تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

مقام شناسی تلاوت بیاد ماندنی و بسیار فنی از سوره نساء 64-85 اجرا شده در قصر راس التین در سال 1947 توسط استاد مصطفی اسماعیل :

 تلاوت های ماندگار

برای دریافت تلاوت کلیک نمایید.

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2-صبا 4-نهاوند 5-راست 6-عجم 7-صبا

 

نکات:

1-این اجرا جزو ده تلاوت برتر برجای مانده از استاد مصطفی اسماعیل است.

2-آیات این اجرا در مورد جهاد با مشرکان بوده لذا فضای تحکم و حزن زیبایی بر کل تلاوت حاکم است.

3-معنویت خاص تلاوت های دهه 1930 و 1940 بر این تلاوت مستولی می باشد.

4-همچنین صدای استاد در جوانی و اوج لطافت بوده و تحریرهای ریز و بسیار فنی ای اجرا می گردد.

بخش اول - بررسی تلاوت در مقام های بیات و صبا 

بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

1-استعاذه-بیات

2-بسمله-بیات

3-بیات - جنس بیات شروع از درجه 1 بیات

4-بیات - جنس بیات شروع از درجه 4 و با محوریت همین درجه

5-بیات - بیات نوا

6-بیات - بیات عجمی با انتقال به شوری

7-بیات - بیات حسینی به زیبایی - به حرکات لحنی استاد و به تحریرهای فنی روی کلمه <بینهم> دقت نمایید

8-بیات - بیات عجمی به زیبایی با انتقال به شوری - به تحریر ها روی کلمه <ثم> و تاکید لحنی خوشگل روی <حرجا> دقت نمایید

9-بیات - شوری به زیبایی با قفله انتظاری

10-بیات - شوری بسیار فنی و زیبا با استفاده از تحریرهای فنی و تکنیک موتیف سازی و قفله انتظاری

11-بیات - مقام شوری با تکنیک موتیف سازی بسیار فنی بسیار زیبا با تحریرهای ریز در قفله و در بم صدا

12-بیات - ملودی فاخر در شوری زیبا و فنی و قفله تاثیرگذار

13-بیات - شوری زیبا با فرود در قرار مقام

14-بیات - راست در فضای بیات فنی و زیبا با قفله انتظاری به تحریر روی کلمه <الله> درعبارت <انعم الله> دقت نمایید

15-بیات - راست به زیبایی و فنی در فضای بیات

16-بیات - بیات دوکاه با فرود در بیات پایین تر

17-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم شروع فراز از یک پرده پایین تر از قرار بیات

18-بیات - جنس بیات شروع فراز از درجه سوم بیات با توقف بر درجه صفر (یک پرده پایین تر از قرار بیات)

19-بیات - راست در فضای بیات در اکتاو اول

20-بیات - راست در فضای بیات با انتقال به بیات دوکاه

21-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو با فرود در راست اکتاو اول

22-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم

23-بیات - ثلاثی بیات با فرود و صعود مجدد تا درجه 4 بیات سپس فرود و توقف بر درجه صفر بیات (یک پرده پایین تر از قرار بیات)

24-بیات - بیات دوکاه با فرود در بیات

25-بیات - بیات دوکاه با ارتقاء به جنس بیات 

26-بیات - جنس بیات

27-بیات - بیات نوا به زیبایی

28-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو با فرود در بیات پایین و صعود مجدد به ثلاثی بیات و توقف بر درجه 2 بیات

29-بیات - بیات نوا با حضور پررنگ درجات 3و4و5 بیات

30-بیات - ثلاثی بیات شروع از درجه 3 بیات

31-بیات - جنس بیات با انتقال به بیات نوا

32-بیات - ثلاثی بیات با فرود و صعود در بیات

33-بیات - جنس بیات بسیار فنی - تکنیک موتیف سازی در این فراز مشخص بود - به تحریر زیبای استاد روی کلمه <موده> دقت نمایید

 34-بیات - بیات نوا با فرود و صعودی لحنی در بیات بسیار فنی و زیبا

35-بیات - ثلاثی بیات شروع از درجه 3 بیات با فرود در بیات

36-بیات - بیات دوکاه با فرود و صعود در بیات توقف بر درجه صفر بیات

37-بیات - جنس بیات بسیار فنی و زیبا - به حرکات لحنی استاد همراه با تحریری که مخصوص این لحن است در کلمات <من الله> و <لیقولن> اجرا می گردد دقت نمایید - اینجا یکی از مواردی است که استاد تحت تاثیر شیخ محمد عکاشه بوده است.

38-بیات - بیات نوا با حضور پررنگ درجات 3و4و5 بسیار فنی و بسیار زیبا - اینجا یکی از مواردی است که تکنیک موتیف سازی در لحن به شکل ابتکاری و بسیار فاخر توسط استاد اجرا گردیده است.

39-بیات - ثلاثی بیات با انتقال به بیات دوکاه فنی و زیبا - به تحریر فنی روی کلمه <الذین> دقت نمایید. 

40-بیات - جنس بیات زیبا و فنی

41-بیات - بیات نوا به زیبایی

42-بیات - ترکیب بیات-حجاز (شوری) در اوج - زیبا و بسیار فنی با استفاده از تکنیک موتیف سازی

43-بیات - بیات دوکاه بسیار فنی و زیبا و با تحریرهای قابل توجه و قفله زیبا

44-بیات - بیات دوکاه با انتقال به صبا

45-بیات - بیات دوکاه با صعود تا درجه 4 بیات در اکتاو دوم و فرود تا درجه 5 بیات در اکتاو اول - زیبا و فنی

 

46-صبا - جنس صبا زیبا و تاثیرگذار

47-صبا - جنس صبا با فرود و توقف بر درجه 6 صبا در اکتاو اول

48-صبا - جنس صبا فنی و زیبا - به تاکید لحنی زیبا روی کلمه <امنوا> و <الله>دقت نمایید

49-صبا - جنس صبا فنی و زیبا اجرای لحنی مشابه فراز قبلی توقف بر درجه 4 صبا

استاد در دو فراز 46-47 و 48و49 از تکنیک قرینه سازی لحن استفاده نمود چرا؟

چون که در این آیه جمله اول در مورد مومنین است که در راه خدا پیکار می کنند و جمله دوم در مورد کافران است که در راه طاغوت می جنگند بنابراین استاد در این فرازها به نحو بسیار فنی و ابتکاری از الحان قرینه برای ارائه مفهوم استفاده نموده است. همچنین تکرار عبارات برای تاکید بیشتر انجام گردید.

50-صبا - نغمه صبا حسینی به زیبایی و فنی - صعود تا درجه 6 مقام صبا

51-صبا - ثلاثی صبا با انتقال به بیات دوکاه با فرود و توقف بر درجه 5 بیات در اکتاو اول

52-صبا - ثلاثی بیات با تبدیل به جنس صبا با حرکات لحنی فنی ، فاخر و شنیدنی با تحریرهای ناب - به تاثر از استاد محمد عکاشه

 

53-بیات - بیات دوکاه با تبدیل به جنس بیات

54-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و بسیار فنی - به تحریرهای فاخر استاد حتما دقت نمایید

55-بیات - جنس بیات به زیبایی با حضور پررنگ درجات 3و4

56-بیات - بیات نوا با حضور پررنگ درجات 3و4و5 در عقد بیات

57-بیات - بیات نوا به زیبایی با حضور پررنگ درجات 3و4و5 در عقد بیات

در این فرازها استاد به کوچک بودن متاع دنیا تاکید می نماید

58-بیات - بیات نوا با اجرای فنی زیبا و پر انرژی در عقد بیات

59-بیات - ثلاثی بیات با محوریت درجه 3 بیات فنی خاص و زیبا

60-بیات - جنس بیات با حرکات لحنی چشمگیر و تحریر شکست صوت به زیبایی

61-بیات - جنس بیات با فرود بسیار فنی در بیات تا درجه 4 بیات در اکتاو اول

62-بیات - جنس بیات فنی و زیبا با قفله انتظاری

63-بیات - بیات نوا با تحریرهای بسیار فنی و فاخر - در این فراز چهار نوع تحریر کاملا متفاوت از استاد شنیدیم

دو مدل روی کلمه <اخرتنا> یکی روی <الی> و آخری روی غنه <اجل قریب> تحریر دوم روی <اخرتنا> ابتکار خود استاد است

در نغمه بیات نوا درجه 4 محور نغمه بود

64-بیات - بیات نوا به زیبایی

در این نغمه درجه 5 بیات نیز حضور پررنگی دارد

65-بیات - اوج مقام شوری به زیبایی

دوباره تاکید روی ناچیزبودن متاع دنیا <قل متاع الدنیا قلیل>

66-بیات - بیات نوا با انتقال به بیات حسینی در عبارت <اینما تکونوا ...> با تحریرهای فاخر شکست صوت

 

67-صبا - ثلاثی صبا با تبدیل به جنس صبا با قفله انتظاری

68-صبا - جنس صبا با تاکید لحنی زیبا و قفله انتظاری به علت ناقص ماندن معنا

69-صبا - صبا حسینی بسیار زیبا با تحریر شکست صوت فاخر و استفاده از تکنیک موتیف سازی در لحن

 

ادامه تحلیل در بخش دوم مطلب

 

 

دریافت فایل پی دی اف تحلیل کامل تلاوت

 

کارشناس تحلیل تلاوت:

احسان اعتباریان

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی