تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

نغمه شناسی و تحلیلی بر تلاوت جاودانه و ماندگار از سوره های قصص علق قدر اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1957 در کشور سوریه:

حلول ماه مبارک رمضان بهار قرآن، مبارک باد.

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار 

برای دانلود فایل تلاوت به ادامه مطلب مراجعه نمایید

مقام های اصلی :

1- بیات 2- صبا 3- نهاوند 4- راست

 

مقام های فرعی در بخش اول:

1-شوری 2-نوروز راست

 

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 48 دقیقه حجم فایل 8 مگابایت

 

نغمه شناسی اثر به شیوه فراز به فراز:

شروع مقام بیاتــــــــــــــــــــ

1-اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

2-بسم الله الرحمن الرحیم

3- بیات - ثلاثی بیات

4- بیات - جنس بیات 

5- بیات - بیات حسینی

6- بیات - بیات عجمی

7- بیات - بیات حسینی

8- بیات - بیات عجمی با انتقال به شوری

9- بیات - بیات شوری

10- بیات - بیات شوری

11- بیات - بیات شوری فنی و زیبا

12- بیات - بیات شوری فنی و بسیار زیبا با فرود در بیات و تکمیل مقام شوری (مقدمه سازی برای ورود به راست در فضای بیات در فراز بعد)

13- بیات - راست در فضای بیات

14- بیات - راست در فضای بیات 

15- بیات - راست در فضای بیات با انتقال به بیات در بالا در عبارت <جاعلوه من > و تشکیل مقام فرعی نوروز راست

16- بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم

17- بیات - نوروز راست به شکل بسیار فنی و زیبا به شیوه خاص استاد - فراز فنی

18- بیات - جنس بیات به زیبایی

19- بیات - جنس بیات با تحریر شکست صوت زیبا در <قره عین>

20- بیات - ثلاثی بیات با ارتقاء به جنس بیات در عبارت <او نتخذه ولدا و هم لایشعرون> - فنی و زیبا با تحریرهای فنی و شنیدنی

21- بیات - نغمه بیات نوا به زیبایی

22- بیات - جنس بیات با انتقال به بیات نوا در عبارت <قلبها لتکون من المومنین> - در کلمه <علی> استاد به درجات زیر قرار بیات فرود می آید (هبوط تا درجه 4 بیات در اکتاو اول)

23- بیات - جنس بیات

24- بیات - اجرای اوج ترکیبی در این فراز  - بیات شوری در اکتاو دوم در عبارت <و قالت> - سپس فرود در بیات تا درجه 4 بیات در اکتاو اول - سپس صعود به بالا و انتقال به اوج مقام بیات (صعود تا درجه هفتم مقام بیات در اکتاو دوم در کلمه <یشعرون> - اوج بیات) - فراز بسیار تاثیرگذار با تحریرهای شکست صوت شنیدنی

25- بیات - اوج مقام بیات در مقام شوری (اوج گیری تا درجه هفتم مقام بیات) - فراز بسیار فنی و بسیار شنیدنی

26- بیات - جنس بیات با فرود تا درجه راست و صعود به بیات با قفله انتظاری در فقالت

27- بیات - جنس بیات با تحریر فاخر و خاص شیوه استاد و همچنین تکنیک ویبراسیون صوت در <علی> - انتقال به بیات نوا در <اهل بیت ... نصحون> - قفله بسیار فنی در <نصحون> - اجرای بسیار فنی تکنیک قرینه سازی در لحن در عبارت <یکفلونه لکم>

28- بیات - جنس بیات با تحریرهای فاخر و شنیدنی

29- بیات - بیات شوری در اکتاو دوم به زیبایی 

30- بیات - مقام فرعی بیات شوری در اوج مقام بیات - بسیار زیبا و قابل توجه - (اوج گیری تا درجه هفتم بیات در <والستوی>)

31- بیات - جنس بیات

32-بیات - ثلاثی بیات در <و دخل المدینه علی حین > - فرود در بیات تا درجه 4 بیات در اکتاو اول در کلمه <اهلها> - سپس صعود و اجرا در جنس بیات در اکتاو دوم در عبارت <فوجد فیها رجلین یقتتلان>

استفاده از تکنیک قرینه سازی در عبارت <و دخل المدینه علی> - قفله جالب در <یقتتلان>

33- بیات - اوج مقام فرعی شوری - بسیار شنیدنی و بسیار فنی

تحریرهای فاخر و فنی در کلمات : فیها - رجلین - یقتتلان - هذا - عدوه

استفاده از تکنیک موتیف سازی در عبارت < شیعته و هذا من > - بسیار فنی و فاخر

 

شروع مقام صـــــــــــــــــبا

34- صبا - جنس صبا

35- صبا - نغمه ای است دو صدایی - حرکت بین درجه 7و 8 صبا در اکتاو اول

36- صبا - جنس صبا 

37- صبا - جنس عجم، شروع از درجه سوم صبا وسپس صعود به اوج مقام صبا در <فغفر له > در پایان فرود در مقام صبا (تذکر: در واقع این فراز اجرا در بیات عجمی در <قال رب انی ... فغفر له> و سپس انتقال به مقام صبا در عبارت <انه هوالغفور الرحیم> است) ممکن است توضیحات گیج کننده شده باشد

38- صبا - جنس صبا

39- صبا - درجه 6 مقام صبا در کلمه <قال> در ادامه اجرا در جنس صبا 

40- صبا - انتقال از عجم به صبا مشابه فراز 37 - بسیار زیبا و فنی

41- صبا - جنس صبا

42- صبا - جنس حجاز در فضای مقام صبا در عبارت <فاذا الذی استنصره> سپس در ادامه اجرا در جنس صبا

43- صبا - این فراز مشابه فراز 40 اجرا در عجم است با این تفاوت که در قفله عبارت در صبا فرود نمی آید و در همان عجم باقی می ماند.

اوج مقام صبا در عبارت <هو عدو لهما> - فراز زیبا و شنیدنی

44- صبا - اجرا در شش درجه اول مقام صبا - شروع از درجه 6 صبا در ابتدای فراز در <قال یا>

45- صبا - جنس حجاز در فضای مقام صبا شروع فراز از درجه 3 تا درجه 6

46- صبا - جنس صبا در عبارت <وما ترید ان تکون من المصلحین> - در فراز بعدی استاد وارد نهاوند می شود

 

 

ادامه دارد ...

ادامه تحلیل تلاوت را در بخش دوم مطلب پیگیری نمایید

 

دریافت نسخه pdf نغمه شناسی تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

مهندس احسان اعتباریان

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۹)

سلام.بابت تحلیل بخش اول این تلاوت فاخر از شما عزیزان قدردانى مى نمایم و با اشتیاق فراوان منتظر بخش دوم. راستى، پست سمیعه چى شد؟
پاسخ:
سلام احسان خان.ممنون.
هنوز جوانیمون تموم نشده دچار آلزایمر شده ایم.!!
۲۹ خرداد ۹۴ ، ۰۴:۲۹ پرهام مانی
وب جالبی داری
خوشحال میشم منو با اسم وبم لینک کنین بعدش خبر بدین با چه اسمی لینکتون کنم


WWW.SEDAYETO.BLOG.IR

پاسخ:
ممنون لینک شدید.
سلام.فرا رسیدن ماه رمضان بر شما و عزیزان شما مبارک باشد ان شاء الله.در سجده عشق ب پیشگاه حضرت دوست،ما را از دعاء خیرتان محروم نسازید.س روز قبل، مصادف بود با تولد قارى اول مصر، استاد مصطفى اسماعیل؛اگر اون روز یک پست مشتى میزاشتید خیلى خوب میشد اما اشکال ندارد! ما منتظر پست هاى ویژه از این ستاره فروزان آسمان تلاوت هستیم.
پاسخ:
سلام و عرض تبریک به دوست عزیز و عاشق تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل . شما هم ما را دعا بفرمایید که بسیار محتاجیم.  خب اگه این مطلب را از ما قبول کنید خوب می شه. ان شاء الله
(اگر صلاح نیست نظرم را تایید نکنید).دو شب پیش از شبکه قرآن،قبل از اذان مغرب،تلاوت استاد سید محسن خدام حسینى پخش شد.سوره احزاب آیات 21 تا 27.مقامات بیات، حجاز و رست اجرا شد(البته بنا بر تشخیص خودم).با این ک جدا تلاوت بسیار خوب و فنى بود اما حقیقتا با تلاوت استاد مصطفى ابدا برابر نیست،ب نظر من و با توجه ب میزان دانش من از هنر تلاوت، عالى ترین تلاوات استاد حسینى هرگز هم سطح با تلاوات استاد مصطفى اسماعیل(حتى ضعیف ترین تلاوت ایشان!!!!!) نیست.نظر شما برام مهم است.
پاسخ:
البته ما این تلاوت که فرمودید را نشنیدیم ولی همه اساتید قدیمی کشورمان زحمت کشیده و روی سرما جا دارند. در خود مصر هم دیگر قاری ای مانند مصطفی اسماعیل تلاوت نکرد و هنوز هم شنیدن تلاوت های شصت سال پیش ایشان برای ما و قاریان دیگر نکته های جدیدی دارد.
در کشور مان اکثریت اساتید ادعایی ندارند که در حد استاد مصطفی اسماعیل می خوانند و شاید نیاز به مقایسه نیز نباشد. البته چند سال پیش یکی از قاریان خوب کشور جوگیر شد و گفت ما باید مصر را از بین ببریم ولی آن موقع حواسش نبود که ما قاریان ایرانی اصولا به سبک مصری تلاوت می کنیم و اگر می خواستیم به سبک ایرانی بخوانیم باید در مراسم ختم اموات این شیوه را یاد می گرفتیم نه از مصطفی اسماعیل و امثالهم.
امیدواریم مفید بوده باشد.
از جمله قاریانی که در کشوربخوبی از عهده تقلید از سبک استاد بر آمده اند می توان اساتید: محمد حسین سبزعلی  عباس امام جمعه، سعید طوسی، محمدرضا پورزرگری و حامد شاکرنژاد را نام برد. البته بقیه نیز خوبند ولی شاخص ها اینها هستند.  
من خدا نکرده قصد هیچ بى احترامى و پایین آوردن ارزش زحمات استاد حسینى و سایر اساتید بزرگ کشور رو نداشتم و ندارم.اى کاش اندک صدایى داشتم و لا اقل میتوانستم جزء ضعیف ترین شاگردان این عزیزان بشم.اما از بحث ابعاد فنى تلاوت،تلاوت استاد مصطفى اسماعیل داراى جایگاهى بس رفیع است و در میان اساتید بزرگ مصر،ب مانند ایشان یافت نمیشود.امیدوارم نظر اینجانب مورد تایید شما قرار گیرد.
پاسخ:
نگران نباشید از نظر شما چنین برداشتی نشده.
شما اگر از یک سند بخواهید کپی بگیرید اگر از اصل آن بگیرید کپی آن نیز خوانا است ولی اگر از یک کپی بخواهید مجددا تکثیر نمایید نتیجه زیاد خوانا نیست.
 در تلاوت قرآن نیز بایستی از خود اساتید مصری مانند شیخ مصطفی تقلید نمود. بنابرین اگر از قاریان کشورمان بخواهید تقلید نمایید نتیجه مطلوب نخواهد بود بنابراین نظر شما صحیح است.
سلام علیکم و رحمة الله
حلول ماه مبارک رمضان رو خدمت شما قاریان بزرگوار اصفهانی تبریک میگم،
بابت این همه مطالب مفید و آموزشی که قرار میدین ممنونم. اجرکم عند الله
پاسخ:
علیکم السلام.
خیلی ممنون آقا مصطفای گل. با عرض تبریک حلول ماه مبارک، التماس دعا داریم فراموش نشود.
سلام
نظر شما درباره تلاوت مریم ۱۲_۳۶ استاد مصطفی اسماعیل چیست؟
میشه یک تحلیل مقامی مختصری بکنید؟
التماس دعا
پاسخ:
سلام
منتظر باشید و جواب را همین جا دریافت نمایید.
خیلی ممنونم
من خودم بیشتر در سبک اساتیذ عمران‌رمضان شعیشع کار می کنم اما استادم جهت نظم گرفتن تلاوتم این تلاوت رو پیشنهاد کردن .. بابت تحلیل پیشاپیش تشکر
پاسخ:
1-برای ما مشخص نیست که چرا استاد شما این تلاوت را به شما معرفی نموده اند؟
2-تلاوت سوره مریم 12-36 تلاوت خوبی است ولی تلاوتی خاص و کوتاه است ولی جزو تلاوتهای شاخص نیست.
3-اگر تلاوت کوتاه برای تقلید مد نظر باشد تلاوت های بقره طارق شرح و فرقان حاقه بسیار بهتر و منظم ترند.
4-تحلیل آن به درخواست شما آماده شده که ایشالا همین یکی دو روزه درج میشود.
5-البته حرف استادتان را زمین نگذارید. می توانید با ایشان صحبت نمایید تا به دو تلاوتی که در بالا اشاره گردید هم فکر کنند.
6-محمد عمران، محمود رمضان و استاد شعیشع هم خیلی خوب هستند و با مشورت استاد خودتون تقلید نمایید.

۱۶ دی ۹۴ ، ۲۳:۰۷ امیرحسین
با سلام و تشکر فروان لطف کنید اختلاف قرائت هاش رو هم بنویسید و ذکر کنید به کدوم روایت داره این بخش رو استاد تلاوت میکنن 
پاسخ:
با عرض سلام و تشکر از حضور شما.
رویکرد تلاوت های ماندگار در زمینه تخصصی بررسی مقامات و نغمات تلاوت است لطفا جهت آشنایی با علم اختلاف قرائتها به مراجع و وب های دیگر مراجعه نمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی