تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

استاد مصطفی اسماعیل

تحلیلی بر بهترین تلاوت موجود از ملک القراء مصــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

(بخش دوم)

مقام شناسی تلاوت بسیار قدرتمند و فاخر سوره های حجرات ق انشراح توحید اثر کبیر المقرئین مصر، استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1957 در سوریه به مدت 50 دقیقه:

 

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2-صبا 3- حجاز 4-سه گاه 5-چهارگاه 

6-نهاوند 7-راست

 

مقام های فرعی تلاوت در بخش دوم:

1- حجازکار 2- هزام 3- مستعار 4- سوزناک 5- فرح فزا

6- نهاوند کردی 7- عشاق مصری 8- نیشابورک 9- نغمه رهاوی

 

  برو تلاوت های ماندگار 

 

نکاتی پیرامون صدای استاد مصطفی اسماعیل در این تلاوت:

الف - صدای شیخ مصطفی کاملا آماده بوده و طنین و کیفیت بسیار زیبایی شنیده می شود. همچنین تکنیک های صوتی مورد استفاده در این اثر، قابل توجه است مانند تغییر رنگ مداوم صدا.

ب - ایجاد رنگ هایی در صدا بر حسب معانی آیات مانند حالت شدت و قدرت، لطافت، خطاب، حالت  سردرگمی، کوبندگی، انذار شدید و ... 

 

 

دریافت فایل تلاوت در سه نسخه:

نسخه 1 (رادیو قرآن) از وب اکبرالقراء

نسخه 2 (جدید) از وب اکبرالقراء

 آموزش مقامات استاد مصطفی اسماعیل

 

 

بخش دوم بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز: 

شروع مقام صبا:  

 49 - <تبصره و ذکری لکل عبد منیب>

صبا - جنس صبا در عبارت <تبصره و ذکری لکل عبد منیب>

 

50 - و نزلنا من السماء ماء مبارکا فانبتنا به جنات و حب الحصید

صبا - جنس صبا با حرکات صوتی و لحنی فنی با تحریر شکست صوت عالی روی <جنات>

 

51 - صبا -

اجرای جنس حجاز (به عنوان جنس دوم مقام صبا) شروع از درجه 3 صبا تا درجه 6 مقام صبا یعنی داریم درجات 3-->4-->5-->6  به لحاظ موسیقایی این فراز قابل توجه است

 

52 - صبا -

ثلاثی عجم (سه درجه اول عجم) در اکتاو اول در فضای مقام صبا

 

53 - صبا -

در این نغمه جالب، درجات 6و7 مقام صبا در اوج، محور نغمه هستند. این نغمه یک نوع پیش درآمد اجرای اوج مقام صبا به شمار می رود که شنونده را مشتاق و آماده شنیدن اوج مقام صبا می نماید.

واقعا این نوع پردازش لحنی استاد خارق العاده و عجیب است.

 

54 - صبا -

اوج مقام صبا در شیوه استاد مصطفی اسماعیل 

به صورت دو فاصله دو پرده ای است که در واقع در ثلاثی عجم است (درجات 6و7و8 که در واقع استاد هنگام صعود از درجه 7 پرش می نماید و مستقیما از درجه 6 به درجه 8 می رود ولی در موقع برگشت، درجه 7 نیز استفاده شده است) اصطلاحا به آن نغمه صبا محیر یا اوج مقام صبا گفته می شود.

 

55 - صبا -

این فراز یکی از شاهکارهای استاد و ابداع غیر مسبوق است که حتی از قاریان هم عصر ایشان نیز از آن تقلید نموده اند که به علت بی جنبه بودن طرفداران ایشان از نام بردن قاریان محترم و آدرس آن معذوریم.

اجزاء شناسی این فراز:

الف- حرکت لحنی در عبارت <باسقت لها طلع > یکی از نمونه های ابتکاری در ایجاد شکلی از تکنیک موتیف سازی درلحن در قالب جنس صبا

ب- تحریر فنی روی <للعباد>

ج- در کلمه <احیینا> استاد نشان دادکه قصد فرود در سه گاه و تشکیل مقام بستنکار را دارد ولی در واقع فقط یک فضاسازی لحنی بود و انجام نشد

د- با اینکه بقیه نکاتی که عرض شد بسیار فنی بود و حتی از برخی نیز مانند تحریر در کلمات <نضید> و < احیینا> بدون ذکر گذشتیم ولی ابداع غیر مسبوق در این فراز در این قسمت است در عبارت <بلده میت کذلک> که نوعی ایجاد موتیف های لحنی و قرینه سازی در اجرا، به شکل ابتکاری و ناشی از نبوغ فرد است. که بعضا توسط دیگر قراء به تاثیر از شیخ مصطفی مورد تقلید واقع شده است.

 

56- صبا

- نغمه ای که حرکت مداوم بین درجات 7و8 مقام صبا در اکتاو اول است و معمولا این نغمه بار معنایی خاصی ندارد و در شیوه قراء فنان قدیمی برای بیان سخن کافران یا بیان اعمال آنها به کار می رفته است - در آخر فراز، استاد در خود مقام صبا فرود می آید

 

57- صبا

- جنس صبا بسیار فنی که در کلمه <اصحاب الایکه> کمی اشاره به نهاوند در فضای صبا شنیده می شود که برای تزیین نغمه است و ترکیب نیست.

 

58- صبا

- مشابه نغمه فراز 51 است - اجرای جنس حجاز (به عنوان جنس دوم مقام صبا) شروع از درجه 3 صبا تا درجه 6 مقام صبا یعنی داریم درجات 3 --> 4 --> 5 --> 6 

 

59- صبا

- از درجه 6 صبا انتقال به مقام عجم و سپس اجرای اوج مقام صبا (نغمه صبا محیر) و فرود در مقام صبا

 

60- بیات

- نغمه معروف به نغمه مدولاسیون که در سبک استاد به عنوان زمینه سازی برای انتقال به مقام حجاز به کار می رود

61- صبا

- نغمه ای که در آن تحرک بین درجات 7و8 صبا در اکتاو اول صدا می باشد همراه با قفله انتظاری

62- صبا

- فرود در صبا

 

شروع مقام حجاز :

63 - حجاز -

- نغمه حجازکار بسیار فنی و زیبا

 

64 - حجاز -

- جنس حجاز با محوریت درجه 4 حجاز بسیار زیبا و بسیار لطیف - فراز بسیار دلنشین و بسیار تاثیرگذار

نکات قابل ذکر این فراز:

الف-استفاده از کشش های صوت بسیار شنیدنی در کلمات متلقیان - یمین - شمال - قعید - رقیب

ب-استفاده از تحریرهای شکست صوت روی غنه <قعید ما> و تحریر قدرتی عالی روی تنوین <رقیب عتید>

ج-استفاده از تکنیک تغییر ولوم صدا در جای جای فراز به طوری که با لحن کاملا آمیخته شده است

 

65 - حجاز -

- نغمه حجاز حسینی (درجه پنجم حجاز) به زیبایی و با توجه به معنی هشدار دهنده آیه

 

66 - حجاز -

- نغمه حجازکار

 

67 - حجاز -

- ادامه نغمه حجازکار

 

68 - حجاز -

- حجازکار با انتقال به جنس حجاز

نکات قابل ذکر این فراز:

الف-حرکت صوتی روی <جاءها>

ب-تحریر فنی روی <معها>

ج-ویبراسیون صوت به شکل ویژه و بسیار فنی روی <سائق>

 

69 - حجاز - 

- قسمت های اوج مقام حجاز در نغمه حجاز محیر با اجرای بسیار قدرتمند و کوبنده برای القای حالت وحشتناک روز قیامت - به قول تلاوت های ماندگار این نغمه را گوش بدید تا از حالا تا روز قیامت کار بد نکنید!!!

 

70 - حجاز - 

- حجازکار

 

71 - حجاز -

- حجازکار برای نهیب زدن شدید و تاکید روی کلمه <کل>

 

72 - حجاز -

- رفت و برگشت بین درجات 7و 8 با انتقال به حجازکار با استفاده از ضربه های صوتی خاص سبک استاد در مناع - للخیر - معتد

نکات این فراز:

الف- حرکات لحنی فاخر روی کلماتی که در دو تای اولی همراه با تحریر و در دوتای بعدی بدون تحریر اجرا گردید در کلمات مریب - ن الذی - جعل - مع الله 

ب- کشش صوت روی کلمه <اخر> برای تاکید

 

73 - حجاز -

- حجازکار برای نهیب زدن شدید با نزول صوتی در کلمه <فالقیاه> به معنی پس بیاندازید او را (در عذاب شدید)

 

شروع مقام سه گاه:

74- سه گاه - ملودی خاص در سه گاه (در این ملودی درجات به شکل 1-3-2-3-2-1 اجرا می شوند) - به حرکات صوتی روی <ما> و <اطغیته> دقت نمایید

 

75- سه گاه - سه گاه با اشاره به حجاز (مقام هزام)

 

76- سه گاه - اشاره به هزام

 

77- سه گاه - با اشاره به مقام مستعار (نهاوند از درجه سه گاه) با قفله فنی و قابل توجه

 

78- سه گاه - مقدمه اوج راست در فضای سه گاه

 

79- سه گاه - اوج راست در فضای سه گاه با اشاره مکرر به یک درجه بالاتر از اوج راست

 

80- سه گاه - مقدمه اوج راست در فضای سه گاه با حرکات لحنی زیبا و فنی

 

81- سه گاه - ترکیب راست-حجاز (سوزناک) در فضای سه گاه

 

82- سه گاه - اوج راست در فضای سه گاه با اشاره مکرر به یک درجه بالاتر و تحریرهای شکست صوت

 

83- عجم - چهارگاه

 

84- عجم - چهارگاه

 

85- عجم - درجه چهارم عجم

 

86- عجم - غماز عجم (درجه پنجم عجم) با اجرا در جنس دوم مقام عجم با حرکات لحنی زیبا

 

87- عجم - اوج مقام چهارگاه

 

شروع مقام نهاوند:

88- نهاوند -

ثلاثی نهاوند به شیوه خاص استاد با استفاده از فواصل موسیقایی 

همیشه شروع مقام نهاوند در تلاوت های استاد مصطفی اسماعیل، همراه با القاء حالتی از هیجان، شکوه و قدرت و تحرک در شنونده است و اشک از دیدگان او جاری می شود.

با تغییر معنای آیات فضای لحنی نیز از حالت شادی مقام عجم به حالت حزن نهاوند تغییر نمود

 

89- نهاوند -

درجه سوم نهاوند با انتقال به درجه پنجم نهاوند با قفله انتظاری - فراز جالب لحنی

 

90- نهاوند -

مقام فرح فزا با حرکات لحنی بسیار فنی و تاثیرگذار به شکل پایین رونده - شروع فراز از درجه پنجم نهاوند - با تحریر قدرتی روی کلمه <شهید> - فراز بسیار شنیدنی

 

91- نهاوند -مقام فرح فزا با حرکات عالی لحنی و به شکل پایین رونده - فراز بسیار فنی و بسیار زیبا

 

92- نهاوند -

غماز مقام نهاوند یا نغمه نهاوند نوا (آماده سازی ذهن مخاطب برای شنیدن اوج مقام نهاوند)

 

93- نهاوند -

قسمت های اوج مقام نهاوند در مقام فرعی نهاوند کردی (ترکیب نهاوند-کرد) - بسیار بسیار زیبا با تحریر بسیار معروف استاد در نهاوند که قاریی که بعد از استاد این تحریر را استفاده نکرده باشد شاید وجود نداشته باشد.

به تاکید عالی و پرقدرت استاد روی کلمه <شمس> و <غروب> توجه نمایید

 

94- نهاوند -

مقام فرح فزا به زیبایی و لطافت با قفله انتظاری

 

95- نهاوند -

مقام فرح فزا (عجم در فضای نهاوند) زیبا و فنی به حرکت لحنی استاد روی کلمه <ادبار> که همراه با تحریر است خیلی دقت نمایید.

 

96-نهاوند -

غماز نهاوند (درجه پنجم نهاوند)

 

97- نهاوند -

فرود در نهاوند کردی با قفله زیبا

 

98- نهاوند -

غماز مقام نهاوند (با اجرای این نغمه، استاد مخاطب را برای شنیدن اوج مقام نهاوند مشتاق می سازد و این یک نوع روانشناسی تلاوت در اجرای خارق العاده مصطفی اسماعیل است)

 

99- نهاوند -

قسمت های اوج مقام نهاوند این بار با اجرای خارق العاده در مقام عشاق مصری (ترکیب نهاوند-بیات) با حرکات بسیار کوبنده برای توصیف روز قیامت <ذلک یوم الخروج ....> - فراز بی نظیر و بسیار قدرتمندی را شنیدیم که جزو بهترین فراز های این تلاوت است - این فراز یکی از ابتکارات مسلم استاد مصطفی اسماعیل در مقام نهاوند است و نوعی قرینه سازی لحن به همراه تحریر است.

 

 شروع مقام راست:

100- راست - جنس راست

 

101- راست - جنس راست - تاکید روی والستمع! گوش کن!!

 

102- راست - جنس راست به زیبایی و لطافت با فرود زیبا در بیات

 

103- راست - عقد راست

 

104- راست - جنس راست

 

105- راست - عقد راست به زیبایی

 

106- راست - اجرای بسیار لطیف و بسیار فنی در جنس راست با حرکات لحنی و صوتی بسیار زیبا و قابل توجه - صلوا علی النبی

 

107- راست - قسمت های اوج مقام راست بسیار قوی و تاثیرگذار - جایی که سخن خداوند و همراه با صلابت است <انا نحن نحی و نمیت ... یوم تشقق الارض عنهم سراعا>

 

108- راست - جنس راست

 

109- راست - ثلاثی نهاوند در فضای راست برای تزیین نغمه با قفله ای همراه با تحریر بسیار اصیل قدیمی

 

110- راست - اجرای لحنی فنی و قدیمی، که آمیخته با تحریر خاص در عبارت (علیهم بجبار) بوده که در عقد راست اجرا می گردد - این ملودی با این شکل اجرا، جزو الحان اصیل و قدیمی در مقام راست می باشد

 

111- راست -  عقد راست با فرود در بیات

 

112- راست - اوج مقام راست با تاکید روی الم نشرح لک صدرک

 

113- راست - اوج مقام راست با تقطیع لحنی روی کلمه <الم <نش-رح> لک صدرک>

 

114- راست - نغمه رهاوی

 

115- راست - ادامه رهاوی

 

116- راست - راست با تاکید جالب روی کلمه <الذی>

 

117- راست - عقد راست

 

118- راست - عقد راست با فرود در بیات

 

119- راست - اشاره زیبا و لطیف به نیشابورک در <فاذا فرغت> سپس اجرا در راست

 

شروع مقام چهارگاه:

120- عجم - چهارگاه

 

121- عجم - چهارگاه با انتقال به غماز عجم و سپس انتقال به ترکیب عجم-بیات که فضای لحنی ای مشابه  نیشابورک دارد

 

122- عجم - چهارگاه به زیبایی

 

123- عجم - انتقال به ثلاثی نهاوند 

 

124- عجم - چهارگاه

 

125- راست - راست با فرود در بیات (مقام طاهر)

 

126- تصدیق در راست

 

 پایان

 

با هدیه این اثر به روح پرفتوح حضرت امام علی (ع) با نثار حمد و سوره و صلوات، هدیه به روح همه رفتگان و همچنین روح پرفتوح پدر قرآنی استاد مصطفی اسماعیل

 
 
 
 
 
 
کارشناس تحلیل تلاوت:
مهندس احسان اعتباریان
 
 
 
 
 

نظرات  (۸)

با عرض سلام خدمت شما عزیزان و عرض تشکر از زحمات شما در راه قرآن مجید و معرفی هر چ بیشتر ملک المقریین استاد مصطفی اسماعیل ب جامعه قرآنی و قرآن دوستان.با فرمایش شما مبنی بر اینکه کسانی ک ب صدای استاد توجه آنچنانی ندارند و فقط توجه ب لحن ایشان دارند،موافقم.ب عقیده من صدای استاد یکی از بهترین و کامل ترین اصوات هست و قدرت اجراهای طولانی را نیز دارد،قدرت پردازش فوق العاده لحن در تلاوت ایشان متاثر از صدای فوق العاده ایشان است ک براحتی بر تمام الحان اصلی و فرعی(مطابق سازی لحن با مفهوم آیات و رنگ های مختلف صدا)منطبق می گردد.شادی روح ایشان ک حق بسیاری بر قاریان و جامعه قرآنی مصر و جهان اسلام دارند، صلوات.اللهم صل علی الرسول و آله و سلم.
پاسخ:
سلام علیکم بما صبرتم.
زنده باد همه قرآن دوستان و دوست خوب ما آقا احسان.
اللهم صل علی محمدوآل محمد و عجل فرجهم
قریب به 20 ساله با این تلاوت محشورم. استثنایی ترین اثر موجود در جهان اسلام. اولین تلاوتی که از ابتدا تا انتها تقلید کردم.
جناب اقای اعتباریان عزیز. از این هدیه فوق العادتون و این تحلیل موشکافانه وزین، بی نهایت سپاسگزارم. 
پاسخ:
سلام بر دوست عزیز قرآنی.
ان شاء الله موفق باشید.
قسمت اولش کجاست؟ جناب استاد
پاسخ:
در تلاوت های ماندگار 1 به آدرس زیر
http://quran-telavat.blogfa.com/
با سلام. استاد عزیز. خواهش می کنم تلاوت معروف سوره بقره طارق را که از شاهکارهای استاد هست، تحلیل کنید. این تلاوت رو همه اساتید معرفی می کنند اما دریغ از یک تحلیل استادانه...
پاسخ:
سلام. ان شاء الله به زودی تحلیل این تلاوت توسط آقای اعتباریان در وبلاگ قاریان و فنون تلاوت درج خواهد شد.
احسنت، بارک الله فیکم
پاسخ:
سلام آقا مصطفی.
لطفا در مورد بند 55 توضیحات بیشتر و دقیق تری ارائه بفرمایید!
با تشکر
پاسخ:
چشم .کمی منتظر باشید
این فراز، نمود یکی از ابتکارات استاد در مقام صبا است. ایشان در این فراز یکی از تکنیک های قرینه سازی در لحن را استفاده نموده است که این کار با استفاده از خلق موتیف های ابتکاری در لحن است.
می توانیم موتیف را یک ریز ملودی بدانیم. یعنی واحد کوچکتر تشکیل دهنده ملودی می باشد.
اگر یک اهنگ را یک جمله لحنی در نظر بگیریم، درجات صوتی به مثابه حروف و موتیف ها به مثابه کلمات تشکیل دهنده آن جمله لحنی یا آهنگ می باشند.
فراز 55 حجرات ق انشراح توحید
این فراز را نیز بشنوید. دقت روی قسمت <امنوا معه قالوا لا>
فراز 42 بقره طارق انشراح
ادامه توضیحات :
دو فراز زیر را با فراز 42 بقره طارق انشراح مقایسه نمایید. به عبارت <هو الرحمن الرحیم> دقت نمایید.
شاید این ریزه کاری ها توسط مستمعین عادی شنیده نشود ولی تلاوت اساتید طراز اول مصر تشکیل شده است از انبوه این تکنیک ها و ریزه کاری ها و این یکی از موارد اصلی تفاوت بین تلاوت انها با تلاوت قاریان سطوح پایین تر و قاریان ایرانی است.
سلام
بابت توضیحات دقیقی که بیان فرمودین و مثال های ارائه شده از استاد منشاوی ممنونم. حالا که ذکر خیر استاد منشاوی شده، به اطلاع برسونم که سومین تلاوت تصویری استاد منشاوی لحظاتی پیش از تلویزیون کشور مصر پخش شد:
http://mustafa-ismail.blog.ir/1394/03/31/post378
پاسخ:
سلام علیکم و رحمه الله
آقا تبریک به تو 
تبریک به خودم 
تبریک به شما
تبریک به همه
بابت راه اندازی وبلاگ جدید.
همچنین بابت تلاوت تصویری استاد منشاوی.

هوشنگ ماندگار
سلام
آقا قسمت اولش نمیاد جرا؟؟؟
پاسخ:
سلام.
امتحان کردیم مشکلی نداشت.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی