تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

نغمه شناسی و تحلیلی بر تلاوت جاودانه و ماندگار از سوره های قصص علق قدر اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1957 در کشور سوریه - بخش دوم:

به همراه نسخه pdf نغمه شناسی تلاوت

استاد مصطفی اسماعیل

برو تلاوت های ماندگار ۲

 

مقام های اصلی :

1- بیات 2- صبا 3- نهاوند 4- راست

 

مقام های فرعی در بخش دوم:

1-مقام عشاق مصری 2-مقام فرح فزا 3-مقام نهاوند مرصع 4-مقام نیشابورک

 

تذکرات:

1-به علت اینکه این تلاوت یکی از بهترین تلاوت های استاد است نیاز بود جزئیات نغمات به طور مفصل توضیح داده شود بنابراین ممکن است در مرحله اول مطالعه کمی گیج کننده باشد.

2-در خلال تحلیل چند نکته آموزشی مهم که نیاز قراء با پشتکار زیاد می باشد، اشاره گردیده است.

جهت دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مدت تلاوت 48 دقیقه حجم فایل 8 مگابایت

 

نغمه شناسی اثر به شیوه فراز به فراز:

 
شروع مقام نهاوند
47- <و جاء رجل من اقصی المدینه یسعی> - نهاوند - ثلاثی نهاوند

48- <و جاء رجل من اقصی المدینه یسعی> - نهاوند - ثلاثی نهاوند 

توضیح: در هر دو فراز 47 و 48 صدای استاد گرفت که در بیشتر نسخه های تلاوت (و نسخه رادیو قرآن) فراز 47 حذف شده است . ولی به لحاظ نغمه ای هر دو فراز یکی هستند

49- نهاوند - ثلاثی نهاوند در اکتاو دوم - با استفاده از فواصل مطبوع موسیقایی (پرش به درجه پنجم نهاوند در اکتاو اول صدا در عبارت <ان الملا>) - مجددا ثلاثی نهاوند در اکتاو دوم که در کلمه <یاتمرون> جنس نهاوند تشکیل شد (درجه چهارم نهاوند نیز اضافه گردید) 

50- نهاوند - غماز مقام نهاوند (نغمه نهاوند نوا - درجه 5 نهاوند) - آماده سازی اذهان شنوندگان برای اجرای اوج مقام نهاوند در فراز بعدی

نکته آموزشی 1 : یکی از تکنیک های خاص استاد در تلاوت و در اجرای اوج مقامات بخصوص در بیات و نهاوند، آماده سازی و مشتاق کردن مخاطب برای شنیدن اوج مقام است و معمولا فراز قبل از اوج، این کارکرد را بر عهده دارد.

51- نهاوند - نغمه نهاوند نوا با انتقال به اوج مقام نهاوند در مقام فرعی عشاق مصری (ترکیب نهاوند -بیات) - فرازی شنیدنی و تاثیر گذار

نکته آموزشی 2 : اوج مقام نهاوند در این تلاوت که در مجموع چهار بار اجرا شده است، بوسیله ترکیب نهاوند - بیات در اوج نهاوند است، که معروف به مقام فرعی عشاق مصری می باشد. فرازهای 51 و 55 و 61 و 64

تذکر: توجه نمایید که استاد ملودی های مختلفی را برای اجرای این اوج این مقام در چنته دارد و معمولا در یک تلاوت هیچکدام شبیه یکدیگر در نمی آیند. 

52- نهاوند - ثلاثی نهاوند با تبدیل به جنس نهاوند در عبارت <اقصی المدینه> - توقف بر درجه 3 نهاوند در قفله عبارت

53- نهاوند - نغمه نهاوند نوا با پرش به درجه اول نهاوند در <ان الملا> (تکنیک استفاده از فواصل مطبوع موسیقایی) - ادامه اجرا در ثلاثی نهاوند با حرکات لحنی فنی و جالب (قرینه سازی در لحن) همراه با تحریرهایی بسیار فنی که در آهنگ جذب شده بود در عبارت <ان الملا یاتمرون> - با قفله ابتکاری و بسیار فنی در کلمه <لیقتلوک> - فراز بسیار فنی

54- نهاوند - غماز مقام نهاوند با پرش صوتی به درجه 1 نهاوند در <انی لک> و مجدد برگشت به درجه 5 نهاوند

55- نهاوند - مقام عشاق مصری در اوج مقام نهاوند - بسیار دقیق و شنیدنی

 - هنر استاد در اجرای این فراز در عبارت <فخرج منها> می باشد با تحریر جذب شده در لحن در کلمه <منها>

 - در عبارت <فخرج منها> شروع ملودی از درجه 3 نهاوند و صعود به اندازه یک عقد (پنج درجه) تا درجه 7 مقام فرعی عشاق مصری

 - استفاده از فواصل و تحریرهای متنوع در این فراز

 - مقام فرعی نهاوند مرصع (ترکیب نهاوند-حجاز) در عبارت <من القوم الظالمین> 

نکته آموزشی 3 : برخی از تحریرها به گونه ای هستند که اگر آن را از نغمه بگیرید آن نغمه شکل خودش را از دست می دهد که ما این گونه از تحریرها را تحریرهای جذب شده در لحن می نامیم.

نکته آموزشی 4 : مقام فرعی نهاوند مرصع ترکیب نهاوند-حجاز است که معمولا به شکل نغمه ای که در فراز 55 و همچنین فراز 66

56- نهاوند - نهاوند نوا (درجه پنجم نهاوند) که در آن استاد به شکل لحظه ای با یک پرش صوتی  از درجه 4 روی درجه 7 نهاوند قرار گرفت که این اتفاق در کلمه <تلقاء> صورت گرفت.

 - توقف استاد بر روی درجه 5 نهاوند در قفله فراز در کلمه <مدین>

نکته آموزشی 5 : به این پرش صوتی که در آن درجات بین دو درجه مبداء و مقصد (در این فراز درجه 4و7 نهاوند) رد می شود (اصطلاحا پرش از آنها) استفاده از تکنیک فواصل مطبوع موسیقایی در لحن گفته می شود.

57- نهاوند - نکته جالب در این فراز که کمتر از استاد شنیده شده، شروع فراز از درجه ششم نهاوند در کلمه <قال> است که معمولا استفاده از درجه ششم نهاوند در تلاوت محمد عمران و محمود رمضان بیشتر دیده می شود.

58- نهاوند - ثلاثی نهاوند (سه درجه ابتدایی نهاوند) در عبارت <ولما ورد ماء> سپس اضافه شدن درجه چهارم نهاوند در عبارت <مدین وجد علیه> و سپس اضافه شدن درجه پنجم نهاوند در عبارت <امه من الناس یسقون> که در نتیجه در عبارت <امه من الناس یسقون> ثلاثی عجم در فضای نهاوند (از درجه 3 تا درجه 5 نهاوند) تشکیل گردید که کارشناسان علم لحن به آن مقام فرعی فرحفزا می گویند - فراز فنی و شنیدنی

 

در این قسمت سه فراز قبل مجددا توسط ادیت کننده های رادیویی تکرار گردیده بود که ما آنها را حذف نمودیم

 

59- نهاوند - نغمه نهاوند نوا یا غماز مقام نهاوند (نغمه ای با محوریت درجه پنجم نهاوند) که در این فراز از درجه 3 شروع و تا درجه 5 نهاوند ادامه یافت در ادامه مجدد اجرا در درجات پایین تر نهاوند و توقف بر درجه دوم نهاوند در قفله عبارت در کلمه <تذودان>

نکته آموزشی 6 : قفله هایی که در آن صدای قاری بر درجه اول مقام قرار نگیرد اصطلاحا قفله انتظاری نامند و کارکرد آن در مواقعی است که معنای عبارت تکمیل نشده و نیاز است شنونده را منتظر شنیدن ادامه مطلب قرار داد.

تذکر: یکی از ستون های تلاوت های معنا محور همین قفله انتظاری می باشد.

60- نهاوند - ثلاثی نهاوند

61- نهاوند - اوج مقام نهاوند در مقام فرعی عشاق مصری (ترکیب نهاوند-بیات) - بسیار شنیدنی و فنی

 - نغمه نهاوند نوا در <قالتا لا نسقی> 

 - بیات در بالای نهاوند در <حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ> با تحریر بسیار فنی و جذب شده در لحن دو مرتبه در عبارت <ابونا شیخ>

 - فرود در نهاوند در <کبیر فسقی لهما>

62- نهاوند - مقام فرعی فرحفزا (عجم در فضای نهاوند) با قفله فنی در کلمه <تذودان> - شروع فراز از درجه سوم نهاوند در اکتاو دوم و فرود در نهاوند به شکلی که تداعی فضای عجم را دارد که به آن فرحفزا می گویند.

نکته آموزشی 7 : فرحفزا در فراز 58 نیز اجرا شده بود ولی دقت نمایید که فرم اجرای آن با این فراز متفاوت است و کلا استاد فرحفزا را در تلاوت هایش به همین دو شکل فراز 58 و 62 اجرا می نماید.

63- نهاوند - نغمه نهاوند نوا (آماده سازی شنونده برای شنیدن اوج مقام نهاوند)

64- نهاوند - اوج مقام نهاوند در مقام فرعی عشاق مصری (ترکیب نهاوند-بیات) - بسیار شنیدنی و فنی

 - نغمه نهاوند نوا در <قالتا لا نسقی> 

 - بیات در بالای نهاوند در <حتی یصدر الرعاء و ابونا شیخ کبیر> با تحریر بسیار فنی و جذب شده در لحن دو    مرتبه در عبارت <ابونا شیخ> - تاکید بر کلمه <کبیر>

 - فرود در نهاوند در <فسقی لهما>

65- نهاوند - تشکیل عجم در فضای نهاوند (فرحفزا) شروع فراز از درجه سوم نهاوند

66- نهاوند - عجم در فضای نهاوند (فرحفزا) تشکیل فرم دوم فرحفزا (شروع از درجه سوم نهاوند و ایجاد ثلاثی عجم تا درجه پنجم نهاوند) در آخر انتقال به مقام فرعی نهاوند مرصع در عبارت <الی من خیر فقیر>

 

پایان مقام نهاوند

 

شروع مقام راست:

67- راست - جنس راست با شروع فراز از درجه 4 راست (در کلمه <احدهما> به درجه 5 راست نیز اشاره گردید.)

68- راست - جنس راست با استفاده از تکنیک جداسازی لحنی کلمات در عبارت <ان ابی یدعوک لیزیک >

در عبارت <اجر ما>اشاره به درجه 5 راست - فراز دلنشین

69- راست - عقد راست - کلمه <فلما> در درجه پنجم راست اجرا گردید. - قفله انتظاری بر روی <لا تخف> ایست روی درجه دوم راست - فراز زیبا

70- راست - عقد راست

71- راست - اوج مقام راست ( شروع از نغمه راست گردان) - استفاده از تکنیک فواصل مطبوع (ابت استاجره)

72- راست - جنس راست به شکل نزولی در <قالت احدهما> - در ضمیر <هما> استاد روی درجه ای توقف لحظه ای نمود که 4 درجه زیر قرار راست است - عقد راست به شکل نزولی در <یا ابت استجره>

73- راست - جنس راست - شروع فراز از درجه اول راست

74- راست - اوج مقام راست ( شروع از نغمه راست گردان) - زیبا و شنیدنی 

75- راست -  نغمه راست چهارگاه

نکته آموزشی 1 : نغمه راست چهارگاه نغمه است متشکل از درجات 3و4و5 راست و با محوریت درجه چهارم راست که ارتباطی به مقام عجم چهارگاه ندارد.

76- راست - اوج مقام فرعی نیشابورک به زیبایی

نکته آموزشی 2 : مقام فرعی نیشابورک که از فرعیات مقام اصلی راست است از اتصال دو جنس راست ایجاد می گردد و در این فراز اوج این مقام اجرا گردید.

نکته آموزشی 3 : اوج مقام فرعی نیشابورک یک پرده پایین تر از اوج خود مقام راست می باشد (اوج مقام راست را در فرازهای 71 و 74 داشتیم خودتان می توانید صحت ان را با صدای خود امتحان نمایید) بنابراین اگر در جایی صدای قاری توان اجرای اوج مقام راست را نداشته باشد می تواند از اوج نیشابورک استفاده نماید.

77- راست - اجرا در عقد راست (<فان اتممت عشرا> در درجات 3و4و5 راست اجرا گردید) ولی در ادامه در راست فرود آمد

78- راست - نغمه راست چهارگاه با فرود در راست - فراز زیبا

استاد در اجرای این فراز از تکنیک های صوتی افزایش ولوم صدا روی مد و همچنین ایجاد ویبراسیون صوت روی مد توسط استفاده نمود که در کلمات <و ما ارید> <ان شاء> مشاهده می گردد.

79- راست - جنس راست شروع فراز از درجه چهارم راست

80- راست - اوج مقام راست

نکته آموزشی 4 : اوج مقام راست در این فراز به شکل صعودی (شروع نغمه از درجه سوم راست و خاتمه به درجه هشتم راست) اجرا گردید. همچنین استاد در این فراز تاکید زیادی روی درجه هشتم راست ندارد.

در نظر داشته باشید که اوج مقام راست در فراز بعدی و فرازهای 74 و 71 با شروع از درجه ششم راست و خاتمه به درجه هشتم راست اجرا گردید. و تاکید استاد روی درجه هشتم و اوج مقام می باشد.

81- راست - این فراز یکی از فرازهای ماندگار این تلاوت است اجرای بسیار فنی و شنیدنی در اوج مقام راست با تمهیدات صوتی لحنی زیاد و موثر روی شنونده

82- راست - اوج راست برای آماده سازی مخاطب

83- راست - این فراز یکی از فرازهای ماندگار این تلاوت است اجرای بسیار فنی و شنیدنی در اوج مقام راست با تمهیدات صوتی لحنی زیاد و موثر روی شنونده

84- راست - اوج مقام راست در بسمله و  ابتدای سوره علق

85- راست - فرم نزولی مقام راست با قفله انتظاری

86- راست - ادامه فرم نزولی مقام راست - بسیار شنیدنی و فنی

87-راست - عقد راست

88-راست - جنس راست

89-راست - اوج مقام راست با استفاده از تکنیک فاصله گیری (استفاده از فواصل مطبوع موسیقایی) - فراز پر انرژی و قوی

90-راست - نغمه راست چهارگاه به زیبایی

91-راست - جنس راست

92-راست - قرار نغمه نیشابورک بدون اجرای اوج آن 

نکته آموزشی 5 : همانطور که قبلا گفته شد مقام نیشابورک ترکیب راست-راست متصل است. در فراز 76 اوج این مقام اجرا گردید ولی در این فراز قرار این نغمه را در عبارت <ارءیت الذی> شنیدیم. 

93-راست - جنس راست

94-راست - قرار نغمه نیشابورک در عبارت <ارءیت ان کذب> مشابه فراز 90 - زیبا و شنیدنی

95- راست - اوج مقام راست با قفله انتظاری - فراز شنیدنی

96- راست - قرار نغمه نیشابورک در کلمه <ناصیه> سپس فرود زیبا در عقد راست

97- راست - جنس راست شروع از درجه 4 راست تا درجه 1 راست

98- راست - نغمه راست نوا (درجه پنجم راست) با اجرا در عقد راست

99- راست - اوج مقام فرعی نیشابورک

100-راست - عقد راست

101-بیات - انتقال به نهاوند برای آماده سازی مخاطب جهت فرود در مقام بیات 

102-بیات - فرود در مقام شوری

103- تصدیق در بیات

 

 

پایان

دریافت نسخه pdf نغمه شناسی کامل تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

احسان اعتباریان

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۴)

سلام.با اشتیاق فراوان منتظر تکمیل جاده هستم،الله یفتح علیکما یا اخوان.
پاسخ:
سلام علیکم بما صبرتم.
سلام علیکم طبتم.
سلام.طاعات و عباداتتان مقبول درگاه حضرت دوست،ان شاء الله.برادر کوچیک شما یه سفارش داره ک ان شاء الله بپذیرید.لطفا پس از تکمیل جاده و پست سمعیه،سوپرشاهکار فوق العاده فاخر و جذاب نساء رحمان قصارالسور(ب مدت 100 دقیقه)رو تحلیل کامل نمایید ب همراه ذکر تفاوت لحنى و فنى این تلاوت با سوپر شاهکار بسیار فاخر و ب یاد ماندنى از سوره نساء (قصر الملک 1949)اگر تلاوت نساء رحمان قصار رو ندارید از آقا مصطفى جویا شوید.از این ک خواسته ها و سفارشات من رو قبول میفرمایید،تشکر فراوان
پاسخ:
سلام علیکم . 
چشم فقط یه چند روز بایستی از صابران باشید!!!

سلام. ى اشتب داشتم! نساء (قصر الملک 1949).اگر اجازه بدید میخوام زحمات شما رو دو برابر کنم،الان دارم سوپر شاهکار فاخر و تکرار نشدنى نساء و قصار السور(اسکندریه 1969 ب مدت 75 دقیقه) رو گوش میدم،یکى از محشر ترین اجراهاى جاودانه ملک القراء این تلاوت هست و هم خود استاد و هم سمیعه ها حسابى قبراق هستند.شیخ مصطفى بیشتر از نیم ساعت ب اجراى مقام بیات(نبوغ بعد از نبوغ و سپس نبوغ)مى پردازند(من اینطور متوجه شدم).لطفا این تلاوت را هم با تلاوت نساء رحمان قصار تحلیل دقیق دقیق دقیق نمایید و از کوچکترین ابداعات لحنى و صوتى حضرت استاد نگذرید و این س تلاوت فاخر را آنالیز نمایید.البته تلاوت نساء (قصر پادشاه)را قبلا آنالیز نموده اید اما نیک مى دانید ک تلاوات استاد مصطفى انقدر کامل هستند ک میتوان هر کدام را ده ها بار آنالیز کرد.با صبر فراوان منتظر این پست بسیار ویژه خواهم بود.(آنالیز فنى از س تلاوت بسیار خاص).تشکر
پاسخ:
سلام علیکم .ان شاء الله. چون تلاوت طولانی است زمان بر است. Call Waiting . لطفا منتظر بمانید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی