تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
آخرین نظرات

تجوید مصری و تجوید مسابقه ای

جمعه, ۲۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۲:۱۵ ق.ظ

تجوید مصری و تجوید مسابقه ایدانش آموزان مقطع ابتدایی را در نظر بگیرید نحوه نمره دهی به امتحانات آنها در حال حاضر به شکل توصیفی است یعنی نمره عالی خوب و ...

مقوله تجوید را باید به دو دسته تجوید قاریان مصری و تجوید مسابقه ای در ایران تقسیم نمود.

خود تجوید دارای دو مبحث مهم فصاحت و دوم رعایت احکام و صفات حروف، غنه و مدود است.

نگاه مصری ها به تجوید، یک دید کیفی است به این معنا که رعایت تجوید توسط قاریان برای پذیرش در رادیو تلویزیون یا سندیکای قاریان یک حداقل قابل قبول نیاز دارد که فردی که آن را رعایت نماید به همراه بقیه موارد از قبیل صوت و لحن و ... پذیرفته می شود. در واقع داورانی که در هیئت سنجش قاریان حضور دارند به شخص قاری نمره ای نمی دهند و این کاملا برعکس رویه حاکم بر جریان تلاوت در مسابقات است.

حتی برخی قاریان مصری (مانند استاد خلیل حصری، استاد منشاوی، استاد عبدالباسط) نیز که توسط آقایان برای یادگیری تجوید معرفی می گردند در پاره ای از موارد همان آیین نامه های آقایان را نیز اشباع نمی نمایند چون برای یک قاری مصری تجوید وسیله است نه هدف.

مثلا در تلاوت استاد منشاوی و خیلی از قاریان مصری دیگر، تلفظ حرف ع که بین شدت و رخوت است معمولا به رخوت اظهار شده و حرف «ع» وارد حرف بعد از خود می گردد به عنوان نمونه در کلمه «تعملون» یا گاهی به ایشان ایراد وارد شده که کسره ها را بعضا شبیه فارسی ادا می نموده است و موارد دیگر که از حوصله بحث خارج است.

رویه تجوید مصری در مسابقات مالزی نیز مشاهده می شود و برخلاف مسابقات ایران نمره تجوید تاثیرگذار بر انتخاب قاری برتر نیست به طوری که سالها نفر دوم مسابقات اوقاف کشور ما به مالزی می رفت و یک تلاوت تلاوت مسابقه ای که فقط مورد پسند داوران تجویدی ایرانی بود انجام می داد در صورتی که در مالزی انتظار یک تلاوت همه جانبه مصری از قاری دارند نه یک تلاوت تجویدی ایرانی!!

بنابراین آنها در بازگشت به کشور، عدم موفقیت خود را به مسائل سیاسی مربوط می نمودند.

مبحث دیگر اینکه اصولا در مصر دسته ای از قاریان هستند که اصل تلاوت آنها بر تاثیرگذاری در شیوه های لحنی و القای معانی است و ارائه تلاوت تجویدی (به زعم ایرانی) جزو اهداف آنها نبوده است که از این قبیل می توان استاد محمد رفعت، استاد مصطفی اسماعیل، استاد کامل یوسف، استاد حصان و... را نام برد.

دسته ای دیگر نیز وجود دارند که علاوه بر اهمیت ادای لحنی و القای معانی، موضوع ارائه یک تلاوت به اصطلاح تجویدی نیز جزو اهداف آنها بوده است که از این جمله می توان استاد عبدالفتاح شعشاعی، استاد محمود خلیل حصری، استاد منشاوی، استاد عبدالباسط، استاد سید نقشبندی و برخی دیگر را نام برد هر چند تعداد دسته دوم کمتر است.

 در ایران قاریان به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

1-دسته ای که تجوید و ادای حروف در تلاوت آنها از ادای لحنی و توجه به معانی، برتر است که آنها قاریان مسابقه ای هستند که فقط در مسابقات موفقند و در محافل، نظر زیادی را جلب نمی نمایند.

2-دسته ای که سعی دارند تعادل را رعایت نمایند.

 

موارد فوق بیان گردید تا به اینجا برسیم.

در مورد استاد مصطفی اسماعیل می توان بیان نمود. 

1-کیفیت ضبط تلاوت ها بر شنیده شدن صحیح رعایت فصاحت و صفات و مخارج حروف توسط قاری، تاثیر قابل توجهی دارد. بسیاری از تلاوت های رسیده از استاد مصطفی اسماعیل دارای کیفیت ضبط نازلی بوده و صدای قاری به وضوح شنیده نمی شود. بنابراین نمی توان با قطعیت کامل، در مورد رعایت موارد تجویدی در همه تلاوت های ایشان در زمانهای مختلف نظر داد.

(برای روشن شدن مطلب: تلاوت سوره حج بلد استاد عبدالباسط که به عنوان تلاوتی تجویدی-آموزشی معرفی می گردد در فایلهایی که کیفیت لازم را نداشته است باعث سردرگمی قاری می گردد)

2-ولی در کل استاد مصطفی اسماعیل جزو قاریانی است که برای تجوید مسابقه ای توصیه نمی شود. چون هدف ایشان نیز در تلاوت این مورد نبوده است. شیوه تلاوت ایشان جذب مردم به قرآن کریم است و برای جلب نظر اساتید تجوید ایرانی در مسابقات باید به تلاوت دیگران مراجعه نمود.

3-تلاوت هایی که در دوره اول تلاوت ایشان اجرا گردیده (1945تا ابتدای دهه 1960) و همچنین دارای کیفیت ضبط مناسبی نیز بوده، به لحاظ رعایت فصاحت و احکام حروف مناسب و قابل تقلید است که از آن جمله می توان تلاوت های سوریه در سال 1957 میلادی را نام برد مانند آل عمران 171-195 یا تلاوت لقمان نازعات علق و ...

در مجموع افرادی که بخواهند تجوید را به شکل مسابقه ای آن یاد بگیرند بیشتر باید به تلاوت قاریان موفق ایرانی در این زمینه مراجعه نمایند مانند اساتید محمد عباسی، احمد ابوالقاسمی، دکتر قاسم رضیعی و ...

همیشه این مورد خنده دار در بین قاریانی که در مسابقات قرآن شرکت می کنند مطرح بوده که می گفتند اگر قاریان بزرگ مصری مانند استاد محمد رفعت، استاد مصطفی اسماعیل، استاد کامل یوسف و ...  هم در مسابقات ایران شرکت می کردند مثلا در همان مرحله مقدماتی از دور مسابقات خارج می شدند!!!

 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۲۶
قاریان اصفهان

نظرات  (۲)

سلام. عید ما مبارک... ممنون میشم اگر وبلاگ ما رو لینک کنید.
پاسخ:
سلام و عرض تبریک عید سعید فطر.
با تشکر لینک شدید. 
سلام.بابت این پست تشکر.من تا ب الان حدود 70 تلاوت از استاد رو از لحاظ تجوید بررسی کردم و یقین صد در صد دارم ک استاد هرگز اصل تجوید را زیر پا نگذاشته و در تمام این تلاوات ب اصل تجوید و رعایت فرش الحروف تمام روایات مقید بوده است.البته همان طور ک قبلا عرض کردم کاملا بدیهی است که قدرت فوق العاده بالای استاد در اجرای مفصل الحان اصلی،فرعی،ترکیبات و نوآوری های فراوان بدون ایجاد ملالت در مستمعین ،می تواند ناخودآگاه بر تجوید ایشان تاثیر بگذارد و حدود 2 نمره کسر کند.صرفا جهت اطلاع کسانی ک می فرمایند اگر استاد در مسابقات شرکت می کرد،حذف میشد،عرض می کنم ک استاد پس از یک امتحان تجویدی سخت از طرف رادیو مجوز فعالیت در رادیو رو گرفت پس تجوید ایشان انقدر صحیح بوده ک داوران سختگیر رادیو رو تسلیم کرد.{بین خومون باشه برادران عزیزم،استاد حتی قبل از امتحان پس دادن ب رادیو؛تلاوت هاش از قصر ملک فاروق بوسیله رادیو پخش میشد وباعث بروز حسادت حاسدان}.
پاسخ:
سلام.
عید شما مبارک باشد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی