تحلیل تلاوت سوره های تحریم حاقه استاد مصطفی اسماعیل - قسمت دوم
بررسی مقامی تلاوت فنی و زیبای سوره های تحریم حاقه نازعات فجر اثر استاد مصطفی اسماعیل به مدت 67 دقیقه ، منبع فایل صوتی تلاوت وبلاگ اکبر القراء:
مقام های اصلی تلاوت: مقام بیات - مقام صبا - مقام نهاوند - مقام راست - مقام چهار گاه - مقام سه گاه
نکات مهم تلاوت در این قسمت :
1-درجه 6 صبا در عبارت <فاما ثمود فاهلکوا...> دقیقه 46
2-نغمه صبا محیر (اوج مقام صبا) در <واما عاد ... عاتیه>دقیقه 47
3-جنس صبا با اشاره به صبا بوسلیک در <فتری القوم فیها > دقیقه 46و47
4-استفاده از فواصل بسیار فنی و ابتکاری در نهاوند (از درجه 5 نهاوند به 1) آیه 10 دقیقه 48و49
به مدت 67 دقیقه
ادامه نکات برگزیده و ادامه نغمه شناسی تلاوت:
1- بیات شوری در بسمله سوره حاقه و مجددا شوری در اوج بیات آیه 1-3 و انتقال به حجاز محیر در آیه 4 حاقه دقیقه 42
2-حرکت لحنی فنی و زیبا در جنس بیات بسمله و آیه اول حاقه دقیقه 42و43
3-عقد بیات بسمله و 1 حاقه 43
4- بیات حسینی با انتقال به شوری 1-4 حاقه 44
5-شوری 5 حاقه 44
6-ثلاثی(سه درجه اول) بیات شروع از درجه 3 بیات با ارتقاء به درجه 4 در آیه 6 حاقه 45
7-صبا در <سخرها علیهم> در ادامه ، صبا اجرا می گردد
8-درجه 6 صبا در <فاما ثمود فاهلکوا...> 46
9-صبا محیر در <اما عاد ....عاتیه>47
10-جنس(چهار درجه اول) صبا با اشاره به صبا بوسلیک در <فتری القوم فیها > 46و47
11-صبا با اشاره کوتاه به سه گاه در زیر و انتقال به صبا محیر 47و48
12-ثلاثی نهاوند آیه 9 حاقه 48
13-فواصل بسیار فنی و ابتکاری در نهاوند از درجه 5 نهاوند به 1 آیه 10 دقیقه 48و49
14-غماز نهاوند (درجه 5) با انتقال به عجم در فضای نهاوند
15-عجم در فضای نهاوند
16-فاصله 5 به 1 در نهاوند
17-اجرا در عقد(پنج درجه اول) نهاوند با اشاره به عجم و سپس انتقال به نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز)
18-فرحفزا
19-فرحفزا
20-غماز نهاوند (درجه 5) با اشاره به بیات در اوج نهاوند (عشاق مصری) با توقف بر درجه 5 نهاوند
21-عجم در فضای نهاوند
22-شروع در جنس راست از درجه 4
23-عقد(پنج درجه اول) راست به زیبایی
24-راست با اشاره به راست در بالا (مقام فرعی نیشابورک)
25- جنس راست
26-راست از زیر قرار
27-جنس راست
28-جنس راست با انتقال به نهاوند
29-جنس راست با موتیف سازی در <کلوا و اشربوا> به زیبایی
30-جنس راست از درجه 3
31-عقد(پنج درجه اول) راست
32-جنس راست
33-عقد راست
34-عقد راست
35-راست از درجه 4 (راست چهارگاه) با اشاره به قرار راست بسیار زیبا 57
36-اوج مقام راست ( گردانیه راست)
37-اوج مقام راست ( گردانیه راست)
38-اوج مقام راست با فرود در مقام راست
39-راست در بسمله
40-چهارگاه
41-چهارگاه
42-چهارگاه
43-چهارگاه
44-چهارگاه به زیبایی
45-چهارگاه
46-غماز چهارگاه (درجه 5) با اشاره به عجم در بالا
47-سه گاه
48-سه گاه
49-سه گاه
50-عقد سه گاه
51-سه گاه
52-سه گاه
53-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه)
54-سه گاه
55-سه گاه
56-غماز سه گاه (درجه 5 سه گاه) با انتقال به جواب سه گاه-اوج سه گاه (سه گاه بزرگ)
57-انتقال به جنس راست در دو درجه پایین تر از سه گاه قبل
58-جنس راست
59-راست فنی و زیبا با تحریر فاخر
60-جنس راست
61-جنس راست
62-اوج راست
63-اوج راست با اشاره پی در پی به درجه محیر (اوج بیات)
64-راست چهارگاه
65-جنس راست
66-جنس راست
67-جنس راست
68-جنس راست با انتقال به اوج راست
69-اوج راست با اشاره کوتاه به اوج سه گاه (اوج سه گاه دو درجه بالاتر از اوج راست)
70-چهارگاه در ابتدای سوره فجر
71-چهارگاه
72-چهارگاه کامل نمایش می یابد
73-چهارگاه
74-چهارگاه به زیبایی
75-راست در اوج چهارگاه با فرود در مقام چهارگاه
76-انتقال به سه گاه سپس انتقال به راست
77-عقد راست با انتقال به بیات در زیر راست
78-عقد راست
79-جنس راست با انتقال به بیات در زیر راست
80-جنس راست
81-راست در <کلا>
82-راست در <کلا>
83-اوج راست در <کلا>
84-راست
85-عقد راست
86-راست نیشابورک در <و جیء یومئذ بجهنم>
87-غماز راست (درجه 5) با انتقال به اوج راست (گردانیه راست)
88-اوج راست (گردانیه راست)
89-غماز سه گاه (درجه 5) در اکتاو اول
90-سه گاه
91-راست با اشاره به بیات در زیر راست
92-راست
93-اوج نیشابورک در <یا ایتها ... مرضیه> به زیبایی
94-عقد راست با اشاره به بیات در زیر راست به زیبایی
95-تصدیق نداشتیم تلاوت قطع گردید
مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)