تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

مقام شناسی و تحلیلی بر تلاوت فاخر و جذاب از سوره های حجـــــــــــــرات ق حاقه اثر استاد مصطفی اسماعیل اجرا شده در میت غمر مصر سال 1950 میلادی.

عکس استاد مصطفی اسماعیل در حال تلاوت

تلاوت های ماندگار

دریافت تلاوت در ادامه مطلب 

مقامات اصلی :

1-بیات 2-حجاز 3-سه گاه 4-راست 4-چهارگاه

 

مقامات فرعی در بخش اول:

1-شوری 2-نوروز راست 3-حسینی

 

نکات تلاوت:

1-اجرای مقام بیات در این تلاوت به مدت 32 دقیقه و در حدود 40 درصد زمان تلاوت می باشد.

2-مدل اجرای نغمات در مقام بیات در این تلاوت، با اثر ماندگار حجرات ق انشراح توحید بسیار نزدیک است.

جهت دانلود تلاوت کلیک نمایید

(مدت تلاوت 67 دقیقه و به حجم 7 مگابایت)

 

بررسی مقامی تلاوت به شیوه فراز به فراز:

الف-مقام بیات

1-بسمله در بیات

 

2-استعاذه در بیات

 

3-بیات - بیات نوا 

 

4-بیات - بیات عجمی

 

5-بیات - بیات حسینی با تحریر فاخر روی کلمه <لتعارفوا>

 

6-بیات - بیات شوری

 

7-بیات - نغمه محیر از مقام فرعی حسینی

 

8-بیات - بیات حسینی به زیبایی با تحریر فنی روی <لتعارفوا>

 

9-بیات - بیات عجمی با انتقال به شوری

 

10-بیات - فرود در بیات با تحریر قدرتی فاخر روی <علیم>

 

11-بیات - بیات شوری

 

12-بیات - شوری با انتقال به نغمه حجاز محیر در <ولما ... قلوبکم>

 

13-بیات - شوری

 

14-بیات - شوری به زیبایی کلمه <شیئا> دقت نمایید

 

15-بیات - فرود در بیات

 

16-بیات - راست در فضای بیات به زیبایی

 

17-بیات - راست در فضای بیات زیبا و فنی (فراز قابل توجه برای قراء) دقیقه 9

 

18-بیات - بیات محیر (یا همان بیات دوکاه در اکتاو دوم)

 

19-بیات - نوروز راست

 

20-بیات - ادامه نوروز راست

 

21-بیات - نوروز راست

 

22-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم با توقف بر درجه راست

 

23-بیات - فرود در مقام حسینی و انتقال به نوروز راست

 

24-بیات - ثلاثی بیات در اکتاو دوم با توقف بر درجه راست

 

25-بیات - ثلاثی بیات با شروع فراز از درجه صفر بیات که در انتهای فراز جنس بیات تشکیل گردید.

 

26-بیات - جنس بیات

 

27-بیات - جنس بیات بسیار فنی و زیبا

 

28-بیات - ثلاثی بیات با توقف بر درجه صفر بیات (درجه راست - یک پرده زیر قرار بیات)

 

29-بیات - راست در فضای بیات

 

30-بیات - نوروز راست فنی و زیبا

 

31-بیات - نوروز راست

 

32-بیات - جنس بیات

 

33-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و بسیار فنی (فراز قابل توجه) دقیقه 17

 

34-بیات - نوروز راست به زیبایی

 

35-بیات - بیات عجمی به زیبایی  شروع فراز از درجه 3 بیات 

 

36-بیات - بیات عجمی

 

37-بیات - فرود در جنس بیات

 

38-بیات - بیات نوا در الله اکبر

 

39-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری - بسیار زیبا و تاثیر گذار - اوج گیری استاد تا درجه لا (la) با فرکانس تقریبی 440hz در این فراز

 

40-بیات - صعود درجه به درجه در بیات با شروع فراز از درجه صفر بیات (درجه راست - یک پرده زیر درجه اول بیات) - این فراز بسیار فنی است ولی در سایه فراز قبلی که در اوج شوری بود، قرار گرفته است - فرازی است ابتکاری در دقیقه 22

 

41-بیات - جنس بیات با فرود در بیات

 

42-بیات - جنس بیات در اکتاو دوم با فرود کامل و زیبا در مقام بیات و قفله فنی

 

43-بیات - در الله اکبر

 

44-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام فرعی شوری - بسیار زیبا و تاثیر گذار - اوج گیری تا درجه لا (la) با فرکانس تقریبی 440هرتز در این فراز

 

45-بیات - بیات دوکاه با قفله انتظاری

 

46-بیات - جنس بیات

 

47-بیات - اجرای فنی بیات دوکاه 

 

48-بیات - جنس بیات با فرود در بیات - فراز قابل توجه - به <ذلک رجع بعید> دقت نمایید

 

49-بیات - ثلاثی بیات با فرود در بیات با انتقال و توقف بر درجه راست -فراز فنی

 

50-بیات - جنس بیات فنی و زیبا با توقف بر درجه صفر بیات

 

51-بیات - بیات نوا به زیبایی با تحریر خاص استاد 

 

52-بیات - جنس بیات با فرود و توقف در جنس راست با حالت صوتی خاص سبک استاد

 

53-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و فنی و ابتکاری دقیقه 28

 

54-بیات - ثلاثی بیات با تحریر بسیار فنی روی السماء و توقف بر درجه شروع سه گاه (درجه دوم بیات) در قفله عبارت یعنی در <فوقهم> - فراز فنی و جالب

 

55-بیات - جنس بیات

 

56-بیات - بیات نوا بسیار زیبا و بسیار فنی و کاملا ابتکاری دقیقه 30

 

57-بیات - قسمت های اوج مقام بیات در مقام شوری - بسیار زیبا و تاثیرگذار

 

58-بیات - مقام شوری به شکل انتظاری - فراز کاملا ابتکاری

 

59-بیات - بیات شوری بسیار زیبا و بسیار فنی و کاملا ابتکاری با انتقال به اوج مقام شوری در <القینا فیها رواسی> دقیقه 32

 

60-بیات - نغمه خاص مدولاسیون (مد گردی) برای انتقال و تغییر مقام به شیوه خاص و استادانه خود استاد در عبارت <وانبتا فیها من کل زوج بهیج>

 

پایان مقام بیات در دقیقه 33 تلاوت

 

دریافت فایل پی دی اف تحلیل تلاوت

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۲)

جزاکم الله خیراً ، احسنت بر شما که بهترین و زیباترین تلاوت های شیخ مصطفی رو برای تحلیل و بررسی انتخاب می کنین. فوووووووق العاده زیبا و ملکوتی هست این تلاوت. مخصوصا یه قطعاتی رو تقریبا در دقیقه 17 یا 18 میخونه که حال و هوای خیلی عجیبی داره و مشابهش کمتر در تلاوتهای استاد هست: "ان الله یعلم غیب الساوات والارض...
پاسخ:
ممنون. حالا کجاشو دیدین! مقام حجازش هم محشره! قسمت دومش هم تقدیم به شما و بقیه دوستان!!!
من الان دارم ذوق مرگ میشم از این همه محتوای عالی که گذاشتید روی بلاگتون. من عاشق تلاوتهای مصطفام. کتابهای استاد شاه میوه رو خوندم ولی راستش رو بگم مشکلی که با اون کتابها داشتم با تحلیلهای شما هم دارم. خیلی موجز و گذرا اشاره می کنید که مثلا این بهش میگن فن مدلاسیون. آیا بهتر نیست این اصطلاح رو باز کنید و چند نمونه مشابه برای الگو برداری ارائه بدید.
دوم اینکه برخی توضیحات کلی و مبهمه مثل همون توضیحات استاد شاه میوه که مثلا ثلاثی بیات سه درجه صوتی اوله. و... این کافی نیست چون خود تشخیص درجات کار سختیه. باید در مقام تشخیص مصداق، ملاک تمایز به دست بدید مثلا بگید که مقام شوری، همیشه مشخصه اش چنین است. و همینطور...ببخشید پرحرفی کردم:)
پاسخ:
بسیار ممنون از پشتکار و حسن توجه شما.
چند نکته:
1- در مطالب ابتدایی وبلاگ های قاریان و فنون تلاوت و نغمه های ماندگار که کاری از دوستان خودمان می باشند، مطالبی در مورد اصطلاحات به کار رفته در جریان آموزش آمده است.
2- بله حتما وجه مشخصه ای وجود دارد مثلا شوری ترکیب بیات - حجاز است یا نوروز راست ترکیب راست - بیات است ولی با شنیدن زیاد و رجوع به تحلیل ها می توان آن را ملکه ذهن نمود.
3- یک واقعیت وجود دارد که تحلیل تلاوت کار چندان ساده ای نیست (مثلا تشخیص ثلاثی بیات از جنس بیات و یا ... ) ولی این نباید موجب عقب نشینی و عدم ورود شود بلکه با سعی و پشتکار زیاد می توان در آن پیشرفت های قابل توجهی نمود.
4- یک تفاوتی که در مطالعه کتابهای استاد شاهمیوه با توضیحات وبلاگ ما دارد این است که شما به ایشان دسترسی ندارید ولی در مورد مطالب ما، از طریق ارسال نظر می توانید نقاط مبهم را سوال نمایید.
5-در ضمن برخی از نغمات دارای اهمیت بیشتری هستند، مثلا شوری که ترکیب بیات - حجاز است مسلما از ثلاثی بیات که در قالب خود مقام بیات می باشد، مهم تر است. بنابراین فعلا می توانید روی نکات مهم تر بیشتر تمرکز نمایید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی