجاز محیر

5-بیات نوا

6-بیات حسینی

7-بیات شوری

8-بیات شوری

9-ثلاثی بیات

 

شروع مقام راست بقره 1تا5 دقیقه 99 تا 101

1-اوج راست در بسمله و آیه اول بقره دقیقه 99

2-تصدیق در راست

پایان

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

 

و در آخر کار

 

معرفی سه اپلیکیشن حرفه‌ای برای آموزش مقامات تلاوت و ترتیل

 

برنامه مدرسه تلاوت 1 (استاد مصطفی اسماعیل) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschoolone

برنامه مدرسه تلاوت 2 (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.recitingschooltwo

برنامه مدرسه ترتیل (استاد محمد صدیق منشاوی) در کافه بازار:

https://cafebazaar.ir/app/com.anarstudio.tartilschoolone


 مرکز پخش کتاب‌های آموزش آموزش مقامات و نغمات و تحلیل تلاوت استاد محمد صدیق منشاوی

 

کانال قاریان حرفه ای در تلگرام و ایتا و اینستاگرام

است. اگر مایل بودید عضو شوید!

 

صفحه اینستاگرام قاریان حرفه‌ای [ مدرسه تلاوت ]  

صفحه تلگرام قاریان حرفه ای

صفحه ایتا قاریان حرفه ای [ مدرسه تلاوت ]

 

نظرات  (۶)

سلام.خیلی تشکر بابت آنالیز این تلاوت جاودانه.من اگر استاد قرآن بودم،حفظ این تلاوت رو ب شاگردانم واجب می کردم.ی سوال تجویدی دارم.استاد در آیه (و ان منکم لمن لیبطئن) حرف با رو ب صورت مخفم یعنی بصورت پر تکلف ادا میکنه.آیا اختلاف قرائت هست یا خدا نکرده استاد دچار حواس پرتی شده و غلط تجویدی مرتکب شده است.منتظر آنالیز سوپر تلاوت نساء قصار السور هستم.راستی؛استاد،نفس خیلی خوبی داشته اما استفاده نمی کرده.والذین کفروا ..... کان ضعیفا.کلا استاد در نفس گیری دقت آنچنانی نمی کنند.تلاوت های تصویری استاد و مقایسه با تلاوت تصویری استاد عبدالباسط و سایر قراء،این مطلب رو نشان می دهد.
پاسخ:
سلام.
1-در تلاوت قاریان قدیمی حرف <ب> به علت در مجاورت <ط> بودن مفخم ادا می شود و این ربطی به اختلاف قرائت ندارد. گرچه الان آن را درست نمی دانند.
2-نفس استاد خوب است و تا 45 ثانیه هم راحت تلاوت نموده اند برای مثال می توانید به تلاوت فرقان حاقه مراجعه نمایید اجرا در مقام راست و در ابتدای سوره حاقه 
3-نفس گیری 35 ثانیه ای برای یک قاری 61 ساله که تحرک لحنی خوبی هم در آن فراز دارد و بدون تکلف می خواند، مطلوب می باشد. 
سلام.در خواست دارم یک پست درباره تجوید و اختلاف قرائات در تلاوات استاد مصطفی اسماعیل را بگذارید.تا اونجا ک من تجوید و اختلاف ها رو آشنایی دارم،استاد ب اصل تجوید و رعایت اصول بنیادی تجوید پایبند هستند و بسیاری از کارشناسان تجوید هم بر این عقیده هستند ک استاد قوانین ویژه تجوید(فرش الحروف تمامی روایات) را کاملا دقیق و حساب شده اجرا می کند.مثلا در تلاوت سوره هود،من متوجه شدم ک استاد حرف غ در مغرقین را قرائت می کند اما اینکه چرا چندان واضح نیست شاید مربوط ب صدای استاد باشد ک در اکتاو های پایین و زمان نزول ب سطح پایین صدا ناخوداگاه بعضی حروف کم رنگ می شوند. و یا در قلقله حرف ق در سوره هایی مثل طارق و علق هم ب این نتیجه رسیدم.البته این مطلب را نباید از نظر دور داشت ک استاد مصطفی سرآمد قراء دوران طلایی در اجرای نغمات و الحان است و چیره دستی فوق العاده فراوانی در اجرای مفصل نغمات  اصلی ،فرعی و ترکیبات بدون ایجاد خستگی در شنونده را دارند و کاملا بدیهی است ک چنین توانمندی در بیان الحان می تواند ناخودآگاه بر تجوید ایشان تاثیر گذاشته و حدود 2 نمره از تجوید ایشان کسر کند.در زندگی نامه های معتبر استاد آمده ک"شیخ ادریس فاخر مرا با خودش ب مزرعه می برد تا قرآن بخوانم و اگر صد بار هم اشتباه داشتم مرا وادار می کرد از ابتدا بخوانم.من 30 بار قرآن را نزد این استاد مبرز تجوید،مرور کردم".در پایان عرایضم اجازه دهید تا مطلب جالبی از سخنان استاد محمد تقی مروت عرض نمایم.ایشان می فرماید اگر تجوید و فرش الحروف و اختلاف ها را ب خوبی فرا بگیرید ب مرور در اجرای الحان هم ورزیده می شوید.بیات،رست،صبا و ... پس از تجوید با کمی تلاش در اذهان شما ثبت می شوند.پس این طور استنباط می شود ک علت سرآمد بودن استاد مصطفی در الحان این هست ک ایشان در دوران مکتب،تجوید را ب خوبی فزا گرفته بودند.تقاضا دارم تا با درج یک پست ویژه و کاملا موشکافانه اینجانب را احیانا ب اشتباهات خودش آگاه فرمایید.
پاسخ:
سلام.
کمی منتظر باشید.
سلام
یه سوال: اینکه استاد مصطفی در برخی تلاوتها مقطع مقطع می خونند یا مثلا در منشاوی هم میبینیم ، اختلاف قرائته؟
اگه هست ، ب چه روایتیه؟
پاسخ:
سلام.
 اگر منظور شما سکت بین کلمات است مربوط به قرائت حمزه می باشد.
سلام.پیشاپیش عید سعید فطر را به شما عزیزان تیریک عرض می نمایم.ان شاء الله بهره کافی و وافی از برکات این ماه مقدس برده باشید ودر تمام مراحل زندگی سربلند و موفق ،ان شاء الله.باز هم با در خواست تحلیل مزاحم شما میشم و البته شما از بزرگواران هستید.استاد مصطفی تلاوات زیادی از سوره نجم دارند ک حقیقتا هر کدام جزو محشر ترین آثار ایشان میباشد و یکی از این تلاوت ها،سوپر تلاوت نجم قمر رحمان(مسجد سلامه الراضی 1953)است.تقا ضا دارم تا این شاهکار را هم در نوبت قرار دهید.تشکر.
پاسخ:
سلام آقا احسان عید شما هم مبارک باشد.
ان شاء الله.
سلام علیکم و رحمة الله
تشکر فراوان از زحمات شما و تحلیل دقیق این شاهکار جاودانه استاد، و ممنونم از این که زمان و ابتداوانتهای هر فراز رو هم دقیق ذکر کردین، چون در بعضی از تحلیل های قبلی پیدا کردن فرازهایی که درموردش توضیح میدادین یه مقدار سخت بود ولی با این سیستم جدید خیلی راحت تر شده. اجرکم عندالله
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله و برکاته.
بله در سیستم جدید ابتدا و انتهای فراز را هم می نویسیم تا اشتباه نشود.
با این حساب، آیات ابتدایی سوره تین رو استاد در نغمه صباحسینی خوندن، خوب بود در توضیحات این فراز یه مقدار بیشتر از هنرنمایی شیخ مصطفی تعریف میکردین!! به نظر من که از اون قطعات جاودانه و ماندگار استاد هست:
http://s4.picofile.com/file/8167406450/mustafa_tin.mp3.html
از فرازهای شماره 21 و 22 هم که هر چه قدر تعریف کنیم کم هست!
http://www.gulfup.com/?bU73pS
پاسخ:
بله در نغمه صبا حسینی با انتقال به عجم و همچنین اوج مقام صبا در نغمه محیر.
بله البته خیلی محزون و معنوی تلاوت شده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی