تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

در مورد گرایش های افراد مختلف به آثار های قاریان مختلف نظریات گوناگونی می توان انجام داد. شاید المان های بسیار زیادی وجود داشته باشد که در این امر دخیل باشد مانند:

 ویژگی های مختلفی مانند:

1-صدای قاری یا نوع سبک تلاوتش  (که هر دو ، خودشان حدیث بسیار مفصلی هستند)

2-سن افراد شنونده

3-جنسیت

4-دید شخص مخاطب یعنی قاری بودن یا نبودن (در صورت قاری بودن،میزان تجربه فرد)

5-هدف فرد شنونده

6-نوع اعتقادات فرد مستمع

7-میزان حوصله فرد شنونده،

در مخاطبینی که خود قاری هستند:

8-نوع و ویژگی های صدای خود مخاطب که قصد دارد الگو گیری نماید

و خیلی پارامترهای دیگر ...

حتی گرایش افراد به آثار یک قاری واحد نیز متفاوت است.

 

در مورد طبقه بندی آثار استاد شیخ مصطفی اسماعیل می توان به دو دسته زیر قائل بود:

1- تلاوتهای برجا مانده از استاد از سال 1945 تا ابتدای دهه 1960

2- دسته دوم تلاوت های اجرا شده از اواسط دهه 1960 میلادی تا سال 1978 (پایان عمر ایشان)

شاید این طبقه بندی کمی کلی باشد ولی می تواند نشان دهنده حقایقی در مورد اسلوب تلاوت استاد در زمان های مختلف باشد.

تلاوت های ماندگار

 

 البته هر قاعده ای استثنایی نیز دارد.

 ویژگی های دوره اول:

1-استاد در عین دوستی، ولی در حال رقابت شدید با برترین قاریان عصر خود می باشد.

2-صدای استاد در قدرتمند ترین و بهترین حالت خود قرار دارد و تلاوت هایش با انرژی مضاعف و حجم زیاد صدا اجرا می گردد.

3-از استاد درخواست می گردد تلاوت های کوتاه تری انجام دهد که قابل پخش از رادیو باشد لذا او برای اجرای تلاوت های کوتاه به تمرین های ویژه می پردازد

4-اجرای اصوات و نغمات و کلا فضای تلاوت به اجرای قاریان نسل های گذشته، نزدیک تر است

به عنوان مثال در دوره مذکور، مقام راست اهمیتی که در آینده (دهه 1960 به بعد) پیدا می نماید را، ندارد؛ لذا بلاشک مقام بیات هنوز مهم ترین مقام اصلی است. 

در دوره های بعد کم کم مقام راست به محوری ترین مقام در تلاوت برخی از قراء تبدیل می گردد.

 

ویژگی های دوره دوم:

1-استاد به عنوان قاری اول کشور مصر تثبیت شده است و نیازی به تلاش بیشتر ندارد.

2-استاد در تلاوتهایش اصطلاحا با سایه صدا به اجرا می پردازد یعنی در واقع حجم صدا را کنترل می نماید زیرا با وجود سیستم های تقویت صوت، نیازی به مصرف انرژی بیشتر وجود ندارد؛ شاید اثر افزایش سن باشد.

3-همچنین با افزایش سن ، حوصله استاد در اجرا بیشتر از قبل گردیده پس تلاوت های طولانی استاد به تلاوت های خیلی طولانی تبدیل گردیده است که این مورد جنبه های آموزشی را برای قاریانی که نیاز به اجرای خلاصه تر نغمات دارند، مشکل می نماید؛ چون استاد نغمه های مختلف را تکرار می نماید؛ مثلا اجرای استاد در مقام راست بسیار مفصل است.

 

ادامه مطلب در قسمت دوم .... بزودی

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۶
قاریان اصفهان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی