تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

تلاوت های مــــــــــاندگار

بررسـی آثار نابغه فن تلاوت، اسـتاد مصــطفی اسـماعیل

اسلوب شناسی فن تلاوت قرآن کریم
در کانال تلگرامی قاریان و فنون تلاوت
به آدرس
https://telegram.me/quran114telavat

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۴ شهریور ۹۵، ۱۱:۱۸ - حامد
    ممنون

مقام شناسی و ذکر نکاتی درباره تلاوت ماندگار سور ق31 تا آخر ذاریات 1-30 نازعات 26 تا آخر طارق 1تا آخر ضحی انشراح اثر استاد بزرگ شیخ مصطفی اسماعیل اجرا شده در سال 1962 :

 

 

بخــــــــــــــــــــش اول بررسی تلاوت:

نغمه شناسی مقام های بیات-صبا-نهاوند

نکته مهم: مقام نهاوند در این تلاوت با پردازش لحنی عالی و نغمات کاملا ابتکاری و منحصر بفرد اجرا گردیده (دقایق 35 تا 40)  حتما به آن گوش فرا دهید . 

      

 تلاوت های ماندگار

  برای دریافت تلاوت کلیک کنید.

به مدت 83 دقیقه (منبع فایل صوتی تلاوت وبلاگ اکبر القراء) 

بررسی اثر به شیوه فراز به فراز:             

مقام بیات  سوره ق آیات 31-45

1-شروع از درجه 4 (بیات نوا) در جنس بیات

2-جنس بیات شروع از یک درجه زیر قرار بیات

3-بیات عجمی (درجه 6 بیات) با فرود در جنس بیات و صعود مجدد به بیات عجمی

4-جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) شروع از درجه 4 مقام بیات 

5-بیات نوا (درجه 4 بیات) با اشاره به بیات حسینی (درجه 5 بیات)

6-جنس دوم مقام بیات (نهاوند)

7-جنس بیات

8-بیات شوری (ترکیب بیات-حجاز) دقیقه 4

9-بیات شوری (ترکیب بیات-حجاز)

10-جنس راست در فضای بیات دقیقه 5

11-بیات شوری با حرکات لحنی زیبا دقیقه 5

12-بیات شوری با حرکات لحنی زیبا دقیقه 6

13-بیات شوری با قفله انتظاری روی درجه 7 شوری

14-بیات شوری با قفله انتظاری روی درجه 6 شوری

15-ثلاثی بیات (سه درجه اول) 

16-راست با فرود و صعود به بیات در بالا (مقام فرعی نوروز راست)

17-راست

18-ثلاثی بیات در اکتاو دوم با فرود در راست

19-ثلاثی بیات 

20-ثلاثی بیات 

21-جنس بیات شروع از درجه 4 با فرود در مقام بیات (مقام فرعی حسینی) دقیقه 9 و 10

22-درجه 5 بیات (حسینی) به جنس بیات اضافه گردید

23-جنس بیات

24- بیات نوا و بیات حسینی با فرود در جنس بیات

25-جنس بیات با تحریر مناسب در قفله  دقیقه 12

26-بیات عجمی با فرود بر درجه اول بیات

27-ترکیب بیات-حجاز (مقام شوری) در اوج با انتقال به بیات محیر عبارت <ادخولوها بسلام> به زیبایی دقیقه 13 آیه 33و34

28-جنس بیات

29-ثلاثی بیات

30-جنس بیات

31-ترکیب بیات-حجاز (شوری) در اوج با انتقال به بیات محیر عبارت <ادخولوها بسلام> آیه 33و34

32-بیات شوری با حرکات لحنی فنی و زیبا در اوج با انتقال به راست دقیقه 16 آیه 33و34

33-جنس بیات

34-جنس بیات با اشاره به بیات حسینی

35-جنس بیات با اشاره به بیات عجمی

36-جنس بیات با اشاره لحظه ای به بیات حسینی شروع فراز آیه 36

37-جنس بیات شروع از درجه 4 (نوا) با فرود در بیات در پایین (فرود مقام حسینی عشیران) آیه 37 دقیقه 18

38-بیات نوا با اشاره به حسینی  با حرکات لحنی زیبا و فنی همراه با فرود وصعود  38 دقیقه 19

39-جنس دوم مقام بیات (جنس نهاوند) آیه 38 

40-بیات عجمی در اوج آیه 39 دقیقه 19

41-عقد بیات با فرود بر یک پرده پایین تر از درجه اول بیات  دقیقه 20 آیه 39 

42-جنس بیات با فرود بر بیات در پایین (فرود مقام حسینی عشیران) دقیقه 20 آیه 40

43-درجات 3 و 4 و 5  در مقام بیات روی کلمه <والستمع> دقیقه 20

44-درجات 3 و 4 و 7 در مقام بیات روی کلمه <والستمع> دقیقه 20

45-درجات 5و 6 بیات (تاکید روی بیات عجمی) روی کلمه <والستمع> دقیقه 20

46- بیات عجمی (درجه 6) با انتقال به شوری آیه 41 دقیقه 21 * 

47-شوری با تحریر زیبا دقیقه 21

48-جنس بیات 21

49-شوری در کلمه <والستمع>

50-شوری با تحریر فنی روی قفله

51-ثلاثی بیات

52-شوری در عبارت <ذلک یوم الخروج> 

53-شوری در عبارت <انا نحن نحی و نمیت>

54-ثلاثی بیات

55-جنس بیات

56-جنس بیات

57-شوری

58-ترکیب بیات-حجاز (شوری) در اوج دقیقه 24 به زیبایی

59-بیات محیر در اوج با فرود در حجاز دقیقه 24و25 (در واقع حجاز محیر اجرا گردید)

مقام صبا - سوره ق آیه 45 و برگشت به 41 تا 45

60-پیش در آمد صبا  در ثلاثی بیات دقیقه 25

61-شروع جنس صبا در عبارت <نحن اعلم بما یقولون> آیه 45

62-صبا

63-صبا حسینی در کلمه والستمع دقیقه 26

64-صبا

65-صبا

66-جنس صبا

67-جنس صبا

68-صبا حسینی در عبارت/<الینا المصیر> آیه 43

69-مقام کامل صبا شروع از صبا حسینی (درجه 5) آیه 43و44

 

مقام بیات -سوره ق آیه 45 و ذاریات آیات 1-6

70-ثلاثی بیات

71-جنس بیات

72-عقد بیات با حرکات لحنی زیبا و فنی (موتیف سازی) دقیقه 28 آیه 45 ق و اول ذاریات <فذکر ... وذاریات ذروا>

( موتیف سازی یک اصطلاح لحنی است و به این معنا که هنرمند یک ملودی کوچک را دو یا سه بار یا بیشتر تکرار نماید در واقع واحد سازنده جملات لحنی است . در این تلاوت در قسمت نهاوند نمونه کامل یک موتیف سازی لحنی توسط استاد به شکل کاملا ابتکاری اجرا شده است که در ادامه توضیح داده می گردد)

73-ثلاثی بیات

74- جنس بیات

75-مقام کامل بیات شروع از درجه 7 در اوج آیه 4 ذاریات دقیقه 30

76-بیات حسینی با تحریرهای فنی با انتقال به شوری آیات 5و6 دقیقه 30

77-عقد بیات

78-مقام کامل بیات شروع از درجه 7 در اوج آیه 2 ذاریات دقیقه 31

 79-اوج مقام شوری آیات 3و4و5و6 دقیقه 32

80-اوج بیات شوری با تحریرهای فنی و زیبا در عبارت تکبیر-بسمله و آیه اول ذاریات 32

81-اوج شوری با قفله انتظاری آیه 2 دقیقه 32

82-ثلاثی بیات

83-ثلاثی بیات با تبدیل به عقد بیات (اشاره به درجه 4و در ادامه درجه 5) با قفله انتظاری در آیه 6 در کلمه <لواقع>

84-اوج مقام  حسینی (محیر حسینی) در آیه 6 دقیقه 34

85-جنس صبا در آیه 7 دقیقه 34 

 

مقام نهاوند ذاریات آیات 8-25

86-نهاوند از درجه 1 در آیه 8 دقیقه 35 (اجرای مقام نهاوند از درجه اول آن تقریبا فقط در تلاوت استاد مصطفی اسماعیل معمول است و دیگر قاریان از ثلاثی نهاوند یا درجه 4 و 5 نهاوند وارد مقام نهاوند می گردند.)

87-ثلاثی نهاوند

88-ثلاثی نهاوند با پردازش لحنی استثنایی به همراه موتیف سازی با اجرای مداوم فواصل 2/5 پرده ای (درجه 3 نهاوند و یک درجه پایین تر از قرار نهاوند) در عبارت <قتل الخراصون الذین هم فی غمره> و همچنین در ادامه فراز پردازش لحنی فوق العاده با موتیف سازی در اجرای درجات 1و2و4 نهاوند در عبارت<یسئلون ایان یوم الدین> دقیقه 35

89-ثلاثی نهاوند با پردازش لحنی بسیار خوب ، فرود به درجه زیر قرار نهاوند صعود درجه به درجه به همراه تحریر های بسیار گوش نواز و فاخر تا درجه 5 نهاوند دقیقه 36 آیه 13و14

90-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) با فرود بر قرار نهاوند آیه 15 دقیقه 36

91-عجم در فضای نهاوند آیه 16 دقیقه 37

92-عجم در فضای نهاوند  آیه 16 دقیقه 37 

93-عجم در فضای نهاوند با انتقال به نهاوند مرصع (با قفله ابتکاری در کلمه <یستغفرون>) آیات17و18 دقیقه 37

94-ثلاثی نهاوند با اشاره لحظه ای به درجه 4 نهاوند در کلمه <اموالهم>

95-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) با فرود در قرار نهاوند آیه 20 دقیقه 38

96- نهاوند از درجه 3 (با ایجاد عجم در فضای نهاوند) با ارتقاء به جنس نهاوند همراه با تحریر های فاخر (در کلمه <توعدون>)  با پردازش لحنی فوق العاده آیه 21و22 دقیقه 38و39

97-غماز نهاوند (نهاوند از درجه 5) آیه 23 در عبارت <فورب السماء والارض> با فرود بر قرار نهاوند دقیقه 39

98-عجم در فضای نهاوند شروع از درجه 3 با فرود بر قرار نهاوند آیه 23 دقیقه 39 در عبارت <انه لحق ... تنطقون>

99-عجم در فضای نهاوند شروع از درجه 5 آیه 23 دقیقه 40 در عبارت <انه لحق ... تنطقون>

100-ترکیب نهاوند-بیات در اوج (عشاق مصری) با پردازش لحنی کاملا ابتکاری و خاص استاد بسیار فنی و زیبا و تاثیر گذار آیه 24و25 دقیقه 40 در عبارت <هل اتئک ... فقالوا سلاما>

 

ادامه بررسی تلاوت در مقام راست و سه گاه و چهارگاه ان شاء الله در بخش دوم

 

 

مجموعه تحلیل حرفه ای منتشر گردید
(کلیک نمایید)
 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی