تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

نغمه شناسی و بررسی لحنی تلاوت بی نظیر و ماندگار از سوره های نجم قمر رحمن اثر استاد کبیر شیخ مصطفی اسماعیل اجرا در سال 1953 میلادی در مسجد سلامه الراضی :

عید سعید فطر بر همه مسلمانان مبارک باد.

به همراه نسخه pdf نغمه شناسی تلاوت

استاد مصطفی اسماعیل

تلاوت های ماندگار

 

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2-حجاز 3-سه گاه 4-راست

 

مقام های فرعی تلاوت در بخش دوم:

1-شاهناز 2-نواثر 3-حجاز عجمی 4-عراق 5-مستعار 6-نیشابورک

 

 

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 62 دقیقه حجم فایل 10.5 مگابایت

 

مقام شناسی اثر به شیوه فراز به فراز:

ادامه تحلیل تلاوت از دقیقه 30

شروع مقام حجاز

73-فتول عنهم - شروع مقام حجاز در نغمه حجاز دوکاه 

74-فتول عنهم - جنس حجاز

75-یوم یدع الداع الی شیء نکر - نغمه حجاز نوا

76-خشعا ... منتشر - این فراز در ملودی ای خاص از مقام حجار اجرا شده است -

ساختار ملودی: شامل موتیف هایی است که از رفت و برگشت مکرر بین درجه دوم حجاز در اکتاو دوم و درجه هفتم مقام حجاز در اکتاو اول تشکیل شده است که یک فاصله یک و نیم پرده ای راتشکیل می دهند - مجموعا فرازی خاص و ابتکاری در مقام حجاز است.

تذکر: شاید برخی این ملودی را نغمه حجازکار بدانند ولی اینطور نیست.

77-مهطعین ... عسر - اجرای بخش دوم (بالایی) مقام نواثر که در پایان فراز استاد به جای فرود و تکمیل مقام نواثر در جنس حجاز فرود می آید - فراز شگفت انگیز

78-کذبت ... مجنون - نغمه حجاز نوا با کمک فواصل

79-فکذبوا ... وزدجر - فرود در حجازکار

80-فدعا ربه انی مغلوب - نغمه حجاز حسینی به زیبایی

81-فدعا ربه انی مغلوب - نغمه حجاز حسینی به زیبایی

82-فدعا ربه انی مغلوب - نغمه حجاز حسینی با انتقال و فرود در مقام نواثر در عبارت <انی مغلوب>

83-فانتصر - نغمه حجاز حسینی

84-فانتصر ... عیونا - نغمه حجاز حسینی به زیبایی با فرود در مقام حجاز - تحریر روی کلمه <ابواب> و فرود سریع روی کلمه <بماء> قابل توجه بود. - فراز شنیدنی

85-فالتقی ... قدر - نغمه حجازکار با فرود در حجاز

86-کذبت ... مجنون - نغمه مدولاسیون با انتقال به حجاز

87-فکذبوا ... وزدجر - فرود در مقام شاهناز (ترکیب حجاز-حجاز) 

88-فدعا ربه انی مغلوب - حجاز دوکاه (شروع مجدد مقام حجاز) با قفله همراه با تحریر فنی

89-فانتصر - جنس حجاز

90-فانتصر ففتحنا ... عیونا - نغمه حجاز حسینی به زیبایی با اشاره به نغمه حجاز عجمی در کلمه <ابواب> - با فرود در مقام کامل نواثر در عبارت <منهمر و فجرنا الارض عیونا> - تحریرهای روی کلمات <ابواب> و <بماء> و فرود سریع روی مد غنه عبارت <منهمر و فجرنا> قابل توجه بود. - فراز بسیار بسیار شنیدنی

91-وفجرنا الارض عیونا - نغمه مدولاسیون با ضربه های صوتی به شیوه خاص استاد

92-فالتقی ... قدر - مقام حجاز (فالتقی الماء در راست اجرا گردید که جنس دوم مقام حجاز است) با انتقال و فرود در مقام شهناز (جنس حجاز با فرود در جنس حجاز در زیر بالایی)

93-و حملنه ... دسر - نغمه حجازکار با فرود بسیار فنی در مقام شهناز سپس مجدد صعود با استفاده از فواصل به نغمه حجازکار - فراز بسیار فنی

93-تجری ... کفر - اجرا در ثلاثی حجاز در عبارت <تجری باعیینا جزاء> - فرود در مقام شاهناز در مد کلمه <جزاء> - صعود با استفاده از فواصل و اجرا در جنس حجاز در عبارت <لمن کان کفر> - نمونه ای خفیف از تکنیک قرینه سازی در لحن در حجاز در عبارت <لمن کان> شنیده می شد که استاد تاکید کمی روی آن داشت به همین جهت یک گوش نا آشنا به این نغمه ممکن است متوجه آن نشود.

94-و لقد ترکنها آیه - اجرای فنی و متنوع در عقد حجاز (پنج درجه ابتدایی حجاز) - شروع فراز از درجات 3و4و5 حجاز - و بار اساسی نغمه مربوط به حرکات فنی که روی مد عبارت <ترکنها آیه> انجام گرفت، بود - فراز شنیدنی

95-فهل من مدکر - فرود در عقد حجاز در بم صدا

96-و لقد ترکنها آیه - اجرای زیبا در نغمه حجاز نوا

97-فهل من مدکر - اجرای جالب است چون ثلاثی حجاز در عبارت <فهل من> اجرا شد و در <مدکر> ثلاثی سه گاه به همین جهت این فراز هم بوی حجاز میداد هم بوی سه گاه

 

شروع مقام سه گاه از دقیقه 40

98-ان المتقین فی جنات و نهر - شروع سه گاه در ثلاثی سه گاه

99-فی مقعد ... مقتدر - جنس عراق

100-الرحمن - جنس عراق

101-علم القرآن ... البیان - عراق با اشاره به مستعار (مستعار، نهاوند از درجه سه گاه است)

102-الشمس ... بحسبان - اوج راست در فضای سه گاه (گردانیه سه گاه) 

103-والنجم ... المیزان - اوج راست در فضای سه گاه (گردانیه سه گاه) با اشاره مکرر به درجه محیر در فضای سه گاه در نهایت فرود در سه گاه

104-ان ... نهر - قرار سه گاه با تحریر فنی

105-فی ... مقتدر - فرود در مقام عراق

106-بسمله - فرود در مقام عراق به شکل انتظاری

107-الرحمن - فرود در عقد عراق

108-علم القرآن - سه گاه

109-خلق الانسان - سه گاه به شیوه صوتی خاص

110-علمه البیان - بوسلیک

111-الرحمن ... البیان - سه گاه با فرود فنی و زیبا در راست با قفله فنی

112-الشمس و القمر بحسبان - نغمه ای با حضور درجات 1و3و4 سه گاه به شکل انتظاری توقف روی درجه 4 سه گاه

113-الشمس و القمر بحسبان ... ووضع المیزان - اوج مقام راست در فضای سه گاه ولی این بار فرود در خود راست

114-والسماء ... و وضع المیزان - اوج مقام راست با فرود در راست به طوری که در فرود راست، نهاوند هم شنیده می شد در عبارت <ووضع المیزان>

 

شروع مقام راست 

115-الا تطغوا فی المیزان - عقد راست - انتقال کامل به مقام راست - کاهش سطح صوتی تلاوت به میزان دو درجه

116-واقیموا ... المیزان - جنس راست

117-والارض ... للانام - عقد راست با تحریر فنی در قفله

118-والارض ... للانام - عقد راست با تحریر فنی در قفله

119-والارض ... للانام - اوج مقام راست - بسیار زیبا و بسیار شکوه با تحریرهای بسیار فنی و شنیدنی در قفله

120-ان ... و نهر - جنس راست

121-فی ... مقتدر - عقد راست

122-بسمله الرحمن - حرکت تدریجی در جنس دوم راست تا اوج مقام راست

123-علم القرآن - جنس راست

124-خلق ... البیان - جنس راست

125- الرحمن ... البیان - عقد راست با فرود در ثلاثی بیات

126-الشمس و القمر بحسبان - حرکت تدریجی در جنس دوم راست تا اوج مقام راست

127-والنجم ... المیزان - اوج مقام راست با اشاره مکرر به درجه محیر (یک پرده بالاتر از اوج راست) با قفله زیبا و قوی - فراز بسیار باشکوه

128-ان ... و نهر - جنس راست

129-فی ... مقتدر - عقد راست با تحریر فنی در ملیک

130-الرحمن ... البیان - مقام نیشابورک - بسیار زیبا و دقیق

131-الشمس و القمر بحسبان - حرکت تدریجی در جنس دوم راست تا اوج مقام راست

132-والنجم ... المیزان - اوج مقام راست با تحریرهای فنی با اشاره به درجه محیر در کلمه <رفعها> (یک پرده بالاتر از اوج مقام راست) با قفله زیبا و قوی - فراز بسیار باشکوه

133-الا ... المیزان - عقد راست

134-واقیموا ... المیزان - جنس راست با توقف بر درجات زیر قرار راست (در ثلاثی بیات)

135-والارض ... للانام - اوج مقام راست بسیار زیبا و بسیار شکوه با تحریرهای بسیار فنی و شنیدنی در کلمات <وضعها> و <للانام>

136-فیها فاکه - جنس راست

137-فیها فاکه - عقد راست

138-فیها فاکه - نغمه نیشابورک

139-والنخل ذات الاکمام - اوج مقام راست با تحریر فنی - زیبا و با شکوه

140-والحب ... تکذبان - اوج مقام راست با اشاره به محیر - فراز بسیار زیبا و تاثیرگذار

141-ان ... و نهر - قرار راست بسیار زیبا، فنی و قابل توجه 

142-فی ... الرحمن - عقد راست با انتقال به ثلاثی نهاوند در کلمه <الرحمن> جهت تزیین نغمه

143-علم ... البیان - عقد راست

144-الشمس والقمر بحسبان - نغمه راست چهارگاه (نغمه ای محور درجه 4 راست)

145-والنجم ... المیزان - نغمه نیشابورک به شکل لطیف و دلنشین

146-الا تطغوا فی المیزان - نیشابورک

147-و اقیموا ... المیزان - عقد راست با فرود در راست پایینی

148-والارض ... للانام - اوج مقام راست بسیار زیبا و بسیار شکوه با تحریرهای بسیار فنی و شنیدنی در کلمات <وضعها> و <للانام> مشابه فراز 135

149-فیها فاکه - جنس راست

150-فیها فاکه - عقد راست

151-والنخل ذات الاکمام - اوج مقام راست با تحریر بسیار با شکوه در کلمات <ذات> و <الاکمام>

152-والحب ... تکذبان - اوج مقام راست با اشاره به محیر با قفله فنی و شنیدنی - فراز بسیار زیبا و تاثیرگذار

153-خلق ... کالفخار - عقد راست با انتقال به ثلاثی نهاوند در کلمه <کالفخار> جهت تزیین نغمه

154-خلق ... کالفخار - عقد راست با انتقال به ثلاثی نهاوند در <کالفخار> - لطیف فنی و زیبا

155-و خلق ... تکذبان - عقد راست فنی و زیبا - فراز قابل توجه

156-رب ... المغربین - نیشابورک

157-فبای الاء ربکم تکذبان - عقد راست با تحریر فنی روی کلمه <الاء>

158-مرج ... لا یبغیان - نغمه راست چهارگاه

159-فبای الاء ربکما تکذبان - اجرا در جنس راست با ارتقاء به عقد راست با فرود در ثلاثی بیات در <تکذبان>

160-یخرج ... المرجان - جنس راست با محوریت درجه چهارم راست

161-فبای الاء ربکم تکذبان - عقد راست

162-تصدیق در راست

 

پایان

دریافت نسخه Pdf نغمه شناسی تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

احسان اعتباریان

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۸)

سلام. بسیار تشکر.منتظر تحلیل نسخه اصل خواهم بود.
پاسخ:
سلام علیکم.
ان شاء الله طی چند روز اینده.

با عرض خدا قوت و آرزوی سعادت دنیوی و اخروی برای شما و سایر برادران و خواهران قرآنی ،تقاضا می شود تا تلاوات جدیدی از استاد ک ب تازگی در وبلاگ اکبرالقراء(شعبه 2) قرار داده شده است را در نوبت آنالیز قرار دهید.عنوان پست جدید وبلاگ اکبرالقراء"5 تلاوت کمتر شنیده شده از استاد مصطفی اسماعیل.

پاسخ:
ان شاء الله.
سنگ بزرگ علامت نزدن است. تحلیل این هشت تا تلاوت خیلی زمان بر است. و چون تلاوت های معروفی نیستند طرفدار کمتری داره لطفا از مجموع این هشت تا تلاوت، حداکثر دو تای بهتر و قوی تر را انتخاب کنید.
چون ما هنوز تلاوت های معروف بسیاری را تحلیل ننموده ایم مانند یوسف حاقه، نجم قمر رحمن حاقه نازعات، آل عمران 185-200، ابراهیم 12-48، فرقان طارق، تحریم حاقه نازعات، ق ذاریات، نمل 15-44 و ...

پیرو درخواست آنالیز تلاوت های استاد مصطفی،لطف نموده و تلاوت های جدید الانتشار استاد با عنوان  "3 تلاوت جدید از استاد مصطفی اسماعیل"{وبلاگ اکبرالقراء} برای تحلیل؛مد نظر قرار دهید.امیدوارم درخواست های فراوان من برای تحلیل موجب دلگرمی شما عزیزان برای ارتقای هر چه بهتر و بیشتر وبلاگ تلاوت های ماندگار گردد.با صبوری فراوان منتظر قبول درخواست های خود از طرف شما هستم.ستجدنی ان شاء الله من الصابرین

پاسخ:
ان شاء الله.
تلاوت 20 دقیقه ای خودتون هم ایرادی نداره.

این هشت تلاوت و ب خصوص 4 تلاوت اول حقیقتا جزء شاهکار های نشتیده شده از ملک القراء هستند.اگر جامعه قرآنی کشور  و ب خصوص طرفداران استاد با این تلاوت ها آشنا نیستند پس بهانه شایسته ای است تا در کنار پرداختن ب تلاوت های شناخته شده،ب این تلاوات هم پرداخته شود.برای تحلیل این 8 تلاوت و سفارشات قبلی خودم،هیچ عجله ای ندارم. حتی اگر مدت های طولانی منتظر باشم اما اگر شما اصرار ب انتخاب از بین این هشت تلاوت دارید؛در همین کامنت ب بنده اطلاع دهید.

پاسخ:
فعلا بهتر است دوتای شاخص را انتخاب کنید تا تلنبار نشوند.

سر فرصت 5 تلاوت اول را استماع کرده و خودتان انتخاب نمایید. با انتخاب شما موافق هستم.

109-خلق الانسان - سه گاه به شیوه صوتی شیخ منصور بدار !!!!!!!!!!!
شما شیوه صوتی منصور بدار رو از کجا می شناسین که میفرمایید این مقطع رو شیخ مصطفی شبیه منصور بدار خونده؟!
قبلاً بحث کرده بودیم که تابحال هیچ تلاوتی ازش منتشر نشده و وجود نداره، اون تلاوت سوره مومنون هم از شیخ بدار نیست
پاسخ:
استاد کلمه <خلق> را مشابه نحوه ادای استاد بدار تلاوت نموده است . به نظر بایستی آن تلاوت را متعلق به بدار بدانیم. تاریخ میگوید که تعدادی از تلاوت های منصور بدار ثبت و ضبط شده است . استاد ابوالقاسمی در یکی از برنامه های رادیویی به نقل از استاد احمد نعینع بیان نمود که استاد مصطفی اسماعیل در شیوه تلاوتش تحت تاثیر منصور بدار بوده است. اگر سری به منابع نیز بزنیم انها نیز این مطلب را بیان می نمایند. البته کتاب الزمن الجمیل نیز برای فارسی زبانان و افرادی که به منابع اصلی دسترسی ندارند مفید است.
در اینجا قبلا در این رابطه بحثی نشده بود.
 سلام.شاید نظر من از نظر شما و سایر اساتید پیشکسوت قرآنی مردود باشه اما باید عرض کنم ک استاد مصطفی اسماعیل تنها قاری بزرگ مصر هستند ک کمترین تأثیرات رو از قاریان قبل از خود گرفتند{در این تلاوت تعداد فرازهای ب شیوه صوتی منصور بدار ب تعداد انگشتان یک دست هم نمیرسد}و عنصر بداهه خوانی و ابداعات فراوان لحنی در این تلاوت و سایر تلاوات ایشان ک تا ب الان منتشر شده فراوان تر و گسترده تر از تأثیرات ایشان از شیخ بدار یا شیخ عکاشه و یا دیگران می باشد و بیشترین تأثیرات رو بر قاریان دوران طلایی و دوران حاضر گذاشتند و ابدا هیچ قاری مصری یا ایرانی و یا سایر ملیت ها را نمی توان یافت ک از ملک المقریین مصر تأثیر نگرفته باشند.من با بررسی سایت های قرآنی و تلاوت هایی ک شما تا ب الان از این نابغه آنالیز کردید ب این سخن  ایمان دارم ک حقیقتا و بدون اغراق ، شیخ مصطفی اسماعیل، یگانه مقری قرآن مجید هستند و لقب قاری اول مصر و  ملک القراء فقط وفقط برازنده ایشان است (درباره تجوید ایشان هم قبلا توضیح دادم) و کسی در تلاوت هم رتبه ایشان نخواهد شد مگر اینکه خدا اراده دیگری کند و بهتر از ایشان در جهان اسلام متولد گردد چرا ک "مصطفی" نامی شایسته برای ایشان است.
پاسخ:
سلام علیکم. 
احسنت آقا احسان.
سلام
در مورد این که شیخ مصطفی از منصور بدار تقلید میکرده یا نه چیزی نگفتم! فقط میگم اون تلاوت سوره مومنون از شیخ بدار نیست
درسته، این قضیه در وبلاگ شما بحث نشده بود، در وبلاگ دوستانتون یعنی نغمه های ماندگار بود:
http://quran-telavat.blogsky.com/1393/10/17/post-5
و در این صفحه هم توضیح دادم:
http://www.gharian.ir/showthread.php?tid=1794&pid=47258&s=52370306#pid47258

اتفاقاً همین چند روز قبل دوباره در سایت های عربی بحث شیخ بدار شده بود و همه تایید میکردن که تلاوت مومنون از ایشون نیست،
یه دلیل دیگه هم که آورده میشه (و یادم رفت در صفحات بالا بنویسم) این هست که از قدیم گفته میشد که علاوه بر شیخ مصطفی، عبدالباسط هم سبک تلاوتش تاحدودی شبیه منصور بدار بوده و از ایشون تقلید میکرده (یعنی به نقل افرادی که خودشون شخصاً هم تلاوتهای شیخ بدار و هم عبدالباسط رو شنیده بودن) اما این تلاوت سوره مومنون هیچ شباهتی با سبک عبدالباسط نداره و مشخصه که بیشترش تقلید محض از مصطفی اسماعیل هست!!

پاسخ:
سلام.

1-به عنوان نمونه تقلید شیخ عبدالباسط از بدار خالی از وجه است چون اصلا منصور بدار در دهه 1930 از تلاوت کناره گیری نموده (ظاهرا آخرین تلاوتش مربوط به مراسم درگذشت ملک فواد بوده) بنابراین زیاد با سن استاد عبدالباسط همخوانی نداره.

2-همانطور که در نغمه های ماندگار گفته شد گاهی برخی از اشتراکاتی بین سبک استاد مصطفی و شیخ ابوالعینین شعییع وجود دارد که یادم هست در ابتدای دهه هشتاد شمسی خودمون، کارشناسان ایرانی می گفتند مصطفی و شعیشع از روی دست هم می نوشتند!!!!
شاید بهتر است به جای استاد عبدالباسط می گفتند استاد شعیشع از منصور بدار تقلید می کرده.
البته قبلا تاریخ تولد مصطفی و شعیشع را هم اشتباه می گفتند تا جایی که تفاوت سنی 17 ساله مصطفی با شعیشع را قبول نداشتیم. 
(در کتاب هنر تلاوت آقای شاهمیوه، مصطفی متولد 1916 و شعیشع 1915 ذکر شده که اشتباه بزرگی است.)

3-خب در یکی از مواردی که به نقل از ارتباط مصطفی با شیخ رفعت مطرح شده، شیخ رفعت در تعریف از تلاوت مصطفی گفته است که تو از کسی تقلید نمی کنی. به نظر موارد متناقض زیادی در عالم تلاوت نقل شده که بایستی بدون دلیل قبول نکرد.

5-البته تقلید کردن اصلا مایه کسر شاءن یک قاری نیست جایی که بهترین قاریان مصر قبلا بهترین مقلدین نوابغ نسل قبل تلاوت بوده اند یک نمونه خیلی نزدیک، تلاوت استاد شحات است که شاید از تلاوت خود سعید زناتی به دل بیشتر می نشیند. در صورتی که قبلا قوی ترین تقلید را از شیخ نموده بود.
استاد رفعت، استاد عبدالفتاح شعشاعی، استاد علی محمود، استاد منصور بدار، استاد محمد عکاشه، استاد محمد سلامه و ... نیز در تلاوت از قاریی به نام شیخ احمد ندا تقلید می نمودند.
تقلید مسیر قاری شدن است

6-جالبه این تلاوت را الان رد میکنند در صورتی که اجرای این تلاوت یک اجرای بسیار استادانه و قاری دارای صدایی قدرتمند در حد خود استاد مصطفی اسماعیل است نه در حد یک قاری عراقی. حتی مشابه تلاوت قاریان قدیمی اوج هم نمی خواند.

7-گاهی در تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل نحوه ادایی دیده می شود که در این تلاوت نیز به چشم می خورد ولی سبک به طور کامل شبیه شیوه مصطفی نیست، بنابراین یک فرد با تجربه از این نشانه ها به راحتی نمی تواند بگذرد. مثلا خیلی متوجه معانی آیات است خصیصه ای که بدین شکل خاص تلاوت قاریان قدیمی مصر است مثل نحوه ادای جملات سوالی مهم مانند <افلا تتقون> و ...
8-البته موقع اجرای تلاوت سوره مومنون ما بالای سر قاری! نبوده ایم که بدانیم قاری کی بوده!! ولی تلاوت های ضبط شده از استاد علی محمود (1878-1943) از کیفیت ضبط بهتری نسبت به تلاوت های دهه 1970 استاد مصطفی اسماعیل دارند. پس سال ضبط مهم نیست بلکه حرفه ای یا آماتوری ضبط شدن تلاوت مهم است. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی