تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

ایام ولادت با سعادت پیامبر مهربانی ها (ص) و فرزند گرامی ایشان امام جعفر صادق (ع) مبارک باد

 

<به مناسبت سی و هفتمین سالروز درگذشت نابغه مصری فن تلاوت قرآن کریم>

 

تحلیل مقامی همراه با بررسی جزئیات تلاوت بسیار فاخر و ماندگار سوره های یوسف 4تا34 حاقه 1تا12 اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1958 میلادی در اسکندریه

به همراه نسخه pdf تحلیل تلاوت

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار

 

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2- صبا 3-حجاز 4-نهاوند 5-راست 6-سه گاه

 

مقام های فرعی تلاوت:

1-شوری 2-نوروز راست 3-حسینی 4-حسینی عشیران 5-فرحفزا 6-نهاوند مرصع 7-نیشابورک 8-طاهر 9-هزام  10-عراق

 


جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 73 دقیقه حجم فایل 11 مگابایت

 

هشدار:

بررسی لحنی تلاوت با کنکاش دقیق در جزئیات آن است و ممکن است مانند یک قرص خواب آور عمل کند!!

 

مقام شناسی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

شروع مقام بیات

1- اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

2- بسم الله الرحمن الرحیم

 

3- جنس بیات تلوین با بیات نوا

 

4- بیات حسینی تلوین با جنس بیات

 

5- بیات حسینی تلوین با بیات نوا

 

6- بیات حسینی

 

7- بیات عجمی با انتقال به شوری

 

8- شوری

 

9- شوری با قفله فنی

 

10- شوری با فرود در بیات

 

11- راست در فضای بیات

 

12- راست 

 

13- راست با فرود در بیات و سپس صعود به بیات در بالای راست (مقام فرعی نوروز راست)

 

14- بیات محیر با فرود و صعود در بیات

 

15- بیات محیر با فرود و صعود در راست

 

16- بیات محیر با فرود و صعود در بیات - ارتقاء تا ثلاثی بیات در اکتاو دوم

 

17- راست با انتقال به بیات محیر با فرود در راست

 

18- راست با انتقال به بیات در بالا و برگشت به راست

 

19- راست با انتقال به بیات در بالا

 

20- راست با فرود در بیات (مقام فرعی حسینی)

 

21- جنس بیات در اکتاو دوم به زیبایی با تلوین با بیات نوا - فراز تاثیر گذار

 

22- راست با انتقال به بیات

 

23- بیات محیر با فرود در مقام بیات

 

24- جنس بیات در اکتاو دوم با تلوین با بیات نوا به زیبایی - فراز تاثیر گذار

 

25- راست در فضای بیات

 

26- ثلاثی بیات در اکتاو دوم با فرود در راست و صعود به بیات

 

27- جنس بیات در اکتاو دوم 

 

28- بیات نوا در اکتاو دوم با فرود و صعود به زیبایی - فراز فنی

 

29- جنس بیات با فرود در راست

 

30- جنس بیات با فرود در راست

 

31- بیات نوا در اکتاو دوم با فرود و صعود به زیبایی - فراز فنی و بسیار زیبا و تاثیرگذار

 

32- ثلاثی بیات با فرود در بیات (مقام فرعی حسینی عشیران)

 

33- بیات از درجه دوم با انتقال به ثلاثی بیات و سپس انتقال به جنس بیات و فرود در راست

 

34- جنس بیات

 

35- بیات نوا به زیبایی - مکث روی درجه دوم بیات در کلمه <ذئب> - فراز فنی و قابل توجه

 

36- ثلاثی بیات با فرود در بیات (حسینی عشیران) و سپس فرود در راست

 

37- ثلاثی بیات بسیار فنی با انتقال به جنس بیات - یادآور بیات به شیوه شیخ محمد عکاشه - فراز فنی و زیبا

 

38- بیات نوا زیبا و فنی - با استفاده از تکنیک موج دادن به صدا روی مد

 

39- بیات عجمی به زیبایی با انتقال به شوری - فراز ماندگار

 

40- ثلاثی بیات با فرود در جنس کرد با انتقال به راست در عبارت <انا ... یوسف> - شروع فراز از یک پرده زیر قرار بیات

 

41- جنس بیات با فرود در راست

 

42- بیات نوا با اشاره به درجه هفتم بیات در کلمه <مومن> و فرود در بیات - فراز زیبا و خاص

 

43- جنس راست در فضای بیات با انتقال به جنس بیات تحریرهای فنی - جنس راست در این فراز یک پرده پایین تر از جنس بیات قرار دارد - فراز فنی

 

44- نغمه ای متشکل از درجه 7و8 بیات در اکتاو اول با توقف بر راست در فضای بیات در کلمه <امرا>

 

45- جنس بیات در <فصبر> و ثلاثی بیات در <جمیل>

 

46- جنس بیات در <فصبر> و فرود در راست در <جمیل> - استاد تا درجه 4 بیات در اکتاو اول فرود می آید.

 

47- بیات نوا در کلمه <فصبر> و جنس بیات در <جمیل>

 

48- جنس بیات در اکتاو دوم با فرود در بیات و توقف بر درجه 5 بیات در اکتاو اول

 

49- جنس راست در فضای بیات (شروع فراز از یک پرده زیر قرار بیات تا درجه سوم بیات) با انتقال به مقام فرعی حسینی عشیران

 

50- نغمه ای متشکل از درجه 7و8 بیات در اکتاو اول با ارتقاء تا ثلاثی بیات در کلمه <انفسکم> و فرود در عقد راست در <امرا> - توقف روی درجه 4 بیات در اکتاو اول

 

51- جنس بیات با توقف روی یک پرده زیر قرار بیات

 

52- بیات نوا با فرود در جنس بیات

 

53- جنس بیات با تاکید روی درجه 4 بیات  و فرود در راست - توقف روی درجه 4 بیات در اکتاو اول

 

54- جنس بیات به زیبایی با فرود در راست (در فضای بیات) با کمک فاصله موسیقایی (چهارم درست یا 2.5 پرده با پرش بین درجه 8به5) در عبارت <فادلی دلوه> (درجات 7و6و5 در اکتاو اول با محوریت درجه 7)

 

55- بیات نوا با حرکات لحنی زیبا و قرینه (رفت و برگشت بین درجه 3و4 بیات) در عبارت <فارسلوا واردهم فادلی دلوه> و برگشت به بیات نوا در <قال> و فرود در جنس بیات - فراز بیاد ماندنی

 

56- جنس بیات با فرود بر راست  (توقف بر درجه 4 بیات در اکتاو اول)

 

57- اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری - بسیار زیبا و تاثیر گذار

 

شروع مقام صبا

58- شروع مقام صبا در جنس صبا

 

59- جنس صبا با اشاره به درجه راست (یک پرده زیر قرار صبا) در غنه کلمه <انفسکم>

 

60- راست در فضای بیات

 

61- جنس صبا با فرود و توقف بر درجه راست (یک پرده زیر قرار صبا)

 

62- جنس صبا با فرود و توقف بر درجه راست در عبارت <علی قمیصه بدم کذب>

 

63- جنس حجاز در فضای مقام صبا در عبارت <قال بل سولت> (جنس حجاز در فضای مقام صبا از درجه 3 تا درجه 6 صبا قرار گرفته است - گاهی آن را غماز صبا می نامند) سپس انتقال به جنس صبا و اشاره به درجه 5 صبا در کلمه <امرا>

 

64- جنس صبا

 

65- ثلاثی صبا با فرود در جنس کرد و برگشت به جنس صبا در بالا

 

66- غماز مقام صبا یا نغمه صبا حسینی (درجه 5و6 با تاکید روی درجه 6 صبا) با برگشت به جنس صبا - البته فراز ناقص بود و قطعه ای از فرازهای قبلی از مقام بیات جایگزین شده بود

 

67- درجات 7و8 از اکتاو اول در <قال یا بشری هذا> با انتقال به جنس کرد در <هذا غلام و> و سپس انتقال و فرود در مقام حسینی در عبارت <و اسروه بضاعه>

- معمولا استاد با اجرای این نغمه خاص بر حجاز فرود می آید که در اینجا در بیات فرود آمد.

 

68- شروع فراز در درجات 6و7و8 مقام بیات در اکتاو اول (فرم دوم مقام بیات: که به شکل دو جنس بیات-کرد منفصل میباشد) و در ادامه به درجه 5 بیات نیز اشاره گردید سپس انتقال به مقام فرعی حسینی و توقف بر درجه 7 این مقام در قفله

 

69- این نغمه در سبک استاد برای آماده کردن ذهن مخاطب برای انتقال مقام (معمولا به مقام حجاز) به کار می رود، نغمه ای است در فرم ثانویه مقام بیات و در درجات6و7و8 مقام بیات با اشاره به درجه 9 بیات و با محوریت درجه 8 بیات - توقف استاد در قفله بر درجه 5 مقام بیات میباشد.

(فرم ثانویه مقام بیات شامل ترکیب دو جنس بیات-کرد میباشد که به شکل منفصل با هم ترکیب می شوند)

 

شروع مقام حجاز:

70- حجاز محیر با فرود در حجاز

 

71- جنس صبا با انتقال به ثلاثی نهاوند در کلمه <عسی> جهت تزیین نغمه سپس انتقال به صبا و اشاره به درجه 5 صبا در کلمه <او>

 

72- نغمه بیات دوکاه - با محوریت درجه اول بیات در اکتاو دوم (ارتقاء نغمه تا درجه سوم بیات در اکتاو دوم - درجه سوم بیات در اکتاو دوم یعنی درجه 10بیات در مجموع دو اکتاو*) و همچنین اشاره به درجه 9 بیات در عبارت <ولنعلمه>و اشاره به درجه 7 بیات در عبارت <من تاویل> - و در آخر توقف بر درجه 5 بیات در اکتاو اول

*دو اکتاو کامل برابر 15 درجه صوتی می باشد.

 

73- نغمه حجازکار با انتقال به ثلاثی بیات سپس فرود در مقام کامل حجاز کار (شاهناز) - فراز بسیار فنی

توضیح ساختارنغمه:

نغمه حجازکار در عبارت <والله غالب علی> اشاره به درجه 9 حجازکار در کلمه <الله> - کلمه <امره> در درجات 6و5و4 حجازکار در اکتاو اول اجرا گردید - فرود بسیار فنی در مقام کامل حجازکار در عبارت <اکثر الناس لا یعلمون> با استفاده از تکنیک موتیف سازی در لحن

توضیح:

در عبارت <اکثر الناس لا یعلمون> حرکت لحنی استاد روی درجات مقام حجازکار بدین شکل بود:

در <اکثرالناس لا> به شکل: 9>>8>>7  -->  8>>7>>6  -->  7>>6>>5 و سپس در کلمه <یعلمون> به شکل  5>>6>>5>>4>>3>>2>>1

 

شروع مقام نهاوند

74- شروع مقام نهاوند در ثلاثی نهاوند با اشاره به درجه 4 نهاوند در کلمه <اتیناه> - فرود در ثلاثی بیات در عبارت <و علما> برای تزیین نغمه اصلی -

 

75- ثلاثی نهاوند با فرود در عقد عجم - در واقع مقام عجم در فضای نهاوند اجرا گردید که به آن فرح فزا می گویند.

توضیح ساختار نغمه:

یعنی ترکیب ثلاثی نهاوند در بالا و عقد عجم در پایین که تشکیل مقام کامل (هشت درجه کامل-یک اکتاو) عجم را میدهد - حرکت لحنی استاد از درجه 3 نهاوند در اکتاو دوم تا درجه 3 نهاوند در اکتاو اول به شکل پایین رونده

 

76- ثلاثی نهاوند با ارتقاء به جنس نهاوند و سپس عقد نهاوند

استقرار روی درجه دوم نهاوند در مد کلمه <اتیناه> و سپس اشاره به درجه 4 نهاوند روی همین کلمه و در آخر اشاره به درجه 5 نهاوند در کلمات <حکما> <علما>

 

77- ثلاثی نهاوند با فرود در عقد عجم - در واقع مقام عجم در فضای نهاوند اجرا گردید که به آن فرح فزا می گویند. مشابه فراز 75

 

78- این نغمه نیز مقام فرعی فرح فزا می باشد مانند فرازهای 75و77 می باشد با دو تفاوت که آن را شنیدنی تر میسازد:

الف-در این نغمه به جای تاکید روی ثلاثی نهاوند و سپس فرود در عقد عجم، تاکید روی جنس عجم در بالای جنس عجم پایینی بود که فضای مقام عجم زیباتر تداعی می گردد. (درجات 7و8و9و10 مقام فرحفزا که جنس عجم را تشکیل داده اند) همچنین شاهد نغمه در عبارت<التی هو فی بیتها عن> درجه 7 مقام فرحفزا بود.

ب-حرکات لحنی استاد در این فراز بیشتر و متنوع تر بود برخلاف فرازهای 75و77 که ساده تر و آموزشی تر اجرا گردید - حرکت لحنی پایین رونده استاد در عبارت <و غلقت الابواب> به شکل 5>>4>>3  -->  4>>3>>2  -->  3>>2>>1  اجرا گردید. 

پس در واقع جنس عجم که از یک پرده زیر قرار نهاوند در اکتاو دوم، شروع می شود با فرود در مقام عجم ادامه می یابد و سپس در آخر مجدد به جنس عجم در بالا منتقل میگردد در عبارت <و قالت هیت لک> - همه این اتفاقات در قالب مقام فرعی فرحفزا (که ترکیب نهاوند-نهاوند به شکل متصل می باشد) رخ داد.

 

79- جنس عجم در قالب مقام فرحفزا - شروع فراز از ثلاثی نهاوند و شعاع حرکتی نغمه از درجه 3 نهاوند در اکتاو دوم تا یک پرده زیر قرار نهاوند می باشد که در مجموع یک جنس عجم را تشکیل میدهد.

 

80- نغمه ای بسیار زیبا بین درجات 3و4و5 نهاوند که تشکیل یک ثلاثی عجم را میدهد. (مستمع فضای شروع نغمه چهارگاه را احساس مینماید) با محوریت درجه 5 نهاوند ولی ابتدا و انتهای فراز از درجه 3 نهاوند می باشد

 

81- عقد عجم در فضای مقام فرعی فرحفزا - شعاع حرکت لحنی استاد بین درجه 4 نهاوند و درجه صفر نهاوند (یک پرده زیر قرار نهاوند)

در این نغمه، شاهد درجه سوم نهاوند است با اشاره به درجه 4 نهاوند و توقف در انتهای فراز بر درجه صفر

 

82- فرود در شش درجه ابتدایی عجم (در فضای مقام فرعی فرحفزا) به شکل فنی که مشابه آن را در فراز 78 توضیح داده شد. در عبارت <قالت هیئت لک> مجددا فرود از درجه 6 تا درجه 1 عجم - در قالب مقام فرحفزا

 

83- غماز مقام نهاوند با انتقال به نغمه نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز به شکل متصل)

ساختار فراز:

- درجه 5 نهاوند در عبارت <راودته ال>

- ثلاثی نهاوند در <تی هو فی بیتها عن نف>

- درجه 3و4و5 نهاوند (نغمه چهارگاه در فضای نهاوند) در عبارت <و غلقت الابواب و قالت>

- نغمه نهاوند مرصع در <قال معاذ الله> 

 

84- عجم در فضای نهاوند در قالب مقام فرحفزا مشابه نغمه فراز 81  در عبارت <و راودته التی هو فی عن نفسه> - البته با کمی تفاوت به خاطر تکرار ریز نغمه (استفاده از تکنیک موتیف سازی لحنی) در عبارت <هو فی>

  و همچنین حرکت لحنی فنی مشابه فرازهای 78و82 در عبارت <و غلقت الابواب و قالت>

 

85- جنس راست (حرکت لحنی به شکل: -->  4-3-4-3-2-1)

 

86- نغمه نهاوند مرصع : ترکیب نهاوند-حجاز متصل

 

87- غماز مقام نهاوند با تحریر معروف با انتقال به نغمه چهارگاه در فضای نهاوند و سپس نهاوند مرصع

ساختار فراز:

درجه 5 نهاوند در <راودته>

انتقال به ثلاثی نهاوند در <ـه التی>

درجه 5 نهاوند با صعود درجات صوت روی تحریر معروف تا درجه 7 نهاوند در عبارت <هو فی بیت>

و سپس اجرا در جنس نهاوند (درجات 4 تا 1 نهاوند) در عبارت <ها عن نفـ >

سپس نغمه چهارگاه در فضای عجم (این نغمه متشکل از درجات 3و4و5 نهاوند می باشد) در عبارت < ـسه و غلقت الابواب و قالت هیت لک>

و در آخر انتقال به نهاوند مرصع در عبارت <قال معاذ الله>

 

88- فرود در مقام عجم که تابع مقام فرعی فرحفزا میباشد

- تشکیل جنس عجم (همانطور که در فرازهای بالا گفته شد ثلاثی نهاوند در اکتاو دوم با یک پرده زیر قرار نهاوند، تشکیل جنس عجم را میدهند) و سپس فرود در عجم در مجموع یک اکتاو کامل از مقام عجم را میدهد.

 

89- در عبارت <و راودته التی هو فی بیتها> نغمه ای (در جنس نهاوند) اجرا گردید، شامل درجات 3و4 نهاوند با تاکید روی درجه چهارم نهاوند

بعد، نغمه نهاوند مرصع در عبارت <عن نفسه>

سپس در ادامه فرود فنی در مقام عجم در فضای نهاوند که تابع مقام فرعی فرحفزا می باشد.

تذکر:

همانطور که گفته شد این نغمه از درجه 3 مقام فرعی فرحفزا شروع شده و تا درجه 3 اکتاو دوم ادامه می یابد.

تذکر2:

البته گاهی نغمه چهارگاه نیز (از درجه 3تا5 نهاوند در اکتاو دوم) به آن اضافه میگردد در واقع فرم رایج آن، نغمه چهارگاه با فرود در مقام عجم می باشد.

تذکر3:

همانطور که قبلا گفته شد هیچ کدام از این نغمات از فضای مقام فرعی فرحفزا (ترکیب نهاوند-نهاوند به شکل متصل) خارج نیستند و همه در قالب این مقام فرعی اجرا میگردند.

 

90- جنس عجم در فضای نهاوند (از یک پرده زیر قرار نهاوند تا درجه 3 نهاوند)

نکته ریز:

طبق ساختار مقامی موسیقی عرب، مقام عجم از یک پرده زیر قرار نهاوند شروع میگردد. ولی در تلاوت اصول دیگری حاکم است.

 

91- نغمه چهارگاه در فضای نهاوند (درجات 3و4و5 نهاوند) - شروع نغمه از درجه 3 نهاوند و تاکید روی درجه 5 نهاوند و انتهای نغمه هم بر روی درجه 3 نهاوند

 

92- در عبارت <ولقد همت به و هم بها> نغمه ای (در جنس نهاوند) اجرا گردید، شامل درجات 2و3و4 نهاوند با تاکید روی درجه چهارم نهاوند

بعد، نغمه نهاوند مرصع در عبارت <لولا ان رءا برهان>

سپس در عبارت <ربه کذلک لنصرف عنه سوء و الفحشاء> فرود فنی در مقام عجم که تابع مقام فرعی فرحفزا می باشد.

در عبارت < ـرف عنه> جنس کرد اجرا گردید - جنس کرد در درجات 5و6و7و8 مقام فرحفزا اجرا گردید.

در مد کلمه <سوء> اشاره به درجه سوم نهاوند بود.

در عبارت <ـــء و الفحشاء> درجات 6و5و4و3 نهاوند (که تشکیل یک جنس عجم میدهند) و توقف بر درجه 3 نهاوند

تذکر:

این فراز به لحاظ نغمه ای مشابه فراز 89 بود ولی در قسمت فرود در عجم تفاوتی فنی داشت که اشاره گردید.

 

93- عقد نهاوند با انتقال به نغمه نهاوند مرصع در بم صدا با فرود در نهاوند

ساختار نغمه:

الف-در عبارت <انه من> یک فرود سریع در درجات 5-4-3-2-1 نهاوند با تاکید روی درجه 5 در کلمه <ان>ودرجه 3 روی سیلاب <ـه> و درجه 1 روی کلمه <من> بود.

نغمه نهاوند مرصع در عبارت <عبادنا المخلصین>

 

شروع مقام راست

94- شروع مقام راست در جنس راست که در <لدی الباب> اشاره به درجه 5 راست گردید.

 

95- جنس راست با انتقال به قرار راست در ابتدای اکتاو دوم

 

96- اجرا در عقد راست به زیبایی با انتقال به جنس بیات در زیر راست در کلمه <الفیا> و برگشت به راست

 

97- قرار راست در اکتاو دوم با فرود در مقام راست در اکتاو اول

 

98- قرار راست در اکتاو دوم با اشاره به درجات زیر قرار

 

99- ثلاثی راست در <ان کان قمیصه قد من قبل> با انتقال به جنس راست در <فصدقت و هو من کذبین>

 

100- عقد راست (پنج درجه اول راست - غماز راست با نزول بر درجه اول راست)

 

101- بازی با درجات 6و7و8 راست در اکتاو اول با تاکید روی درجه 8 راست (قرار راست در اکتاو دوم) با نزول به درجات پایین تر از قرار و برگشت مجدد

 

102- جنس راست در اکتاو دوم

 

103- مقام فرعی نیشابورک به زیبایی (تا درجه 6 نیشابورک اجرا گردید)

 

104- مقام فرعی نیشابورک به زیبایی (تا درجه 6 نیشابورک اجرا گردید)

 

105- نغمه ای حول درجه قرار راست در اکتاو دوم (درجه 8) و همچنین با حضور درجات 6و7و9 راست

به همین جهت کمی فضای بیات شنیده می شود.

 

106- نغمه چهارگاه (ثلاثی عجم) با نزول و صعود در عجم 

 

107- درجات 3و4و5 عجم با انتقال به ثلاثی عجم (نغمه چهارگاه)

 

108- تکنیک موتیف سازی در عجم در <انا لنراها> با انتقال به نغمه چهارگاه (ثلاثی عجم) در <فی ضلال مبین>

حرکت لحنی استاد به شکل روبرو بود (ساختار موتیفها) : 9>6>8>5

 

109- درجات 3و4و5 عجم با انتقال به ثلاثی عجم و نزول به جنس عجم در پایین تا درجه 5 عجم در اکتاو اول

 

110- شروع فراز از درجه 5 عجم در اکتاو اول و صعود تا درجه 7 عجم و توقف بر درجه 5 عجم (همه در اکتاو اول)

 

111- ثلاثی عجم (نغمه چهارگاه)

 

112- درجه دوم عجم در اکتاو دوم (در مجموع درجه 9 عجم) با نزول در درجات پایین تر عجم و صعود به سمت بالا و توقف بر درجه اول عجم

 

113- درجات 3و4و5 عجم با ضربه های صوتی روی درجه 5 عجم و سپس انتقال به ثلاثی عجم (نغمه چهارگاه) و توقف بر درجه اول عجم - فراز شنیدنی

 

114- فرود در مقام راست با فرم نزولی این مقام (در فرم نزولی جنس دوم مقام راست، جنس نهاوند می باشد) (شروع از درجه 8 و توقف بر درجه 1)

 

115- جنس راست

 

116- جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار و برگشت

 

117- جنس راست 

 

118- عقد راست

 

119- نغمه راست چهارگاه (درجات 3و4و5 راست با محوریت درجه 4 راست)

 

120- نغمه راست نوا (غماز مقام راست) در <فلما راینه اکـ > با انتقال به ثلاثی راست در < ـبرنه> و برگشت به غماز راست در <قطعن> و اشاره به نغمه نیشابورک در <ایدیهن> و فرود در راست - فراز شنیدنی

 

121- ثلاثی راست با محوریت درجه سوم راست در <فلما سمعت> و سپس انتقال به ثلاثی بیات در فضای راست (یعنی درجات 2و3و4 راست) با محوریت درجه دوم راست در <بمکرهن ارسلت>

 

122- ثلاثی بیات در فضای راست (نت شاهد نغمه، درجه دوم راست) در <ارسلت الیـ> برگشت به ثلاثی راست در <ـهن و اعتدت لهن متکئا> سپس جنس راست در <و اتت کل> و در آخر عقد راست با اشاره مکرر به درجه پنجم راست در <واحده منهن سکینا>

 

123- جنس راست با محوریت درجه چهارم راست با فرود در جنس بیات در پایین در <سکینا و قالت> (مقام طاهر شکل گرفت که البته منظور از این ترکیب ، تزیین کردن مقام راست است) 

معمولا هر زمان که اساتید از این نغمه استفاده مینمایند در همان بیات میمانند ولی استاد در این فراز مجددا صعود به درجه اول راست دارند.

 

124- جنس راست با محوریت درجه چهارم راست

 

125- نغمه راست نوا با اشاره به نیشابورک که در کلمه <ایدیهن> کاملا خود نمایی کرد. با فرود در راست - فراز بسیار شنیدنی

 

126- فرود در فرم نزولی مقام راست در اکتاو اول (شروع از درجات 6و7و8 راست در اکتاو اول)

 

127- فرود در فرم نزولی مقام راست در اکتاو اول (شروع از درجات 6و7و8 راست در اکتاو اول)

 

شروع مقام سه گاه

128- انتقال به سه گاه (انتقال هم درجه با راست) - اشاره به جنس هزام در <فیه>

 

129- جنس هزام که در <قالت> و <فیه> شکل گرفت در ادامه ثلاثی سه گاه سپس انتقال به درجه اول و درجه دوم سه گاه با محوریت درجه دوم سه گاه در <و لقد راوته> سپس ثلاثی سه گاه - فراز فنی

 

130- اشاره به جنس هزام در <راودته> سپس فرود در مقام فرعی عراق

 

131- فرود در مقام عراق با برگشت به سه گاه (فراز دستکاری و ادیت شده است)

 

132- استفاده از جنس هزام

 

133- غماز سه گاه (درجات 6و5 سه گاه) در اکتاو اول با فرود در مقام فرعی عراق

 

134- ثلاثی سه گاه قفله روی درجه اول سه گاه

 

135- جنس عراق (اشاره سه باره به درجه چهارم عراق) با تبدیل به عقد عراق با اشاره به درجه پنجم عراق در <ربه>

 

136- ثلاثی سه گاه (درجات 8و9و10 سه گاه) با فرود بر جنس راست در فضای سه گاه در کلمه <العلیم> و توقف بر درجه 6 سه گاه (در اکتاو اول) - (جنس راست در فضای سه گاه را از درجات 9و8و7و6 سه گاه در نظر گرفتیم) به همین جهت حالت لحنی کلمه علیم با خود ثلاثی سه گاه متفاوت بود و فضای نغمه رهاوی شکل گرفت. 

 

137- ثلاثی سه گاه در <بسم الله الحمن الرحیم>

 

138- تلوین بین نغمه سه گاه اوج (غماز مقام سه گاه) در <الحاقه مالحاقه و ماادرک> و نغمه گردانیه سه گاه (درجه ششم سه گاه) در <ماالحاقه کذبت ثمود و عاد> و در آخر فرود در سه گاه - فراز ماندگار 

اشاره دو مرتبه به درجه اول سه گاه در <قه> <ما ... قه>

- فرود تدریجی در عقد سه گاه یعنی به شکل: 5>4>3>2>1

5(عاد) >> 4(مد غنه ـد بـ) >> 3(بالـ) >> 2(قار) >> 1(عه)

 

139- ثلاثی سه گاه در <بسم الله الحمن الرحیم>

 

140- ثلاثی سه گاه با اشاره به جنس عراق (با محوریت درجه چهارم عراق) در <ما ادرک الحاقه کذبت>

سپس انتقال به ثلاثی سه گاه

 

141- <فاما ثمود> در درجات 5و6و7 مقام عراق (تاکید روی درجه 7) اجرا گردید سپس قرار سه گاه (شاهد درجه اول سه گاه) در <فاهلکوا> سپس درجات 9و8و7 سه گاه (ثلاثی بیات در فضای سه گاه) در <بالطاغیه>

 

142- فرود در مقام فرعی عراق (ترکیب سه گاه-بیات) در اکتاو اول  -

توضیح: عبارت <و اما عاد> با محوریت درجه 7 عراق

 

143- ثلاثی سه گاه در تکبیر و بسمله و الحاقه

 

144- نغمه سه گاه اوج (غماز مقام سه گاه)

- در <قه مالـ> پرش به درجه اول سه گاه (استفاده از فاصله پنجم درست یا سو نیم پرده ای بین درجه 5 و 1 سه گاه) - اشاره به درجه ششم سه گاه در <ادرک مالحاقه>

- فرود تدریجی در عقد سه گاه یعنی به شکل: 5>4>3>2>1

5(عاد) >> 4(مد غنه ـد بـ) >> 3(بالـ) >> 2(قار) >> 1(عه)

 

145- درجات 8و7و6 سه گاه (ثلاثی راست در فضای سه گاه) - سپس در مد دو حرکتی <بالـطاغیه> پرش از درجه 6 به 9 سه گاه - و فرود در مقام عراق و توقف بر درجه 5 عراق

 

146- فرود در مقام عراق (نت نهایی نغمه درجه 7 عراق است و فرود بر درجه اول مقام)

بر روی تنوین <صرصر عاتیه> تحریرهای ریزی اجرا میگردد.

 

147- ثلاثی سه گاه که به درجات زیر قرار (تا درجه 5 سه گاه در اکتاو اول) اشاره میگردد - توقف بر درجه 5 سه گاه در اکتاو اول

 

148- ثلاثی سه گاه با فرود در درجات زیر قرار سه گاه تا درجه 5 و برگشت به درجه 8 و سپس فرود در مقام عراق و توقف بر درجه سوم عراق در قفله

 

149- درجه ششم عراق در اکتاو اول با توقف بر درجه 5 عراق در قفله

 

150- فرود در عقد عراق (شروع فراز در درجات 5و4و3 عراق) سپس صعود تا درجه ششم عراق  در <موتفکات> و سپس فرود مجدد در مقام فرعی عراق

 

151- ثلاثی راست در فضای سه گاه (درجات زیر قرار سه گاه - درجات6و7و8 سه گاه) - ثلاثی بیات در فضای سه گاه (درجات 7و8و9 سه گاه) در <فاخذهم اخذه> و برگشت به ثلاثی راست در فضای سه گاه

 

152- ثلاثی سه گاه سپس تشکیل جنس هزام در <الماء حملنکم>

 

153- درجات 9و8و7و6 سه گاه به روش فنی و تدریجی سپس صعود به ثلاثی سه گاه (در اکتاو دوم) و در آخر فرود در مقام فرعی عراق

 

154- تصدیق

 

پایان

با اهداء صلوات و حمد و سوره به پیشگاه پیامبر مکرم اسلام و خاندان مطهرش و همچنین قاریان و اساتید قرآنی و همه رفتگان از مومنین و بویژه استاد مرحوم شیخ مصطفی اسماعیل

 

 

دریافت نسخه  pdf تحلیل تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت: 

مهندس احسان اعتباریان - اصفهان

94.8.24 الی 94.10.3

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۵
قاریان اصفهان

نظرات  (۵)

سلام. خداوند همه درگذشتگان از اهل اسلام و رفتگان شما،خودم و همه مومنین و مومنات ک اسیر خاک هستند را از فضل واسعه خویش بهره مند نماید.

از درگاه کبریایی او برای حضرت استاد طلب آمرزش و رحمت واسعه و همجواری با ابرار و صلحا از امت حضرت رسول اکرم (ص) را تمنا می نمایم.

مطالعه تحلیل این سوپر شاهکار غیر مسبوق، شدیدا من رو تحت تأثیر قرار داد، من تا حدودی با ظرافت های فنّی تلاوت آشنا هستم و فضای کلی برخی مقامات را می شناسم، در سایر تلاوت های استاد ک شما عزیزان آنالیز کرده اید،این چنین اجرای لحنی را سراغ ندارم.اگر سکته کنم شما مسول هستید!!!!

اجرای استاد همراه با حال و هوای بسیار خاصی هست ک استماع مکرر در مکرر این تلاوت ن تنها سبب ملالت نمی گردد بلکه اشتیاق را افزون تر می سازد.

سپاس از تحلیل

پاسخ:
سلام علیکم.
"مطالعه تحلیل این سوپر شاهکار غیر مسبوق، شدیدا من رو تحت تأثیر قرار داد، من تا حدودی با ظرافت های فنّی تلاوت آشنا هستم و فضای کلی برخی مقامات را می شناسم، در سایر تلاوت های استاد ک شما عزیزان آنالیز کرده اید،این چنین اجرای لحنی را سراغ ندارم. اگر سکته کنم شما مسول هستید!!!!"

جمله آخرتون جالب بیده ... مگه داریم!؟ مگه میشه!؟

ضمنا نویسنده مطلب زیرش نوشته از چه روزی تا چه زمانی روی این پروژه کار میکرده.

داداش. منظور من رو گویا بد متوجه شدی. منظورم این نبود ک من از قبل تحلیل این تلاوت رو می دونستم.

آشنایی من با  مقامات در حد دوران مهد کودک هست.

من خواستم اوج هیجانات خودم رو وقتی تحلیل رو مطالعه کردم بیان کنم و هدفم ناراحت کردن شماها نبود.

شرمنده.
پاسخ:
پس شما منظور ما رو نفهمیدید.
ما هم به هیچ وجه من الوجوه!! ناراحت نشدیم.
فقط شوخی شما رو با یه شوخی جواب دادیم!!!
سلام
احسنتم، تشکر فراوان از زحمات شما و این تحلیل دقیق و جامع و شاملی که ارائه دادین. البته من که از خیلی چیزاش سر در نیاوردم، مخصوصا از اعداد و ارقام و معادلات چندمجهولی که تشکیل دادین :  5>>4>>3  -->  4>>3>>2  -->  3>>2>>1  ؟؟؟!
اما حتما مورد استفاده قراء محترم قرار میگیره ان شاء الله، اجرکم عندالله
پاسخ:
سلام علیکم.
شاید همیشه یک سوال در ذهن قاریان و مقلدان تلاوت های اساتید معظم مصر مانند شیخ مصطفی اسماعیل وجود داشته باشد که؛ این نغماتی که ایشان اجرا میکنند با دیگر قاریان چه تفاوتی دارد که موجب ایجاد تمایز در سبکهای تلاوت شده است یا علت ضعف تلاوت های تقلیدی قاریان ایرانی از تلاوت استاد مصطفی اسماعیل چیست؟
ما سعی نموده ایم برای اولین بار در کشور، به جزئیات نغمات وارد شویم و تلاش میکنیم تا علل جذابیت، تفاوت و تاثیرگذاری نغمات را در تلاوت قراء بزرگ مصر بررسی و به قاریان و علاقه مندان در کشورمان معرفی نماییم.
شاید آنها نیز بتوانند با الگو گیری، موفق به ایجاد شیوه های جدید در فن تلاوت قرآن شوند.
راستی این فایل تلاوت که گذاشتین رو از کجا پیدا کردین؟ تا الان نسخه 73 دقیقه ای از تلاوت یوسف حاقه جایی ندیده بودم!
پاسخ:
لطفا به این فایل تلاوت گوش بدید و یه نظر کارشناسی در مورد تفاوت آن با دیگر نسخه هایی که از همین تلاوت شنیده اید ارائه نمایید.منتظریم.
سلام، من که کارشناس نیستم تا بخوام نظر کارشناسی بدم! ولی تاجایی که مختصرا بررسی کردم بنظر میاد مشابه همون نسخه 68 دقیقه ای هست، اما کیفیت صدا یه مقدار تغییر کرده و کلفت تر شده!
http://www.4shared.com/mp3/DIf3cE7K/__________1958_.html


پاسخ:
سلام علیکم.
بله درسته، صدای استاد بم تر شده است.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی