تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

مقام شناسی تلاوت جذاب و بسیار فنی سوره نساء 64-85 اجرا شده در قصر راس التین ملک فاروق در سال 1947 توسط استاد مصطفی اسماعیل به مدت 62 دقیقه:

تلاوت های ماندگار ۲

برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.

نکات:

1-این اجرا جزو ده اثر برتر برجامانده از استاد است.

2-آیات این تلاوت در مورد جهاد با مشرکان بوده لذا حالت تحکم و حزن زیبایی بر تلاوت مستولی است.

3- همچنین معنویت خاص تلاوت های دهه 1930 و 1940 بر این اجرا حاکم می باشد.

4-صدای استاد در جوانی و اوج لطافت بوده و تحریرهای ریز و فنی ای اجرا می گردد

 

 

بخش دوم بررسی تلاوت در مقام های نهاوند - راست - عجم - صبا

بررســـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــی مقامی به شیوه فراز به فراز:

 

شروع مقام نهاوند:

(از دقیقه 41 تلاوت و فراز 70)

70-ثلاثی نهاوند با فرود در ثلاثی بیات در کلمه <قلیل>

- این کار برای تزیین نغمه انجام می شود و به قصد ترکیب خوانی نیست

 

71-ثلاثی نهاوند با فرود در جنس کرد با گرفتن فاصله 2.5 پرده ای در عبارت <لمن اتقی> در واقع فاصله مطبوع درجه4 به درجه1 در جنس کرد استفاده گردید.

 

72-ثلاثی نهاوند با فرود در جنس کرد با گرفتن فاصله 2.5 پرده ای سپس صعود مجدد تا درجه 4 نهاوند با گرفتن فاصله 2.5 پرده ای سپس ارتقاء تا درجه 5 نهاوند (غماز نهاوند) و فرود در درجه اول نهاوند

در ضمن استاد در این فراز به یک نیم پرده ای در زیر قرار نهاوند (درجه اول) اشاره می نماید که جزو سبک استاد است و بسیار از این کار در تلاوت های مختلفش استفاده نموده که کمی حالت فرود در نکریز را تداعی می کند ولی نکریز شکل نمی گیرد

توضیح ضروری:اینکه اینقدر توضیح داده می شود واقعا تقصیر ما نیست نغمات استاد پیچیده است پس به ما گیر ندید اگر استاد را اون دنیا دیدید گله کنید.

 

73-ثلاثی نهاوند با فرود در عجم در فضای نهاوند (مقام فرعی فرحفزا) به تحریرهای فنی استفاده شده دقت نمایید.

 

74-ثلاثی نهاوند با تبدیل به جنس نهاوند در کلمه <یقولوا> با فرود در ثلاثی بیات در قفله فراز <عندک> - درفراز 71 توضیح داده شد که این اجرای لحنی برای تزیین استفاده می گردد و قاری قصد ترکیب خوانی ندارد.

 

75-غماز نهاوند (درجه 5 نهاوند) به زیبایی و فنی با استفاده از تحریر زیبای شکست صوت روی کلمه <القوم> و انتقال به مقام فرعی نهاوند مرصع در عبارت <لا یکادون یفقهون حدیثا>

 

76-عجم در فضای نهاوند بسیار زیبا

 

77-جنس کرد در عبارت <ما اصابک من حسنه> سپس انتقال به نهاوند

 

78-ثلاثی بیات با فرود و صعود و حرکات لحنی فنی در عبارت <وکفی بالله> سپس فرود در ثلاثی بیات در کلمه پایانی فراز <شهیدا> برای تزیین نغمه - این تکنیک برای سومین بار توسط استاد در این مقام استفاده گردید.

 

79-اجرای فنی در عقد مقام نهاوند (پنج درجه اول نهاوند)

 

80-عجم در فضای نهاوند (فرحفزا) با فرود در آن، سپس اجرای ثلاثی بیات از مقام فرعی عشاق مصری

واقعا این قدر کار لحنی زیاد استاد در نهاوند، تحلیل تلاوت را دشوار و وقت گیر نموده است.

 

81-ثلاثی نهاوند با تزیین ثلاثی بیات

 

82-ثلاثی نهاوند با حرکات صوتی و لحنی فاخر و همچنین استفاده از تکنیک فواصل مطبوع موسیقایی (فاصله 2.5 پرده ای) و اشاره به درجه 5 نهاوند (غماز نهاوند) در <غیر الذی>

 

83-غماز نهاوند با انتقال به مقام نهاوند ســـــــــــــــــــــــــــــــــــلطانی و سپس اجرای اوج مقام عشــــــــــــــــــــــــــــــــــــــاق مصری

کجاش مقام سلطانی بیده: از <یبیتون تا علی الله>

کجاش اوج مقام عشاق مصری بیده : <و کفی بالله وکیلا>

آنچه عیان است چه حاجت به بیان است لذا از توضیح بیشتر خودداری می شود

 

84-عجم در فضای نهاوند - مقام فرحفزا

 

85-عجم در فضای نهاوند - مقام فرحفزا

 

86-جنس کرد در <و یقولون طاعه>

 

87-ثلاثی نهاوند با تکنیک موتیف سازی ابتکاری و فنی و زیبا

 

88-عجم در فضای نهاوند

 

89-عجم در فضای نهاوند

 

90-غماز نهاوند (درجه 5 نهاوند)

 

91-غماز نهاوند با تحریر مشهور استاد در یبیتون با حرکات لحنی بسیار فاخر در فاعرض  عنهم و اجرای اوج مقام نهاوند در مقام فرعی نهاوند کردی

 

 

92-شروع مقام راست با جنس راست

 

93-جنس راست به زیبایی

 

94-نغمه راست چهارگاه (راست از درجه 4)

 

95-جنس راست با حرکات لحنی فاخر زیبا و شنیدنی شروع فراز از درجه 4 راست

 

96-عقد راست شروع فراز از درجه 5 راست با قفله انتظاری

 

97-عقد راست با استفاده از تکنیک فواصل موسیقایی به زیبایی با انتقال به مقام فرعی نیشابورک در عبارت <و توکل علی الله>

 

98-راست از درجه اول با اشاره به درجات زیر قرار راست

 

99-جنس راست با اشاره به درجات زیر قرار راست در اواخر فراز

 

100-عقد راست

 

101-عقد راست به زیبایی

 

102-غماز راست (درجه 5 راست) با انتقال به اوج مقام راست (درجه 8 راست) بسیار زیبا

 

103-این نغمه یک نغمه خاص در راست می باشد که در آن استاد به طور مکرر به درجه 1و2 راست رفت و برگشت می نماید لذا همین اشاره به درجه 2 راست که درجه شروع بیات است کمی حضور بیات را در ذهن شنونده متبادر می سازد البته گاهی هم اشاره به درجات زیر قرار راست انجام شده است.

 

 

 

104-مقام عجم چهارگاه با حرکات فنی لحنی با فرود در ثلاثی بیات در <ولو ردوه الی الرسول> برای تزیین نغمه

105-مقام عجم چهارگاه با حرکات فنی لحنی با قفله فنی

106-مقام عجم چهارگاه با حرکات فنی لحنی با فواصل موسیقایی

107-غماز مقام عجم زیبا و تاثیر گذار با تحریر شکست صوت

108-انتقال به صبا در دو درجه پایین تر از عجم قبل (کاهش سطح صوتی تلاوت به میزان 1.5 پرده)

109-اجرای فنی و آموزشی جنس صبا به زیبایی 

110-صبا به زیبا فنی آموزشی

111-جنس صبا با حرکات صوتی لحنی با قفله انتظاری

112-عقد صبا شنیدنی

113-انتقال و فرود در مقام حسینی از فرعیات مقام بیات 

114-تصدیق در بیات

 

دریافت فایل پی دی اف تحلیل کامل تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

احسان اعتباریان

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی