تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

استاد مصطفی اسماعیل

تحلیلی بر بهترین تلاوت موجود از 

ملک القراء مصــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــر

(بخش اول)

به مناسبت میلاد امام علی (ع)

مقام شناسی تلاوت بسیار قدرتمند و بی نظیر سوره های  حجرات ق انشراح توحید اثر نابغه فن تلاوت قرآن، استاد کبیر شیخ مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1957 میلادی در سوریه به مدت 50 دقیقه:

 

مقام های اصلی تلاوت:

1-بیات 2-صبا 3-حجاز 4-سه گاه 5-چهارگاه 6-نهاوند 7-راست

 

مقام های فرعی در بخش اول تحلیل تلاوت:

1- شوری 2- نوروز راست 3- حسینی

 

 برو تلاوت های ماندگار

 

چرا این تلاوت، بهترین اثر در دسترس استاد است؟

1-زیرا این اثر، عصاره و خلاصه سبک عالم گیر شیخ مصطفی اسماعیل است. چون که استاد تعداد قابل توجهی از ابتکارات صوتی و لحنی خود را در مقامات مختلف و در شیوه منحصر بفردش در فن تلاوت، یکجا در این تلاوت استفاده نموده، که در جای خود ذکر خواهد شد.

در هر فراز، نکاتی صوتی و لحنی اجرا شده است که مجموع این نکات، نه تنها در تلاوت دیگر قراء، بلکه در دیگر تلاوت های خود استاد نیز بی نظیر است.

2-این تلاوت شامل اجرای کامل هفت مقام مشهور اصلی و سرشار از تکنیک های لحنی و صوتی اعم از موتیف سازی در لحن، قرینه سازی در لحن، خلق ملودی جدید در (بخش لحن) بوده و در بخش صوت، بکارگیری تحریرهای مختلف، ایجاد رنگ های مختلف در صدا و ... است.

 

دریافت فایل تلاوت:

نسخه 1 (رادیو قرآن) از وب اکبرالقراء

نسخه 2 (جدید) از وب اکبرالقراء

 آموزش مقامات استاد مصطفی اسماعیل

 

 

بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

«حتما با قرآن باز و با توجه به معانی آیات به تلاوت گوش فرا دهید»

شروع مقام بیات:

1 - اعوذ بالله من الشیطان الرجیم

2 - بسم الله الرحمن الرحیم

 

3 - یا ایها الناس انا خلقنکم

بیات - ثلاثی بیات با محوریت درجه سوم بیات

 

4 - انا خلقنکم من ذکر و انثی

بیات - جنس بیات

 

5 - و جعلنکم شعوبا و قبائل لتعارفوا

بیات - بیات نوا

 

6 - ان اکرمکم عند الله اتقاکم

بیات - بیات عجمی

 

7 - ان الله علیم خبیر

بیات - جنس بیات با استفاده از تحریر قدرتی فاخر و خاص سبک استاد در کلمه <علیم> - اجرای دقیق و فنی این نوع تحریر فقط از امثال مصطفی اسماعیل بر می آید

 

8 - یا ایها الناس انا خلقنکم من ذکر و انثی

بیات - بیات حسینی

نکات قابل عرض این فراز:

به تاکید روی کلمه <انا> دقت نمایید

به تحریر فنی روی غنه کلمه <من> توجه نمایید

 

9 - و جعلنکم شعوبا و قبائل لتعارفوا

بیات - بیات عجمی

نکته: به تحریر فنی روی کلمه <لتعارفوا> دقت نمایید.

 

10 - ان اکرمکم عند الله اتقکم

 بیات - بیات شوری با استفاده از تحریر بسیار فنی در کلمه <اتقاکم>

 

11 - ان الله علیم خبیر

بیات - فرود در بیات شوری

نکتهبه حرکت لحنی فاخر و جالب روی کلمه <علیم> توجه نمایید.

 

فراز 12 - بیات -

بیات شوری با تاکید در غنه کلمه <انثی>

 

فراز 13 - بیات -

بیات شوری با حرکات لحنی بسیار فنی روی <جعلنکموا شعوبا و قبائل> و با تاکید صوتی روی کلمه <لتعارفوا>

 

فراز 14 - بیات -

بیات شوری به زیبایی با تحریر به جا در کلمه <اتقاکم>

 

فراز 15 - بیات -

بیات شوری با فرود در بیات تکمیل گردید 

نکته: به تحریرهای ریز و فنی روی <انّ> توجه نمایید.

 

فراز 16 - بیات -

راست در فضای بیات

 

فراز 17 - بیات -

بیات محیر در اکتاو اول با فرود در راست و سپس صعود مجدد به بیات

موارد قابل توجه این فراز :

الف-تحریر عالی روی غنه عبارت <لکن قولوا>

ب-لحن بیان کلمه <قولوا>

ج-حرکت لحنی فنی روی عبارت <اسلمنا و لما یدخل>

د-تحریر فنی روی کلمه <قلوبکم>

 

فراز 18 - بیات -

بیات محیر در اکتاو اول با فرود و صعود در بیات

نکتهبه لحن بیان کلمه <شیئا> دقت نمایید

 

فراز 19 - بیات -

جنس بیات در اکتاو دوم با محوریت درجه 4 بیات

موارد قابل توجه این فراز:

الف-صعود روی غنه کلمه <ان>

ب-تحریر قدرتی روی عبارت <الله غفور>

ج-کشش صوتی جالب روی کلمه <علیم>

 

فراز 20 - بیات -

ثلاثی بیات در اکتاو دوم با محوریت درجه 3 بیات

به حرکت لحنی فنی روی <بالله و رسوله ثم لم> دقت کنید

 

فراز 21 - بیات -

جنس بیات بسیار زیبا و فنی با استفاده از تحریرهای فاخر و فرود به شیوه خاص خود استاد

نکتهبه تحریر شکست صوت عالی روی کلمه <سبیل> که همراه با کشش مختصر صوت در ادامه روی همین کلمه اجرا شد، و همچنین تحریر فنی روی کلمه <اولئک>، دقت نمایید. 

 

فراز 22 - بیات -

بیات شوری با فرود و صعود در بیات به سبک خاص خود استاد بسیار زیبا و فنی

 

فراز 23 - بیات -

بیات نوا با فرود فنی و زیبا در بیات در عبارت <والله یعلم ما فی السموات والارض> و سپس صعود با استفاده از فاصله موسیقایی مطبوع

 

فراز 24 - بیات -

جنس بیات بسیار زیبا و فنی با تحریر شنیدنی در قفله فراز در کلمه <علیم>

 

فراز 25 - بیات -

شروع فراز در درجه 3 بیات با انتقال به جنس بیات زیبا و فنی با تاکید روی کلمه <لا تمنوا>

 

فراز 26 - بیات -

بیات نوا بسیار زیبا و تاثیر گذار با تحریرهای متنوع و بسیار فاخر

موارد قابل توجه این فراز:

الف-با استفاده از تکنیک جداسازی لحنی کلمات روی عبارت <بل الله یمن علیکموا >

ب-تحریرهای عالی روی کلمات <للایمان> و <صادقین>

 

فراز 27 - بیات -

شروع فراز از درجه صفر بیات (یک درجه پایین تر از درجه 1 بیات) و ارتقاء تا ثلاثی بیات با فرود فنی در بیات - به حرکت لحنی روی کلمه <السموات> توجه نمایید.

 

فراز 28 - بیات -

بیات نوا بسیار زیبا و بسیار تاثیرگذار و پر انرژی با قفله انتظاری

موارد قابل توجه این فراز:

الف-حرکت صوتی لحنی روی عبارت<بما یعملون>

ب-تحریر ولومی روی عبارت <رحیم ق>

ج-افزایش ولوم صدا روی کلمات <بصیر> <ق>

د-تحریر شکست صوت <بسم الله>

 

فراز 29 - بیات -

جنس بیات با تحریرهای شنیدنی در قفله فراز در کلمه <مجید>

 

فراز 30 - بیات -

قسمت های اوج مقام بیات د ر اوج مقام شوری بسیار زیبا و تاثیر گذار و بینهایت هیجان انگیز

به تاکیدات (ضربه های صوتی) خاص استاد که به طور مرتب تکرار می گردد و برای حک کردن مفاهیم آیه و بیان عظمت قرآن مجید در ذهن مخاطب است، دقت نمایید

کلا هر دو آیه <والله بصیر بما تعملون> و <ق> <والقرآن المجید>، هر دو مفاهیم تکان دهنده ای دارند. بیان اینکه خداوند خود ناظر بر آنچه می کنید است و  سخن از قرآن با مجد و عظمت مفاهیمی است که بر تن هر شنونده ای لرزه می افکند و او را به تفکر و خوف از مقام الهی وا می دارد

توضیح تخصصی در مورد ساختار نغمه:

استاد در کلمات <بصیر> و <بما> از یک ریز ملودی به شکل قرینه (دو بار) استفاده می کند که حالت صوتی ضربه ای دارد (برای تاکید بیشتر) که این به شکل 7 -->6 -->5 -->4 می باشد (مرحله اول) در ادامه در عبارت بسمله سوره ق همین قرینه سازی ضربه ای مجددا تکرار می گردد که این بار به شکل 8 -->7 --> 6 --> 5 می باشد و این بار هم دو مرتبه و در کلمات <الله> و <الرحمن> اجرا شده است.(مرحله دوم)

در مجموع دو مرحله ذکر شده با یکدیگر، موتیف سازی بسیار زیبایی را در لحن ایجاد نموده اند. دقت نمودید که خود تکرار ها ریز ملودی در هر مرحله (که دو مرتبه بود) نوعی قرینه سازی نیز می باشد.

 

فراز 31 - بیات -

راست در فضای بیات مشابه فراز 16

 

فراز 32 - بیات -

فرود در مقام حسینی شروع فراز از درجه هشتم این مقام با قفله انتظاری

 

فراز 33 - بیات -

فرود در جنس بیات

 

فراز 34 - بیات -

- جنس بیات با فرود و صعود لحنی به شکل فنی و زیبا و با استفاده از تحریر قدرتی و ولومی

تحریر قدرتی در کلمه <لا تمنوا> و تحریر ولومی در کلمه <اسلمکم>

 

فراز 35 - بیات -

- بیات عجمی به شکل صعودی از درجه 3 تا درجه 6 و سپس فرود و صعود در بیات - فرازی است دارای جنبه های بالای تنغیمی (حرکت اصلی لحنی استاد در ابتدای این فراز به شکل 3 >> 4 >> 5 >> 6 است)

 

فراز 36 - بیات -

- بیات حسینی در اوج با تاکید روی درجه هفتم بیات (گردانیه مقام بیات) - این فراز ابتکاری و خاص سبک استاد است و در معدودی از دیگر اجراهای ایشان دیده می شود.

(حرکت اصلی لحنی استاد در ابتدای این فراز به شکل 5 --> 6 --> 7 است)

 

فراز 37 - بیات -

- بیات شوری بسیار فنی و بسیار زیبا بسیار پر انرژی با ملودی هایی به شیوه خاص خود استاد با انتقال به بیات محیر در عبارت <والقرآن المجید>

 

فراز 38 - بیات -

- ثلاثی بیات با انتقال به بیات دوکاه با تحریرهای فنی و جالب - فراز خاص سبک استاد

 

فراز 39 - بیات -

- حرکت لحنی بین درجه شروع راست و درجه شروع بیات -یعنی در واقع حرکت لحنی بین درجه 7 و 8 مقام بیات (استفاده از این شکل از الحان خطی (مستقیم) در شیوه قاریان قدیم برای بیان سخن کافران استفاده می شده است - فقال الکافرون هذا شی عجیب)

 

فراز 40 - بیات -

- ادامه همان لحن فراز قبل در ادامه سخن کافران با فرود در مقام حسینی - واقعا توجه به مفاهیم آیات در تلاوت های مصطفی اسماعیل و بوِیژه در این تلاوت شگفت انگیز است.

 

فراز 41 - بیات -

- راست در فضای بیات (تابع مقام فرعی حسینی) با انتقال به بیات در بالا و سپس فرود در بیات

 

فراز 42 - بیات -

- بیات نوا بسیار لطیف و بسیار فنی - فراز بینظیری را از استاد شنیدیم - به نرم شدن صدای استاد در این فراز دقت نمودید؟ همچنین کلمه <مریج> را طوری بیان می نماید که واقعا تاثیرگذار است - القاء حالت سر در گمی و سرگردانی و سپس رفتن به تیمارستان!!!!

 

فراز 43 - بیات -

- بیات عجمی بسیار زیبا با قفله انتظاری

 

فراز 44 - بیات -

- بیات نوا بسیار پر انرژی با استفاده از تحریرهای قدرتی و شکست صوت - استاد در این فراز از تمام وجودش تلاوت می نماید -فرازی بسیار تاثیرگذار و جاودانه

 

فراز 45 - بیات -

- بیات شوری 

در عبارت <الی السماء> استاد در قسمت جنس حجاز از ترکیب بیات-حجاز اجرا نمود و تا درجه هفتم شوری صدا را ارتقاء داد و عبارت <ءفوقهم> در درجه سوم بیات اجرا شد

 

فراز 46 - بیات -

- اجرای قسمت های اوج مقام بیات در بیات شوری به شکل بسیار کوبنده و مهلک با استفاده از تمام عناصر و ظرفیت های صوتی و لحنی استاد - در این فراز که از زبان خود خداوند بیان می گردد استاد حالت قهر و تحکم و انذار خداوند را در مورد کافران نشان می دهد.

در آیات قبل کافران گفتند <اءذا متنا و کنا ترابا ذلک رجع بعید> آیا زمانی که مردیم و به خاک تبدیل شدیم (دوباره باز می گردیم) این بازگشتی بعید است.

لذا خداوند در جواب شاید با حالت قهر می فرماید <افلم ینظروا الی السماء فوقهم؟ کیف بنینها و زینها و ما لها من فروج  والارض مددنها و القینا فیها رواسی> آیا نگاه نمی کنند به آسمان در بالای سر خود؟ که چگونه آن را بنا نمودیم و زینت دادیم و شکافی در آن نیست و زمین را گسترش دادیم و در آن کوه های استوار انداختیم؟

بررسی تخصصی ساختار نغمه:

استاد از ریز ملودی هایی (که در موسیقی به موتیف معروف هستند) در کلمات استفاده نموده که به شکل صعودی و بدین شکل می باشند 4>>5>>6 و همراه با تحریرهای فاخر و فنی اجرا می گردد و بسیار شنیدنی است.

در سیلاب <والـ> روی درجه هفتم شوری توقف نموده و در کلمه <ارض> اشاره به درجه هشتم مقام بیات شوری می باشد (بیات محیر) در ادامه با فرود در مقام شوری

 

فراز 47 - بیات -

- حرکت لحنی بین درجه 7 و 8 مقام بیات (حرکت لحنی بین درجه شروع راست و درجه شروع بیات)

 

فراز 48 - بیات -

- فرود بسیار زیبا در مقام فرعی حسینی

پایان مقام بیات،

 

ادامه تحلیل در قسمت دوم مطلب

جهت ورود به قسمت دوم تحلیل تلاوت کلیک نمایید.

 

دریافت فایل پی دی اف تحلیل تلاوت

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۱)

۱۶ فروردين ۹۵ ، ۱۲:۳۳ آنار محمد اف
سلام علیکم جناب آقای اعتباریان. واقعا دست شما درد نکند. خیلی زحمت کشیده اید.این تحلیلها در کار پایان نامه ام که موضوع معنامحوری را دارد مورد استفاده ام قرار گرفت. خدا اموات شما را رحمت کند.

آنار محمد اف از جمهوری آذربایجان
پاسخ:
سلام دوست عزیزم.
از اینکه زحمات ما برای شما اینقدر مفید بوده است بسیار خرسند شدیم. ان شاء الله در همه مراحل زندگی موفق باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی