تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

تحلیل مقامی ساده تلاوت بسیار فاخر و ماندگار سوره های یوسف 4-34 حاقه 1-12 اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1958 میلادی در اسکندریه

(تحلیلی خلاصه تر نسبت به مطلب قبلی با حذف جزئیات)

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار

 

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2- صبا 3-حجاز 4-نهاوند 5-راست 6-سه گاه

 

مقام های فرعی تلاوت:

1-شوری   2-نوروز راست   3-حسینی   4-حسینی عشیران   5-فرحفزا   6-نهاوند مرصع   7-نیشابورک   8-طاهر   9-هزام   10-عراق

 

توضیح:

احتمالا نغمه شناسی تلاوت در مطلب اول خیلی با ذکر جزئیات بود و شاید نیاز باشد با روانی و سادگی بیشتری تلاوت را بررسی نمود بنابراین مطلب حاضر که در واقع یک مقام شناسی ساده تر نسبت به مطلب اولیه است تقدیم علاقه مندان استاد مصطفی اسماعیل میگردد.

 

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 73 دقیقه حجم فایل 11 مگابایت

 

 

کارشناس تحلیل تلاوت :

مهندس احسان اعتباریان 

 

فراز شناسی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

شروع مقام بیات

1- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

2- بسم الله الرحمن الرحیم

 

3- بیات نوا - با فرود در قرار بیات

 

4- بیات حسینی - با فرود در قرار بیات

 

5- بیات حسینی - با تلوین با بیات نوا

 

6- بیات حسینی

 

7- بیات عجمی با انتقال به شوری

 

8- مقام شوری

 

9- مقام شوری با قفله فنی

 

10- مقام فرعی شوری

- که با فرود در جنس بیات، تکمیل گردید

 

11- راست در فضای بیات

 

12- راست 

 

13- مقام فرعی نوروز راست

 

14- بیات محیر

- با فرود و صعود در بیات

 

15- بیات محیر

- با انتقال به راست

 

16- بیات محیر با فرود و صعود در بیات

- ارتقاء صدا تا درجه سوم بیات در اکتاو دوم

 

17- راست با انتقال به بیات محیر

- سپس فرود در راست

 

18- مقام فرعی نوروز راست (ترکیب راست-بیات)

 

19- راست با انتقال به بیات در بالا

 

20- مقام فرعی حسینی

(راست با فرود در بیات - یا به قول دیگر: ترکیب بیات-راست)

 

21- جنس بیات، تلوین با بیات نوا - فراز تاثیر گذار

 

22- راست با انتقال به بیات

 

23- نغمه بیات محیر با فرود در مقام بیات

 

24- جنس بیات، تلوین با بیات نوا - در اکتاو دوم - فراز تاثیر گذار

 

25- راست در فضای بیات

 

26- مقام فرعی نوروز راست

(ثلاثی بیات در اکتاو دوم با فرود در راست - سپس صعود مجدد به بیات در بالا)

 

27- جنس بیات در اکتاو دوم 

 

28- بیات نوا در اکتاو دوم - با فرود و صعود به زیبایی - فراز فنی

 

29- جنس بیات با فرود در راست

 

30- جنس بیات با فرود در راست

 

31- بیات نوا در اکتاو دوم - با فرود و صعود - فراز فنی و بسیار زیبا و تاثیرگذار

 

32- مقام فرعی حسینی عشیران (ثلاثی بیات با فرود در بیات - یعنی ترکیب بیات-بیات به شکل متصل)

 

33- ثلاثی بیات با انتقال به جنس بیات و سپس فرود در راست

 

34- جنس بیات

 

35- نغمه بیات نوا  

- مکث روی درجه دوم بیات در کلمه <ذئب> - فراز فنی و قابل توجه

 

36- مقام فرعی حسینی عشیران (ثلاثی بیات با فرود در بیات - یعنی ترکیب بیات-بیات به شکل متصل) - سپس فرود در راست

 

37- ثلاثی بیات - بسیار فنی با تبدیل به جنس بیات

- یادآور بیات به شیوه استاد محمد عکاشه - فراز فنی و زیبا

 

38- نغمه بیات نوا - زیبا و فنی

- با استفاده از تکنیک موج دادن به صدا روی مد

 

39- نغمه بیات عجمی، به زیبایی - با انتقال به مقام شوری - فراز ماندگار

 

40- ثلاثی بیات با فرود در جنس کرد

- سپس انتقال به راست در عبارت <انا ... یوسف> 

 

41- جنس بیات با فرود در راست

 

42- نغمه بیات نوا

- با اشاره به درجه هفتم بیات در کلمه <مومن> - و سپس فرود در بیات - فراز زیبا و خاص

 

43- جنس راست با انتقال به جنس بیات - تحریرهای فنی در فراز فنی

 

44- نغمه ای دو صدایی (دو درجه ای) متشکل از درجه 7و8 بیات در اکتاو اول

- با توقف بر درجه راست در کلمه <امرا>

 

45- جنس بیات در <فصبر>

- ثلاثی بیات در <جمیل>

 

46- جنس بیات در <فصبر>

- فرود در راست در <جمیل> 

 

47- نغمه بیات نوا در کلمه <فصبر>

- جنس بیات در <جمیل>

 

48- جنس بیات در اکتاو دوم

- با فرود در بیات اکتاو اول و توقف بر درجه 5 بیات در اکتاو اول

 

49- جنس راست با انتقال به مقام فرعی حسینی عشیران (یعنی ترکیب بیات-بیات به شکل متصل)

 

50- نغمه ای دو درجه ای متشکل از درجات 7و8 بیات (در اکتاو اول) - سپس ارتقاء تا درجه 10 بیات (درجه 10 بیات یعنی درجه سوم بیات در اکتاو دوم) در کلمه <انفسکم> - و سپس فرود در  راست در کلمه <امرا>

 

51- جنس بیات - توقف در قفله روی یک درجه زیر قرار بیات

 

52- نغمه بیات نوا - با انتقال به جنس بیات

 

53- جنس بیات با تاکید روی درجه 4 بیات - و سپس فرود در راست 

 

54- جنس بیات به زیبایی - با فرود در راست 

 

55- بیات نوا با حرکات لحنی زیبا و قرینه در عبارت <فارسلوا واردهم فادلی دلوه> - و برگشت به نغمه بیات نوا در <قال> و فرود در جنس بیات - فراز به یاد ماندنی

 

56- جنس بیات با فرود در راست 

 

57- اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری (شوری: ترکیب بیات-حجاز به شکل متصل) - بسیار زیبا و تاثیر گذار

 

شروع مقام صبا

58- شروع مقام صبا در جنس صبا

 

59- جنس صبا 

 

60- انتقال موقت به راست در فضای بیات

 

61- جنس صبا 

 

62- جنس صبا

 

63- جنس حجاز در فضای مقام صبا در عبارت <قال بل سولت> - سپس انتقال به جنس صبا 

(*جنس حجاز در فضای مقام صبا، از درجه 3 تا درجه 6 صبا می باشد - گاهی آن را غماز صبا می نامند) 

 

64- جنس صبا

 

65- ثلاثی صبا با فرود در جنس کرد - و برگشت به جنس صبا در بالا

 

66- غماز مقام صبا (نغمه صبا حسینی) - با برگشت به جنس صبا  

*البته فراز ناقص بود و قطعه ای از فرازهای قبلی از مقام بیات جایگزین شده بود

 

67- درجات 7و8 بیات در اکتاو اول در <قال یا بشری هذا> - با انتقال به جنس کرد در <هذا غلام و> - و سپس انتقال و فرود در مقام فرعی حسینی در عبارت <و اسروه بضاعه>

 

68- شروع فراز در درجات 6و7و8 مقام بیات (در اکتاو اول) - سپس انتقال به مقام فرعی حسینی 

 

69- این نغمه در سبک استاد برای آماده کردن ذهن مخاطب برای انتقال مقام (معمولا به مقام حجاز) به کار می رود.

 

شروع مقام حجاز:

70- نغمه حجاز محیر با فرود در مقام حجاز

 

71- جنس صبا - با انتقال موقت به ثلاثی نهاوند در کلمه <عسی> (جهت تزیین نغمه) - سپس انتقال به صبا و اشاره به درجه پنجم صبا در کلمه <او>

 

72- نغمه بیات دوکاه با فرود در بیات

 

73- نغمه حجازکار  - سپس فرود در مقام کامل حجاز کار (شاهناز) - فراز بسیار فنی

 

 

شروع مقام نهاوند

74- شروع مقام نهاوند در ثلاثی نهاوند و فرود در ثلاثی بیات در عبارت <و علما> -

*این ترکیب برای تزیین نغمه اصلی یعنی مقام سه گاه می باشد.

 

75- عجم در فضای نهاوند اجرا گردید که به آن فرح فزا می گویند.

 

76- ثلاثی نهاوند با ارتقاء به جنس نهاوند - و سپس عقد نهاوند

 

77- ثلاثی نهاوند با فرود در عقد عجم -

*در واقع مقام عجم در فضای نهاوند اجرا گردید که به آن فرح فزا می گویند. مشابه فراز 75

 

78- این نغمه نیز مقام فرعی فرح فزا می باشد. مانند فرازهای 75و77 می باشد 

 

79- جنس عجم در قالب مقام فرحفزا -

*شروع فراز از ثلاثی نهاوند و شعاع حرکتی نغمه از درجه سوم نهاوند در اکتاو دوم تا یک پرده زیر قرار نهاوند می باشد که در مجموع یک جنس عجم را تشکیل میدهد.

 

80- نغمه ای بسیار زیبا بین درجات 3و4و5 نهاوند که تشکیل یک ثلاثی عجم را میدهد.

(مستمع فضای شروع نغمه چهارگاه را احساس مینماید) با محوریت درجه پنجم نهاوند ولی ابتدا و انتهای فراز از درجه سوم نهاوند می باشد.

 

81- عقد عجم در فضای مقام نهاوند (مقام فرعی فرحفزا)

 

82- فرود در شش درجه ابتدایی عجم (در قالب مقام فرعی فرحفزا) به شکل فنی - مشابه فراز 78 

 

83- غماز مقام نهاوند با انتقال به مقام فرعی نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز به شکل متصل)

 

84- عجم در فضای نهاوند در قالب مقام فرحفزا در عبارت <و راودته التی هو فی عن نفسه> - مشابه نغمه فراز 81 

 

85- جنس راست 

 

86- نغمه نهاوند مرصع : ترکیب نهاوند-حجاز متصل

 

87- غماز مقام نهاوند با تحریر معروف استاد - با انتقال به چهارگاه در فضای نهاوند (فرحفزا) - و سپس نهاوند مرصع

 

88- فرود در مقام عجم - که تابع مقام فرعی فرحفزا میباشد.

 

89- جنس نهاوند - در ادامه، نغمه نهاوند مرصع در عبارت <عن نفسه> - سپس مقام فرعی فرحفزا.

 

90- جنس عجم در فضای نهاوند 

 

91- نغمه چهارگاه در فضای نهاوند (درجات 3و4و5 نهاوند) 

 

92- جنس نهاوند - سپس نغمه نهاوند مرصع در عبارت <لولا ان رءا برهان>

سپس در عبارت <ربه کذلک لنصرف عنه سوء و الفحشاء> فرود فنی در مقام عجم که تابع مقام فرعی فرحفزا می باشد.

تذکر:

این فراز به لحاظ نغمه ای مشابه فراز 89 بود ولی در قسمت فرود در عجم تفاوتی فنی داشت که اشاره گردید.

 

93- عقد نهاوند با انتقال به نغمه نهاوند مرصع 

 

 

شروع مقام راست

94- جنس راست - که در <لدی الباب> اشاره به درجه پنجم راست گردید.

 

95- جنس راست با انتقال به قرار راست در ابتدای اکتاو دوم

 

96- عقد راست - با فرود در جنس بیات در زیر راست در کلمه <الفیا> (یعنی مقام فرعی طاهر) - و برگشت به راست

 

97- قرار راست در اکتاو دوم - با فرود در مقام راست (در اکتاو اول)

 

98- قرار راست در اکتاو دوم با اشاره به درجات زیر قرار

 

99- ثلاثی راست در <ان کان قمیصه قد من قبل> - با انتقال به جنس راست در <فصدقت و هو من کذبین>

 

100- نغمه راست نوا* با فرود در عقد راست

*غماز راست (درجه پنجم راست) 

 

101- قرار راست در اکتاو دوم - با نزول به درجات پایین تر از قرار راست و برگشت مجدد

 

102- جنس راست (در اکتاو دوم)

 

103- مقام فرعی نیشابورک* به زیبایی (تا درجه ششم نیشابورک اجرا گردید)

*نیشابورک:ترکیب راست-راست به شکل متصل

 

104- مقام فرعی نیشابورک به زیبایی (تا درجه ششم نیشابورک اجرا گردید)

 

105- قرار راست در اکتاو دوم (یعنی درجه اول راست در اکتاو دوم)

 

 

106- نغمه چهارگاه (ثلاثی عجم) - با نزول و صعود در عجم 

 

107- درجات 3و4و5 عجم - با انتقال به ثلاثی عجم (نغمه چهارگاه)

 

108- تکنیک موتیف سازی در عجم در <انا لنراها> - با انتقال به نغمه چهارگاه در <فی ضلال مبین>

 

109- درجات 3و4و5 عجم - با انتقال به نغمه چهارگاه و فرود در عجم 

 

110- غماز عجم در اکتاو اول

 

111- نغمه چهارگاه

 

112- قرار عجم با فرود و صعود

 

113- غماز عجم با انتقال به نغمه چهارگاه - فراز شنیدنی

 

114- فرود در فرم پایین رونده مقام راست 

 

115- جنس راست

 

116- جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار - و سپس برگشت به راست در بالا

 

117- جنس راست 

 

118- عقد راست

 

119- نغمه راست چهارگاه*

(*نغمه ای شامل درجات 3و4و5 راست با محوریت درجه چهارم راست)

 

120- نغمه راست نوا (غماز مقام راست) در <فلما راینه اکـ > - با انتقال به ثلاثی راست در < ـبرنه> - و برگشت به غماز راست در <قطعن> - و اشاره به نغمه نیشابورک در <ایدیهن> و فرود در راست - فراز شنیدنی

 

121- ثلاثی راست - با انتقال به ثلاثی بیات* در فضای راست

(*یعنی درجات 2و3و4 راست) 

 

122- ثلاثی بیات در <ارسلت الیـ> - برگشت به ثلاثی راست در <ـهن و اعتدت لهن متکئا> - سپس جنس راست در <و اتت کل> - و در آخر غماز راست در <واحده منهن سکینا>

 

123- مقام فرعی طاهر* 

(*جنس راست با فرود در جنس بیات در <سکینا و قالت>) 

124- جنس راست - با محوریت درجه چهارم راست

 

125- نغمه راست نوا - با اشاره به نغمه نیشابورک، که در کلمه <ایدیهن> کاملا خودنمایی کرد - با فرود در راست - فراز بسیار شنیدنی

 

126- فرود در فرم پایین رونده مقام راست در اکتاو اول (شروع از درجات 6و7و8 راست در اکتاو اول)

 

127- فرود در فرم پایین رونده مقام راست در اکتاو اول (شروع از درجات 6و7و8 راست در اکتاو اول)

 

شروع مقام سه گاه

128- انتقال به سه گاه - و اشاره به جنس هزام در <فیه>

(*انتقال هم درجه با راست) 

 

129- جنس هزام که در <قالت> و <فیه> شکل گرفت - در ادامه ثلاثی سه گاه  - فراز فنی

 

130- اشاره به جنس هزام در <راودته> - سپس فرود در مقام فرعی عراق*

*عراق:ترکیب سه گاه-بیات

 

131- فرود در مقام فرعی عراق - با برگشت به سه گاه (فراز دستکاری و ادیت شده است)

 

132- استفاده از جنس هزام

 

133- غماز مقام سه گاه (درجات 6و5 سه گاه) در اکتاو اول - با فرود در مقام فرعی عراق

 

134- ثلاثی سه گاه - با توقف روی درجه اول سه گاه

 

135- جنس عراق - با اشاره به درجه پنجم عراق در <ربه>

 

136- ثلاثی سه گاه - با انتقال به نغمه رهاوی 

 

137- ثلاثی سه گاه در <بسم الله الحمن الرحیم>

 

138- تلوین بین نغمه سه گاه اوج (غماز مقام سه گاه) در <الحاقه مالحاقه و ماادرک> و نغمه گردانیه سه گاه (درجه ششم سه گاه) در <ماالحاقه کذبت ثمود و عاد> - و در آخر فرود در سه گاه - فراز ماندگار 

 

139- ثلاثی سه گاه در <بسم الله الحمن الرحیم>

 

140- ثلاثی سه گاه - با اشاره به جنس عراق در <ما ادرک الحاقه کذبت> - سپس انتقال به ثلاثی سه گاه

 

141- <فاما ثمود> در مقام عراق اجرا گردید. - سپس قرار سه گاه (شاهد نغمه، درجه اول سه گاه) در <فاهلکوا> - سپس درجات 9و8و7 سه گاه (در واقع می توانیم بگوییم: ثلاثی بیات در فضای سه گاه) در <بالطاغیه>

 

142- فرود در مقام فرعی عراق در اکتاو اول 

 

143- ثلاثی سه گاه در تکبیر و بسمله و الحاقه

 

144- نغمه سه گاه اوج (غماز مقام سه گاه)

 

145- ثلاثی راست* در فضای سه گاه - سپس در مد دو حرکتی <بالـطاغیه> پرش از درجه 6 به 9 سه گاه - و سپس فرود در مقام فرعی عراق 

*ثلاثی راست در فضای سه گاه یعنی درجات 6و7و8 سه گاه

درجه 9 سه گاه، یعنی درجه دوم سه گاه در اکتاو دوم

 

146- فرود در مقام فرعی عراق 

بر روی تنوین <صرصر عاتیه> تحریرهای ریزی اجرا میگردد

 

147- ثلاثی سه گاه - که به درجات زیر قرار اشاره میگردد 

 

148- ثلاثی سه گاه - با فرود در درجات زیر قرار سه گاه - و برگشت به ثلاثی سه گاه - و سپس فرود در مقام عراق با قفله انتظاری

 

149- نغمه ای در مقام فرعی عراق

 

150- فرود در عقد عراق - سپس صعود و در آخر فرود مجدد در مقام فرعی عراق

 

151- ثلاثی راست در فضای سه گاه - ثلاثی بیات در فضای سه گاه* در <فاخذهم اخذه> و برگشت به ثلاثی راست در فضای سه گاه

*ثلاثی بیات در فضای مقام سه گاه یعنی: درجات 7و8و9 سه گاه

 

152- ثلاثی سه گاه - سپس تشکیل جنس هزام در <الماء حملنکم>

 

153- سه گاه به روش فنی و تدریجی - سپس صعود به ثلاثی سه گاه (در اکتاو دوم) و در آخر فرود در مقام فرعی عراق

 

154- تصدیق

پایان

 

دریافت کل تحلیل تلاوت در یک فایل Pdf

 

کارشناس تحلیل تلاوت :

مهندس احسان اعتباریان 

 

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۶
قاریان اصفهان

نظرات  (۱۴)

سلام. با اینکه سعی داشتید تحلیلی خلاصه تر ارائه بدید اما همین تحلیل خلاصه گشته بسیار سنگین می باشد.

راستی گروه شما ک مسئول این وب هستند، مسئول وب نغمه های ماندگار و قاریان و فنون هم هستند؟؟؟؟؟؟؟؟

تمام تلاوت های استاد رو ک در این وب آنالیز شده را آقای اعتباریان نوشته است. ایشان همزمان برای هر س وب کار می کنند؟؟؟؟؟؟؟

من تصور می کردم ک مثلا گروه این وب شامل 7 یا 8 نفر هستند و هنگام آنالیز تلاوت، همه با هم می نشینند، تلاوت را استماع کرده،دائما برای شادی روح استاد صلوات فرستاده و می گویند: حسین! دیدی  در این فراز اکبرالقراء چی کار کرد؟؟؟؟؟ اوج رست با اشاره ب درجه 4 سگاه عراق رو اجرا کرد. من مشابه این تکنیک رو از کس دیگر نشنیدم( مثلا) و بعد از اینکه حسابی بین خودشان تلاوت را بحث و بررسی می کنند، یک نفر ک شما باشی متن تحلیل رو در وب بارگذاری می کنی.

ی کمی بیشتر از خودت و خودتان بنویسید لطفا
پاسخ:
سلام علیکم.
چند نکته:
البته ما بین دوستان قاری بحث و تبادل نظر هم داریم حالا نه صد درصد مانند اینی که شما گفتید
(مثلا غضنفر میگه: هوشنگ! در این فراز مقام فرعی چغندر قند اجرا شد با نت بالا!!! هوشنگ میگه: شروین، نظر تو چیه؟ شروین میگه: من دو بشک هستم. باید از اعتباریان بپرسی. غضنفر میگه از کدومشون؟ شماره یک دو یا سه؟ و ...)
در ضمن ما بیشتر از یک نفر قاری، با فامیل اعتباریان داریم که البته تلاوت هایی را که باید روی آن بیشتر کار شود، اعتباریان بزرگتر روی آن کار میکند.
و بعد مطالب تولید شده توسط یک نفر توی وب تنظیم و درجیده میگردد.
همچنین برخی مطالب تولید شده در بین سه تا بلاگ میچرخد - (تولید مشترک)
در ضمن در شهر اصفهان جلسه تحلیل تلاوت نیز برقرار میباشد. سه شنبه شب ها میدون کهنه اصفهان 
یه نکته جالب بگم:
فکر میکنم بیشتر دوستان که وارد مطالب تحلیل تلاوت مانند همین مطلب میشن فقط میخان نظرات رو بخونن و کاری به خود تحلیل ندارن!!! 
شاید هم اشتباه میکنم.
در ضمن یه سوال از شما
آیا تلاوت یوسف و حاقه را که بارگزاری شده دانلود کرده اید یا از نسخه ای که قبلا دانلود نموده اید استفاده کردید؟


واقعا دمت گرم داداش. با این قسمت کلی خندیدم( مقام چغندر قند با نت بالا!!!).

نسخه شما رو هم دانلود کردم. اما سعی کردم آنالیز رو مطابق با نسخه ای ک برادر مصطفی برام قبلا فرستاده بود مطابقت بدم.

ی سوال دیگر،ابر شاهکار قمر الرحمن حاقه قصار رو ک قبلا معرفی کردم و عکس محل اجرا رو ایمیل کردم رو دانلود کردید؟؟؟؟؟ گوش کردید؟؟؟؟؟؟ آیا تصدیق می کنید ک حقا شیخ مصطفی اسماعیل هوش از سر شنوندگان این تلاوت می پراند؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
اگر منظور دوست ما قمر رحمن حاقه 1952 است؟ بله دانلود و شنیده شد خیلی زیبا، اصیل و جالب بود. هوش که هیچی!! خود کله شنوندگان را هم میپراند!!! فقط کیفیت ضبط تلاوت پایین می باشد.
سلام. 1952 هم همینگونه هست ک شما می فرمایید و مقصود من 1959 بود ب مدت 1:46:29.

در پست فیتیله وبلاگ تعطیله درخواست تحلیل این تلاوت رو کرده بودم.
پاسخ:
سلام علیکم.
آهان!
شرمنده!
خب اول باید بره مجلس ما تصویب بشه بعدش شورای نگهبان ما عدم مغایرتش رو با شرع و قانون و چیزهای دیگه تایید کنه بعدش اگر همه این مراحل طی گردید ما روش اقدام می کنیم ...
زیاد نگران نباشید.
سلام. با وبلاگ اکبرالقرا حتما تماس بگیرید تا لینک کیفیت اصلی تلاوت قمر الرحمان 1959 را فعال کند. البته مدیریت وبلاگ اعلام کرده است تا پایان امتحانات دانشگاهی و مدرسه ای فعلا پست خاصی نمی گذارد اما شما حتما با وبلاگ تماس بگیرید تا در اولین فرصت لینک را فعال کنند.

سپس مراحل ارجاع ب مجلس و جلسات شورای نگهبان و رهنمودهای مجمع تشخیص را طی نمایید.
پاسخ:
سلام علیکم/
نیاز به مزاحمت برای درس خواندن آقای مصطفی اکبرالقراء نیست، خودمون پیداش نمودیم.
https://mustafa-ismail.blog.ir/1393/11/03-7
در ضمن اگر تلاوتی به شکل اصولی حجمش کم بشه نه تنها از کیفیتش نمی افته بلکه گاهی با کاهش هوا و نویزهای اون، صدا واضح تر به گوش میرسه پس نیاز به دانلود نسخه 97 مگابایتی نیس چون کسی هم اونو دانلود نمیکنه.
نسخه 11 مگابایتی یوسف حاقه (که تلاوتی خیلی معروفتر از این تلاوت است) را تا الان دو نفر دانلود نموده اند!!
پس ایشالا منتظر باشید ...
البته دی ماهه و امتحانات و گرفتاریها ...
سلام.ان شاء الله در همه امتحانات ادوار زندگی،سربلند و سرفراز باشید. دیشب رفتم جلسه استاد پیشکسوت، حاج محسن خدام حسینی.

چند آیه از سوره نساء را درمحضرشان و در حضور جمعیّت ک اکثرا حافظ نوارهای تلاوت قراء بزرگ بودند، تلاوت کردم. شدیدا طپش قلب داشتم و فشارم افتاده بود( آیا کسی از شما عزیزان در حضور ایشان خوانده است؟؟)

قبل از خواندن ب ایشان گفتم ک تصور نکنید، نوار حفظ هستم! ابدا.

بعد از اتمام تلاوت، ایشان فرمود کارم را با حفظ یک یا دو تلاوت از استاد منشاوی باید آغاز کنم تا نتیجه بگیرم.

استاد خودم می گوید ک اگر می خواهی مجوز حفظ تلاوت های اکبرالقراء را بگیری،اقلا یک تلاوت استاد منشاوی را حفظ کن

شیخ محمد صدایی بسیار خاشعانه و تلاوت های بسیار دلچسب دارند، در عظمت ایشان تردیدی نیست و شیخ مصطفی اسماعیل حق مطلب را در ستایش تلاوت ایشان ادا کردند.

اما من خودم ب شخصه شیدای گیرایی صدای شیخ مصطفی هستم و قبلا هم گفتم اگر گیرایی صدای ایشان را کسی درک کند، شنیدن اصوات سایر قراء برایش ملال آور خواهد شد.

شما برادران مرا راهنمایی کنید.شما برادر عزیز ک اسم قشنگت نمیدانم،آیا از حفظ تلاوت مرحوم محمد منشاوی شروع کردی؟؟؟؟؟

من میخواهم بتوانم در خلوت خودم، یک تلاوت 30 دقیقه ای مدون و مرتب انجام دهم. چگونه ب این هدف برسم؟؟؟؟؟؟
پاسخ:
با سلام خدمت دوست قاریمان.
خب البته اساتید به افراد مختلف تجویزهای یکسان ندارند. شاید استاد خدام حسینی به بنده تجویز دیگری نماید (با توجه به ویژگیهای صوتی و شخصیتی شاگردان). توصیه بنده نیز این است که به توصیه استادتان عمل نمایید بالاخره تجربه ایشان قابل مقایسه با ما جوانها نیست. اگر ایشان تلاوت خاصی را مورد نظر داشتند همان را اقدام نمایید در غیر اینصورت تلاوت جذابی مانند تلاوت سوره توبه 38-43 استاد منشاوی، گزینه زیبایی می تواند باشد.
ولی در هر صورت نظر استاد حضوری، ارجح به نظر کارشناس مجازی است.
سلام اقا یس شمایید؟
احسنتم
پاسخ:
سلام علیکم و رحمت الله.
زنده باشین.
سلام. تصمیم دارم مطالبی بنویسم ک ب جرأت می توانم بگویم اولین بار در فضای مجازی مطرح می گردد و تا حدودی ممکن است موجب جنجال و گفتگو بین طرفداران اکبرالقراء و شیخ اعظم محمد صدیق منشاوی شود.

اکثر طرفداران شیخ اعظم، محمد صدیق منشاوی درباره اکبرالقرا و تلاوت های ایشان نظری منفی دارند و ایشان را متهّم ب بی اخلاصی در تلاوت می کنند و می گویند ایشان اخلاص در تلاوت نداشتند زیرا تلاوت مجلسی و استدیویی را متفاوت اجرا می کنند اما مرحوم شیخ منشاوی برایش استدیو و مجلس تفاوت ندارد و همیشه با اخلاص می خوانند و جملات و عقایدی از این قبیل را زیاد در وبلاگ هایشان دیده ام.

من، پسر خاله اکبرالقراء نیستم سعی میکنم بدون جانبداری خاص و فقط حرف حق را بنویسم.

خطاب اول من ب طرفداران شیخ اعظم، کیف تحکمون؟؟؟؟؟

مرحوم اکبرالقرا شیخ مصطفی اسماعیل در خانواده ای متولد شدند ک هرچند هیچکدام قاری نبودند اما هنگامی ک متوجه شایستگی خدادادی  ایشان شدند، برای اینکه ایشان ب بهترین درجات برسند از هیچ تلاشی فروگذار نکردند.

پدر بزرگ جناب شیخ، حاج اُم المرسی اسماعیل از ابتدای نوجوانی شیخ مصطفی، ایشان را ب حضور در محافل و مجالس تشویق می کرد و می فرمود:چ ب صدا و تلاوتت گوش دهند و چ ندهند، دعوتت کنند یا نکنند، برایت مهم نباشد. برو و برای مردم بخوان.اگر صاحبان مجالس اجرت هم ندادند اصلا دلگیر نباش، من برایت صبحانه و شام را می فرستم.

مرحوم شیخ مصطفی هم نصیحت پدربزرگ را اطاعت کرد و در مجالس میت غزال و شهرها و روستاهای منطقه دریایی مصر و استان مدیریت غربی  حضور یافته و با تلاوت های جذاب و طولانی، آرام آرام مردم را علاقه مند ب تلاوت خود نمود.

مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل، از دوران مکتب تا اوایل دهه 20 تحت تربیت مدرسان رسمی و غیر رسمی زیادی بود و لذا با توجه ب نوع تربیت خانوادگی و مدرسانش، کاملا طبیعی هست ک از اجراهای استدیویی کراهت داشته باشد.

ایشان را متهّم ب بی اخلاصی نکنید جنابان طرفدار شیخ منشاوی.

پاسخ:
سلام و رحمت الله.
به نظر نگارنده اکثر قریب به اتفاق طرفداران استاد اعظم محمد صدیق منشاوی، دوستدار تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل هستند.
ولی تعدادی ولو اندک، از طرفدار نماهای استاد منشاوی بودند که با توهمات خودشون فضای ناپسندی را علیه اساتید مبرز و افسانه ای مصر مانند استاد مصطفی اسماعیل، استاد عبدالباسط و ... ایجاد کرده بودند.
چون حماقت آنها در جریان مطالبی که در رابطه با علاقه مندی استاد منشاوی به صدای ام کلثوم در فضای مجازی منتشر شد، آشکارتر گردید، خود زنی شروع شد.
و الحمدلله یکی یکی سفره آنها (و اراجیف ایشان) از فضای مجازی جمع شد.
با عرض درود فراوان. از جمله اراجیف این طرفدارنماها این بود ک می گفتند مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل برای احکام قرآن مثل حجاب، اهمیّت قائل نبودند و همسرشان و دخترشان بی حجاب بودند.

عکس استاد و بانو فاطمه را سند حرفهایشان قلمداد می کردند و می گفتند همسر استاد نوازنده بوده و پیانو می زده است(  عکس براش پیدا کردند)

اینترنت پر از صفحات کذب هست و شاید اون خانم  ک کنار ایستادند و استاد بروی صندلی نشستند، همسر ایشان  نباشند.

از قول عاطف فرزند ایشان نقل می کنند: پدرم برای شرایع اسلامی مثل حجاب ارزشی قائل نبود و همسر و دخترانش ن تنها بدون روسری( چادر عربی) بیرون می رفتند بلکه لباسهایی ب سبک غربی( رویم ب دیوار سکسی) می پوشیدند و پدرم اصلا با این کار مخالفت نداشت.متدینین ب ایشان اعتراض می کردند ولی ایشان برایش مهم نبود.

در یکی از ایمیل هایم ب استاد مروت این قضیه و صحت سخنان جناب عاطف را جویا شدم و ایشان فرمود: زندگی خصوصی مرحوم مصطفی اسماعیل، اقوال محرمانه و حق النّاس است و این را نیز اضافه نمایم ک اظهارات مرحوم عاطف را دُرست متوجه نشدید.

خود استاد در مصاحبه با برنامه اتوگراف فرمودند: ب دخترانم ابدا اجازه نمی دهم تنها در جامعه حاضر شوند و باید یا من و یا برادرانشان با آنان باشیم. آیا جناب شیخ ک چنین سختگیری دارند اجازه میدهند دخترانشان لباس های کوتاه و سکسی بپوشند؟؟؟؟؟؟

از طرفی همه می دانند ک زنان اهل سنت، حجاب برایشان جلوه دیگری دارد و ممکن هست روسری ( چادر عربی نپوشند) اما لباس های گشاد و بلند می پوشیدند و ب بنیاد خانواده وفادار.

حالا سخن من با طرفدارنماها هست ک چرا از علاقه شیخ منشاوی ب بانو اُم کلثوم  ناراحت شده و خودزنی کردید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

پاسخ:
موندم چی بگم؟؟
سلام.کدام قسمت هضمش مشکل است؟ زندگی خصوصی شیخ مصطفی یا علاقه شیخ محمد ب صدای اُم کلثوم؟؟؟؟؟

من پس از دریافت اظهارات استاد مروت و شنیدن سخنان خود استاد، ب یک جمع بندی کلّی رسیدم و از اینکه ب خاطر اراجیف بعضی ها کمی مظنون شده بودم ب درگاه خدا استغفار کردم و گفتم خدا قاضی اعمال ماست. من ب جهت اینکه ایشان یک نابغه قرآنی بودند و خواهند بود و بر گردن قاریان جهان اسلام حق پدری دارند،باید ب ایشان احترام گذارم و همیشه از ایشان ب نیکی یاد نمایم و برای احیانا لغزش هایشان ( همه گرفتاریم) از خدا، طلب مغفرت نمایم
پاسخ:
این جور افراد دچار کج فهمی نسبت به دستورات دینی هستند  .
مشکل ماها این است که هی قرآن گوش میدیم اما فهم و توجه و وارد کردن قرآن در زندگی نیست.
در این جور مباحث اولا <اجتنبوا کثیرا من الظن> ثانیا <ولا تجسسوا> و ثالثا <ولا یغتب> و الی آخر.
سلام. امروز خداوند توفیق ،ارزانی اینجانب نمود و تلاوت فوق العاده زیبا و فنّی استاد مصطفی اسماعیل، سوره آل عمران آیات 33 تا 73، مسجد امین یا احمد سعید، سال 1959 را استماع نمودم.

هروقت فرصت داشتید این ابر شاهکار را دانلود و استماع نمایید.من،شیدای این تلاوت و طرز اجرای استاد گشته ام.

صدای جناب شیخ در این تلاوت، حلاوت و گیرایی خاصّی دارد و تحریر های خیلی فنّی و زیبایی اجرا می کنند.

فراز ب فراز این تلاوت، سرشار از احساسات و طنّازی  خاصّ صدای ایشان است.

نکته جالب اینجاست ک جناب شیخ در این تلاوت 1/5 ساعت از 3 یا نهایتا 4 مقام اصلی استفاده کردند( بر اساس تشخیص خودم)!!!!.

در بعضی تلاوت ها ایشان 5 یا 7 مقام اصلی را اجرا می کنند و در بعضی تلاوت ها حدود 4 یا 5 مقام.

نظرتان چیست؟
پاسخ:
سلام بر شما.
تلاوت زیبا و معروفی است.
البته در قرن بیست و یکم و افزایش سرعت زندگی، حوصله ها کمتر شده و انسان ها لاجرم باید هر کاری را به شکل سریع و فوری انجام دهند.
حتی دیگر وقت نمی شود تلاوت های طولانی را تا آخر گوش داد. این مشکل گریبان همه از جمله ما را گرفته و معمولا برای شنیدن تلاوت جهت دریافت نکات تلاوتی، از آثار کوتاهتر و معروفتر استاد استفاده میکنیم.
البته سلیقه و کاربرد ها نیز متفاوت است. مثلا یه نفر دیگر که قاری نیست و سنی از ایشان گذشته است ممکن است از این دسته از تلاوت های استاد استفاده کند.
 ولی ما به همان دلایلی که عرض شد بایستی جهت تحلیل تلاوت از آثار کوتاهتری که جای خود را در میان مخاطبیین پیدا کرده باشند، استفاده نماییم. مانند تلاوت بقره طارق انشراح، تحریم حاقه، اسراء قدر و ...
سلام. قبلا می خواستم بپرسم اما یادم رفت. آقا یاسین عزیز، در اینستاگرام، وب شما صفحه دارد؟؟؟؟


پاسخ:
علیک السلام.
نوچ دادا. صفحه نداریم توی ایستاگرام.
التماس دعا.
سلام بر آقا یاسین، داداش گلم و همه رفقا.

امیدوارم در امتحاناتتان روسفید شده باشید.

نمیدانم آیا پست جدیدی در دست اجرا دارید یا ن؟؟، اگر ندارید من ی درخواست دارم.

لطفا ب صورت ویژه ب بررسی مقامات اصلی، فرعی و ترکیبات( متداخل،متجانس و ...) در تلاوت های اکبرالقراء ب پردازید.

البته شما ب مقام بیات و نهاوند تا حدودی پرداخته اید، اما من درخواست یک کار ویژه و بی بدیل را دارم.

خواص و اخص خواص درباره ایشان بر یک عقیده هستند: در الحان و نغمات و نوآوری های لحنی و نغمی، هیچیک از قراء هم طراز با ایشان نیستند.

سایت ایکنا از قول یکی از قراء ممتاز بین المللی ایران: تلاوت های شیخ مصطفی اسماعیل، اقیانوس کامل و بی نقص نغمات قرآنی است.

سایت ایکنا از قول یکی از قراء ممتاز بین المللی لبنان: تلاوت بقره طارق شرح را 200 بار تقلید نموده ام، اما همچنان هنگام استماع اجرای استاد، متوجه نکته جدیدی می شوم.

یکی از پیشکسوتان عرصه قرائت در ایران:مانند او ( شیخ مصطفی اسماعیل)را در اجرای متبحرانه و نبوغانه الحان قرآنی سراغ ندارم. او سرآمد قراء برزگ است.

سمیعه ها و کارشناسان مصر، خواص و اخص خواص مصر نیز بر برتری ایشان اقرار دارند.

قبلا خدمتتان عرض کردم ک تبحر استاد فقط در اجرای بیات نیست بلکه بی تردید در اجرای نوآورانه سگاه و عجم هم مسلط هستند اما ضیق وقت باعث می گردد تا از بسیاری از الحان و نغمات و ابتکارات، صرف نظر کنند.

آیا با درخواست من، موافقت می نمایید؟؟؟؟؟
پاسخ:
سلام و رحمت الله.
ان شاء الله به امید خدا بررسی مقامات اصلی و فرعی و تکنیکهای صوتی و لحنی در تلاوت استاد به طور همزمان با تحلیل تلاوت های برتر و برگزیده، جزو برنامه های ما هست و این پروسه ای زمان بر و نیازمند صبر و همراهی مخاطبین است چون یک کار قوی که تاکنون در این زمینه کمتر انجام شده باشد (یا حتی انجام نشده باشد مانند تحلیل تلاوت های استاد که بدین شکل بی سابقه است) نیازمند زمان وسیع و برنامه مدون می باشد. بنابراین احتمالا ماهها به طول می انجامد. زیرا نیازمند است حدود چند ده تلاوت استاد مجددا با رویکرد جدید و مورد نظر موضوع مطالب بررسی شوند.
اصولا رویکرد ما این نیست که مطالب یک بار مصرف تولید شوند و خواننده با یک بار خواندن آن دیگر سراغ آن نیاید؛ بلکه حتی ما هنوز مطالب سال قبل را نیز احتمالا بررسی و اصلاح مینماییم چون تا وقتی که یک تلاوت استاد (فرض کنید بقره طارق شرح) توسط افراد شنیده می شود به تحلیل آن نیز نیاز وجود دارد. در واقع مادام العمر.البته احتمالا نکات جدیدی نیز به ذهن خطور میکند که به تحلیل ها اضافه می شوند. یا نکاتی اصلاح می گردند.
 آمار تلاوت های حضرت استاد را خدمت شما ارائه می نمایم.

سال 1945 را مبداء اگر بگیریم( فرض کنیم ک تلاوت سوره حج در تاریخ 1945/1/1 اجرا شده است)تا اواخر سال 1978،می شود 33 سال.

یک سال برابر است با 52 هفته.

اگر حضرت استاد در هر هفته، 4 محفل رفته باشند مساوی است با 208 تلاوت در یک سال.

پس در 33 سال می شود: 6864 تلاوت مجلسی محفلی.

از 6864 تلاوت ایشان،تنها 600 تلاوت در اختیار ماست ک البته 70% شان برای دوران کهولت سن استاد هستند.

آیا نباید قلوبمان مالامال از اندوه باشد؟؟؟؟؟؟؟؟؟

(  این آمار فرضی هست و یقینا بیشتر از 6864 تلاوت را استاد، در کارنامه هنری قرآنی خویش دارند و اگر سالهای 1930 و 1940 را هم اضافه کنیم رقمی  بزرگ خواهد شد)
البته آمار من برای تلاوات مجلسی مسجدی و مجلسی محفلی ایشان است.

مجلسی مسجدی: حدود 30 تا 60 دقیقه

مجلسی محفلی: 80 تا 100 دقیقه و بیشتر

تلاوت های رادیویی و تلویزیونی را لحاظ نکردم.اینها را هم اگر اضاف کنیم....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی