تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

نغمه شناسی و بررسی لحنی تلاوت بی نظیر و ماندگار از سوره های نجم قمر رحمن اثر استاد کبیر شیخ مصطفی اسماعیل اجرا در سال 1953 میلادی در مسجد سلامه الراضی :

عید سعید فطر بر همه روزه داران عزیز مبارک باد.

استاد مصطفی اسماعیل

تلاوت های ماندگار

دانلود تلاوت در ادامه مطلب به حجم 10.5 مگابایت

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2-حجاز 3-سه گاه 4-راست

 

مقام های فرعی تلاوت در بخش اول:

1-مقام فرعی شوری 2-مقام فرعی بیاتین 3-مقام فرعی نوروز راست

 

توضیحات:

1-تحلیلی بر قائم مقام بهترین تلاوت در دسترس استاد مصطفی اسماعیل (تلاوت سوره های حجرات ق انشراح توحید) که قصد دارد مقام آن را تصاحب نماید.

2-این اثر بهترین تلاوت در میان همه تلاوت های در دسترس از استاد از سوره های نجم قمر است.

 

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 62 دقیقه حجم فایل 10.5 مگابایت (نسخه رادیو قرآن)

 

مقام شناسی اثر به شیوه فراز به فراز:

1-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

2-بسم الله الرحمن الرحیم

3-ولله ... فی الارض - ثلاثی بیات

4-لیجزی ... عملوا - جنس بیات

5-ویجزی ... بالحسنی - بیات نوا

6-ولله ... فی الارض - بیات حسینی

7-لیجزی ... بالحسنی - بیات حسینی با ترکیب بیات نوا

8-الذین ... الی اللم - بیات عجمی با انتقال به شوری

9-ان ... المغفره - مقام شوری

10-هو ... امهتکم - مقام شوری بسیار فنی و بسیار زیبا

11-فلا تزکوا انفسکم - شوری

12-هو اعلم بمن اتقی - جنس بیات

13-افریت ... یری - بیات شوری - اجرای شور انگیز

14-ام لم ... اخری - بیات شوری با انتقال به بیاتین - بسیار شنیدنی

15-و ان لیس ... جزاء الاوفی - راست در فضای بیات با انتقال به بیات در بالا و برگشت به راست (مقام فرعی نوروز راست به شکل کامل)

16-و ان لیس ... جزاء الاوفی - بیات دوکاه در اکتاو دوم با فرود در راست - بسیار زیبا و شنیدنی

17-و ان ... و احیا - بیات نوروز راست بسیار فنی و شنیدنی

18-و انه ... اذا تمنی - فرود بسیار عالی در مقام کامل بیات شروع از بیات محیر با تحریرهای فاخر

19-و ان علیه النشاة الاخری - راست در فضای بیات

20-و انه ... اقنی - بیات دوکاه

21-و انه ... رب الشعری - ثلاثی بیات

22-و انه ... فما ابقی - بیات دوکاه با انتقال به ثلاثی بیات با اجرای بسیار فنی و زیبا

23-و قوم ... قبل - جنس بیات با توقف بر درجه راست در قفله

24-انهم ... اطغی - راست با صعود به ثلاثی بیات در بالا (نوروز راست)

25-و الموتفکه ... تتماری - جنس بیات با انتقال به بیات نوا در <فبای ... تتماری> - اجرای پرانرژی و تاثیرگذار

26-و ان علیه النشاه الاخری - بیات دوکاه

27-و انه ... الشعری - در این نغمه متفاوت درجات 3و4 بیات حامل نغمه بودند ولی محور نغمه درجه سوم نغمه بود و توقف بر درجه دوم بیات در قفله  - نغمه ای قابل تامل

28-و انه ... فما ابقی - بیات با فرود در راست (نوروز راست)

29-و قوم ... اطغی - اجرای بسیار فنی و زیبا در جنس بیات

30-و الموتفکه ... ما غشی - بیات با فرود در راست

31-فبای الاء ربک تتماری - بیات نوا بسیار زیبا و دلنشین

32-و الموتفکه ... تتماری - بیات نوا با انتقال به بیات عجمی در <فبای الاء ربک تتماری > - نغمه ای بسیار بسیار فنی و دلنشین

33-و قوم نوح من قبل - راست در فضای بیات

34-انهم ... اطغی - ثلاثی بیات با توقف بر درجه راست

35-و الموتفکه اهوی - جنس بیات 

36-فغشها ما غشی - جنس بیات

37-و الموتفکه ... تتماری - قسمت های اوج مقام بیات در مقام فرعی بیات شوری - بسیار تاثیرگذار و به یاد ماندنی

38-هذا ... الاولی - بیات با توقف بر درجه راست

39-ازفه الازفه - جنس بیات

40-لیس ... کاشفه - جنس بیات در بالا با فرود در راست (فرم نزولی نوروز راست به طور کامل) - فراز فنی و شنیدنی

41-افمن ... تعجبون - ثلاثی بیات با محوریت درجه سوم بیات و نوقف بر درجه دوم بیات در قفله

42-و تضحکون ... سمدون - نغمه ای در ثلاثی بیات با محوریت درجه دوم بیات و سپس انتقال به جنس بیات و توقف بر درجه راست در قفله

43-افمن ... سمدون - اجرای بسیار فنی و زیبا در جنس بیات با اشاره به درجات زیر قرار در بیاتین

44-فسجدوا ... القمر - بیات نوا بسیار زیبا و فنی

45-هذا ... الاولی - ثلاثی بیات با فرود در راست

46-هذا ... الاولی - ثلاثی بیات با توقف بر اول بیات

47-ازفه الازفه - بیات نوا با فرود در بیات و توقف بر درجه راست

48-لیس ... کاشفه - ثلاثی بیات با محوریت درجه سوم بیات با توقف بر درجه راست

49-افمن ... سمدون - اجرای خارق العاده در جنس بیات با ایجاد موتیف های ابتکاری و استفاده از تکنیک قرینه سازی در لحن در عبارت <تضحکون و لا تبکون> سپس انتقال به درجه پنجم بیات (درجه حسینی) در <انتم سمدون> و فرود - فراز کاملا ابتکاری و بینظیر لحنی

50-فسجدوا ... القمر - بیات عجمی در اوج بیات بسیار زیبا و تاثیرگذار

51-بسم الله الرحمن الرحیم اقتربت الساعه و النشق القمر - راست با انتقال به بیات در بالا و با هبوط و صعود مجدد در این مقام (نوروز راست) فراز بسیار بسیار فنی و جالب به تاثیر از شیخ منصور بدار

52-وان یروا ... مستمر - جنس بیات با فرود راست و صعود مجدد به بیات در بالا - نغمه ای فنی و زیبا بود

53-وکذبوا ... اهواءهم - بیات عجمی بسیار زیبا و دلنشین و تاثیرگذار با قفله انتظاری

54-و کل امر مستقر - اوج بیات در بیات شوری - تاثیرگذار

55-و کل امر مستقر - اوج بیات در بیات شوری - تاثیرگذار

56-وکل امر مستقر و لقد جاءهم من الانباء ما فیه مزدجر حکمة بالغه - قسمت های اوج مقام بیات با اجرایی بی نظیر و خارق العاده در بیات شوری با استفاده از تحریرهایی بسیار بسیار فاخر در عبارت «جاءهم من الانباء» - این مدل تحریر در تلاوت قاریان قدیمی مصر فقط قابل مشاهده است مانند استاد بزرگ شیخ محمد رفعت - در تلاوت بی نظیر سوره های قصص شمس استاد شعیشع نیز مشابه آن اجرا شده است - البته نگارنده، از ارائه توضیحات بیشتر برای توصیف این فراز تلاوت صرفنظر می کند و ترجیح می دهد به شنیدن چند باره آن بپردازد  - بهترین فراز تلاوت surprisesurprise

57-فما تغنی النذر - جنس بیات با توقف بر درجه راست

58-فتول عنهم - جنس بیات با توقف بر درجه راست

59-فتول عنهم - عقد بیات

60-فتول عنهم - جنس بیات با توقف بر درجه راست

61-فتول عنهم - جنس بیات با اشاره به درجه هفتم بیات در کلمه «عنهم» (گردانیه بیات)

62-یوم ... نکر - بیات عجمی در اوج - بسیار دلنشین و شنیدنی

63-خشعا ... منتشر - جنس بیات با محوریت درجه چهارم بیات با تحریرهای بسیار فاخر و خوشکل به سبک قاریان قدیمی مصر مانند شیخ رفعت، شیخ محمد عکاشه و شیخ عبدالفتاح شعشاعی

64-مهطعین ... عسر - جنس بیات با هبوط تدریجی و فنی به راست در پایین بیات قبل و سپس صعود به بیات با استفاده از فواصل مطبوع موسیقایی - فرم نزولی مقام نوروز راست (فراز فنی و قابل توجه و جزو المان های سبک استاد)

65-بسم الله الرحمن الرحیم اقتربت الساعه و النشق القمر - راست با انتقال به بیات در بالا - فراز بسیار بسیار فنی و جالب به تاثیر از شیخ منصور بدار

66-و ان یروا ... مستمر - جنس بیات با فرود و توقف بر راست - فراز فنی و زیبا

67-و کذبوا و اتبعوا اهواءهم - بیات نوا با فرود در جنس بیات

68-و کل امر مستقر - جنس بیات

69-و کل امر مستقر - ثلاثی بیات با توقف بر یک درجه زیر قرار بیات (درجه شروع راست)

70-و لقد جاءهم ... مزدجر - نغمه مدولاسیون برای انتقال و تعویض مقام در مقام بیاتین

71-حکمه بالغه - راست با انتقال به بیات در بالا و برگشت به راست

72-فما تغن النذر - فرود در مقام حجاز

 

پایان مقام بیات در دقیقه 30

ادامه تحلیل در مقام های حجاز، سه گاه و راست در بخش دوم ان شاء الله

 

پایان

دریافت نسخه Pdf نغمه شناسی کامل تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

مهندس احسان اعتباریان

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۴)

سلام عید شما مبارک.بسیار تشکر.اما کاش نسخه اصل (70)دقیقه رو آنالیز می کردید.البته مقصر من هستم ک اطلاع ندادم.درسته ک اکثر دوستان با نسخه رادیو مانوس تر هستند اما برای آنالیز ب نظر من واجب هست از نسخه اصل بهره برداری گردد.من نمیدونم حضرت استاد هنگام استعاذه چه حس و حالی داشتند ک منجر ب خلق چنین اثر فاخر و بی بدیلی شد،من حدود 10 تلاوت از سوره نجم از استاد رو دارم و هر کدام شاهکار محسوب می شوند اما برای این اثر جاودانه باید حساب جداگانه باز کرد.شاید در بین تمام تلاوت های استاد از سور نجم و قمر،(منتشر شده ها و نشده ها)این تلاوت عالی ترین آنان باشد!!!!!ولی ب نظر من این تلاوت عالی ترین اثر از سور نجم و قمر نیست.یقینا؛تلاوت های فاخرتر و فنی تر از این سور رو استاد در کارنامه هنری خویش دارند.راستی فراز والموتفکه اهوی ...تتماری ک استاد با نفس بلند می خونه رو بفرمایید چه مقامی هست؟مشتاقانه منتظر توضیحات تکمیلی و بخش دوم هستم.
پاسخ:
سلام.
عید شما هم مبارک. البته این تلاوت در لیست انتظار تلاوت های ماندگار بود و یادآوری شما بر سرعت کار موثر بود. 
ادامه تحلیل تلاوت ان شاء الله تا فردا ظهر. لطفا منتظر باشید.
سلام .در نسخه اصلی،آیات( والموتفکه اهوی ... فبای آلاء ربک تتماری)رو استاد دو بار با نفس بلند و ب روایت ورش از نافع میخونه ک یکی از محشر ترین فرازهای این تلاوت رو ب خودش اختصاص داده است.نفس طویل و تحرک شدید لحنی استاد در این دو فراز حقیقتا شگفت انگیز هست و من خودم تحریرهای بسیار فاخر و فنی از این دو فراز استخراج کردم ک فقط وفقط از استاد بر میاد وبس.لطفا بفرمایید مقام شناسی این دو فراز رو؟ البته شما مقام شناسی فراز دوم طبق نسخه رادیو رو نوشتید لطفا فراز اول طبق نسخه اصل رو تحلیل کنید. تشکر
پاسخ:
سلام.
ان شاء الله تحلیل نسخه جدید را نیز به زودی در تلاوت های ماندگار خواهید دید. 
ان الله مع الصابرین.
مشکووووووووووووووووور
پاسخ:
خواهههههههههههش
البته با هر دو بند 1 و 2 که در توضیحات اول مطلب نوشتین مخالفم!!
تلاوت نجم قمر لبنان1954 خیلی زیباتر و باشکوهتر و دلنشین تر از این تلاوت اجرا شده
پاسخ:
صد البته بحث سلیقه هم خیلی تاثیرگذاره و ما قصد نداریم سلیقه خودمون را به شما و دوستان تحمیل کنیم.
فراز هایی در این تلاوت وجود دارد که در تلاوت های خود استاد هم بینظیر است. مانند فراز 49و56

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی